• Anonym (undrande)

Vad är ägglossningsflytning?

har inte tidigare funderat över ägglossning och flytningar osv. Har nu försökt få syskon utan att lyckas, har inte försökt så många månader men ändå...
    Börjar lura på om jag ska försöka med äl-stickor. Har sett att mång skriver att de har Äl-flytningar.
    Ursäkta min okunnighet men hur är de?

• Svar på tråden Vad är ägglossningsflytning?
  • Anonym

flytningen ser ut som rå äggvita ungefär..när man torkar sig så glider pappret väldigt lätt...
    om man tar flytningen mellan tumme och pekfinger så kan man dra ut det ganska långt...

• Judy

Det kan variera, antingen väldigt vattniga eller som rå äggvita ungefär, glansig och genomskinlig. Kolla på din menscykel och var uppmärksam när det ser ut att vara tid för ägglossning.

• Anonym

Som ovanstående säger. Men du ska veta att det är långt ifrån alla som har dessa flytningar. Jag har aldrig haft dem och jag har verkligen kollat då vi försökt få barn nu i ett år.

ÄL-stickor är ju mycket mer tillförlitliga eller använd termometer, det är billigare.
  • LyNxQ

Är som sagt genomskinlig och glatt

Jag testade att kolla tempen ett par månader innan vi försökte oss på seriös bebistillverkning. Och visst, tempen steg. Men den månad som vi började på riktigt kom inte tempstegringen förrän nån vecka efter ägglossningen, så det var tur att jag testade med äl-test också (det blev bebis)
    Så jag röstar på äl-stickor! (gärna budgetmodell)

Vissa kvinnor år också "mittelsmertz" (eller hur det nu kan stavas) =ont i äggstocksområdet (magens ena sida) vid ägglossningen (=mittensmärta, ont i mitten av menscykeln)
    Jag får ibland som magknip/hugg, som gör rejält ont men som går över väldigt snabbt

Lycka till!

• Anonym (.)

Det var så jag visste att jag hade ägglossning och idag har vi en son på 14 månader som ovanstående skriver. Du vet ju när du har mens. Sen ca 14 dagar efter så håller du koll på pappret efter du kissat. Det brukar vara som du torkar dig och det "glider" lite lättare. Om du sticken in ett finger i hålet så får du ofta lite "slem" som är segt. Då har du ägglossning Lycka till!

• Anonym
    LyNxQ skrev 2010-01-25 18:51:06 följande:
    Är som sagt genomskinlig och glatt Jag testade att kolla tempen ett par månader innan vi försökte oss på seriös bebistillverkning. Och visst, tempen steg. Men den månad som vi började på riktigt kom inte tempstegringen förrän nån vecka efter ägglossningen, så det var tur att jag testade med äl-test också (det blev bebis) Så jag röstar på äl-stickor! (gärna budgetmodell) Vissa kvinnor år också "mittelsmertz" (eller hur det nu kan stavas) =ont i äggstocksområdet (magens ena sida) vid ägglossningen (=mittensmärta, ont i mitten av menscykeln) Jag får ibland som magknip/hugg, som gör rejält ont men som går över väldigt snabbt Lycka till!
    Jag tror att jag också har mittensmärta. Tror jag. Förra veckan hade jag ont hela veckan på vänster sida ganska långt ner. Om vi utgår från naveln och könshåret så satt smärtan till vänster och lite under mitten från naveln räknat. Är det där äggstockarna sitter? Det höll i sig en vecka och kändes mer när jag satt ner än stod upp eller låg ner och i helgen fick jag stegring på äl-test. Men jag har inte haft flytningar fast jag brukar ha det?
  • Anonym

såna flytningar kan jag även ha då jag inte har ägglossning...som nu ska ha mens om 3 dagar och hade lite slemmiga flytningar idag!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-25 17:26:45 följande:
    flytningen ser ut som rå äggvita ungefär..när man torkar sig så glider pappret väldigt lätt... om man tar flytningen mellan tumme och pekfinger så kan man dra ut det ganska långt...
    Hur långt kan ni dra det ungefär? Mitt går bara att dra 1 cm kanske, undrar om det är dåligt på nåt vis? Att äl inte funkar som den ska?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-25 20:21:34 följande:
    Hur långt kan ni dra det ungefär? Mitt går bara att dra 1 cm kanske, undrar om det är dåligt på nåt vis? Att äl inte funkar som den ska?
     det är väl olika från person till person..
    som någon ovan skrev en del har inte ens såna flytningar..
    men jag kunde nog iaf dra mitt ca 3-4 cm...
  • Anonym

Hur många dagar har ni det där riktigt kladdiga som går att dra ut? Jag verkar bara ha det en dag och en gång under den dagen.

• Anonym (Billing)

Jag har läst en bok om Billingmetoden, som är en preventivmedelsmetod baserad på att man känner igen äl-sekretet.

Mitt äl-sekret är tjockt, genomskinligt och glansigt, jag kan sträcka det minst 5 cm. Pernillesidan förklarar väldigt bra med bilder.
    Det tog ett par cykler för mig att känna igen sekretet.
    Äl-flytningen har speciell konsistens just för att den ska underlätta för spermiernas passage. 
  • Anonym (Billing)
    Anonym skrev 2010-01-25 17:35:27 följande:
    Som ovanstående säger. Men du ska veta att det är långt ifrån alla som har dessa flytningar. Jag har aldrig haft dem och jag har verkligen kollat då vi försökt få barn nu i ett år. ÄL-stickor är ju mycket mer tillförlitliga eller använd termometer, det är billigare.
    Tempstegringen kommer efter äl, så när tempen stiger är det redan försent att  göra barn. Sekretet är däremot som tydligast de mest fertila dagarna.
  • Anonym

Jag har några frågor:

* En ÄL-flytning kan aldrig vara vit, har jag uppfattat det rätt? Imorse då jag gick på toa hade jag nämligen en väldigt hal vit och glansig flytning som lätt drogs ut till 3 cm mellan fingrarna. Stack även till i höger sida (antagligen äggstocken) några minuter efter det. Ligger på BIM -9-11 (har mens på dag 25-27 i cykeln).

* NÄR under ÄL får man egentligen ÄL-flytning? Samma dag som ÄL? Några dagar innan? Dagen innan samt även på ÄL-dagen?

Hoppas någon kan besvara dessa frågor.

• Anonym (Billing)

Jag tror inte en äl-flysning brukar vara helt vit, men när äl närmar sig så får jag en stråkig flytning, altså vitt och genomskinligt blandat. Sen blir den mer och mer hal och utdragbar i ett par dar, och sen blir den vit och klibbig igen. Kanske kommer din flytning bli mer typisk?

Det är ju rätt tid i cykeln, så jag tror du är på rätt spår. Raportera gärna vidare.
    Det är lite lurigt för dagen efter man har haft sex brukar man också få en flytning som är hal och som kan dras ut litet.
  • Anonym

Jag har inte haft nån mer flytning tyvärr så jag vet inte vad det var, men blandning av vitt och genomskinligt stämmer nog ändå. det var inte dagen efter sex heller. Konstigt. Ja, ja... bara att hoppas att kroppen funkar ändå.

tack för svar!

• Anonym (Billing)

Markera den dagen du kanske hade äl-flytning. Komer mensen 13-15 dagar senare så vet du!

Svar på tråden Vad är ägglossningsflytning?