• Billy och Jag

Tips på BRA kockkniv?!

Tänkte investera i en riktigt bra kniv! Jag har en Fiskars nu och en som jag fått i present, dom duger bra, men är inte precis så vass som jag vill :)

Hur sköter jag bäst en kniv för att behålla skärpan??

Har kikat lite på nätet, men det finns hur mycket som helst och jag vet inte vilken jag ska välja!!

• Svar på tråden Tips på BRA kockkniv?!
  • Billy och Jag

Tack för alla bra tips! :)

• isisisis
    Tess76 skrev 2010-01-25 18:05:16 följande:
    Läser att ni diskuterar Globalknivar. Jag kan rekommendera att slipa med en sån här: www.sundqvist.se/engines/page___1699.aspx Sedan är det bra att lämna in knivarna 1 gång per år för slipning. En kniv, oavsett märke, skall aldrig diskas i maskin eftersom diskmedlet förstör och gör kniven dålig. En kniv ska heller inte ligga och självtorka utan man ska torka den efter man diskat den. Bara lite tips!
    Så sköter jag min Anders petter
  • Mamisita

Intressant tråd, funderar på att utöka vårt knivutbud. Vi fick en Hackman kniv och har vart rätt så nöjd men skulle dock behöva slipa den nu... Vad tycker ni om dessa, är det ok eller är tex global knivarna bättre?

• Fotavtryck

som sagt ska man aldrig slipa en global. det förstör livslängden på den.

I stockholm har vi ett stort slackthusområde. Där köper vi knivarna o lämnar in dom för slipning. Betalar max 500 för alla 18 st.

• Tess76
    Fotavtryck skrev 2010-01-25 19:25:17 följande:
    som sagt ska man aldrig slipa en global. det förstör livslängden på den. I stockholm har vi ett stort slackthusområde. Där köper vi knivarna o lämnar in dom för slipning. Betalar max 500 för alla 18 st.
    Klart man kan slipa en global! Men inte hur som helst. Det gäller alla knivar. Därför är det alltid bra att lämna in dom någon gång per år så man får det "riktigt" gjort.
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • hönaböna

har obh nordica.. är super bra

jag vet
  • 071001

Vi använder Globalkniva och slipar dem själva. Funkar asbra.

• Ord blind

De flesta dyrare knivarna är bra. Gå till en butik och prova hur de känns i handen. Ligger vikten bra, är det bra balans i kniven? Är den ergonomisk för din hand? Är den för tung? För lätt? Själv använder jag Global, mannen Sabatier. Tycker även om Victorinox och Dreizack, den sistnämnde är dock för tung för mig, får ont i handleden.

Condemnant qui non intelligent
  • 071001

Tess76, minosharp använder vi också till våra Global. Blev året julklapp till hela familjen för nåt år sen.

• Billy och Jag

jag har nu beställt ett 5-pack globalknivar. :) Kollade på deras sida och några filmsnuttar osv och fick tips av vänner samt här.. så jag tror de kommer funka bra :)

Svar på tråden Tips på BRA kockkniv?!