skillnad på handelsbolag och aktiebolag
vad är skillnaden på handelsbolag och aktiebolag?
vad är skillnaden på handelsbolag och aktiebolag?
puttar
Googlade...
Handelsbolag
Handelsbolag och kommanditbolag drivs av två eller flera delägare (bolagsmän). Bolagsmännen kan vara fysiska eller juridiska personer. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligen ansvariga för företagets avtal och skulder. Ett kommanditbolag är en särskild form av handelsbolag. I ett kommanditbolag ska det finnas minst en bolagsman med ett begränsat ansvar (kommanditdelägare) och minst en med ett obegränsat ansvar (komplementär.
Aktiebolag
Aktiebolag är en företagsform där aktieägarnas ansvar normalt begränsas till det kapital som satsas i bolaget. Ett aktiebolag företräds av en styrelse. Aktiebolaget måste ha en auktoriserad eller godkänd revisor. Styrelse och revisor väljs av bolagsstämman.
För att registrera ett aktiebolag krävs ett kapital (höjdes från 50 000 till 100 000 för ett antal år sedan, vet inte om beloppet höjts igen).
Startar man sitt företag i ett handelsbolag riskerar man sin privatekonomi om företaget går i konkurs.
Jag har varken haft det ena eller det andra - fick för mig att det inte var så snälla av maken att starta HB med kompis utan att informera mig.
Lite förenklat: om man omsätter lite pengar eller inte behöver investera mycket kan man lika gärna ha enskild firma, det är billigast även om man är personligt ansvarig.
Handelsbolag ska man helst inte ha med andra än släkten eller om man skrivit ett avtal med hjälp av jurist. Annars finns risken att OM man blir blåst så står man där med alla skulder och förlorar kanske huset etc.
Aktiebolag är dyrast eftersom det kräver revisor (och de debiterar 1500-2000kr/h!) och man måste gå in med aktiekapital på 100.000. Har man tur kan man låna resten av banken och då är 100.000 allt man kan förlora om bolaget går i konkurs (om man skött bokföringen vill säga).
Så: stor omsättning/stora investeringar - aktiebolag är ofta mest flexibelt och lönsamt. Förenklat.
okej, så man kan i princip säga att den stora skillnaden är att om man startar AB så går man itne miste om några pengar om företaget skulle gå i konkurs?
i april sänks det till 50 000 kr igen! tror inte heller att det behöver vara pengar som bara ska ligga på hög utan dessa kan investeras i bolaget.
men såhär då, om man har ett företag som bara omsätter ca 3-5000 kr varje dag, är det då ens värt att skaffa ett AB? då duger väl ett HB?
Hur stor omsättning du har spelar egentligen ingen roll, utan vilken risk du vill ta och hur du ha tänkt driva företaget. Om det tex är du och din repektive och ordentliga kompanjonavtal skrivs skulle jag klart kunna tänka mig att starta ett HB.
Ska du anställa, låna pengar osv skulle jag absolut starta ett AB. Skillnaden är ju att du blir anställd av AB och i HB så tar du endast ut "lön" på vinsten.
Det är inte helt sant att man inte blir personligt skyldig i ett AB. Om du går i KK tex så tas det först från bolagets ägor, men sedan måste ju skulderna betalas från någonstans och då blir VD:n, styrelsen eller liknande skyldiga. Beror ju också lite på vem som tagit lånen. Om jag förstått det rätt.
Också värt att tänka på är att med HB har du bara namnskydd i ditt eget län, med AB i hela landet.
Jag jobbar mycket med skuldsatta människor och MÅNGA av de "klienter" jag har, har haft eget företag och då i HB form
Det har gått utmärkt tills ekonomin dalade och företaget gick i kk. Då står man där med ett personligt betalningsansvar och skuldsatt för många år framöver
Jag har hjälpt ett par som hade ett framgångsrikt AB, men som efter 20 år gick i konkurs.
När man började rota i deras ekonomi visade det sig att dom hade pansatt hus, fritidshus och personliga försäkringar.
Så visst kan man stå med skulder efter en AB kk, men det är betydligt ovanligare och beror lite på hur man satsar företagets pengar
För att bilda ett AB behöver du ett eget kapital på 100' tkr och en auktoriserad revisor..
Nu var det länge sedan jag höll på med just detta men förr var det så att det egna kapitalet kunde till viss del tas upp i inventarier.
Rätta mig om jag har fel!
Hade jag startat ett företag idag hade jag startat som HB hade jag efter något år sett att det gick bra hade jag ombildat det till ett AB
Och hade jag sett att det gick dåligt hade jag lagt ner i god tid, innan min personliga ekonomi riskerades
Vi hade ett HB som vi gjorde om till AB förra året eftersom att de ekonomiska privata riskerna minskade enormt.
Nackdelen med HB är att det är andra och mer snårgia regler vid inbetalning av skatt och så vidare. Man får göra en preliminär beräkning på vad man tror att man ska tjäna under året. Om det skulle gå åt skogen med ett HB så blir du personligen betalningsskyldig eftersom att HB som företagsform inte är någon jurdisk person.
I ett AB är du anställd i och får lön. Helst nu när sambon ska vara föräldrarledig beräknas har SGI för vad han tar ut varje månad i lön. Om vi hade haft kvar HB hade SGI beräknats på vad han förväntade att tjäna under 2010 och vad uttag av vinst (lön) hade varit.
Jag skulle råda dig att satsa de 100 000 kr som de kostar att köpa ett rättigheterna till ett AB. Revisors kunskaper är alltid bra att ha när man har ett eget företag. Vi lämnar alla de ekonomiska bitar till en ekonom som sköter allt löpande. Hon kan alla de senaste skattereglerna och lämnar över räknesskaperna för översyn till en revisor regelbundet. Med den hjälpen kan man satsa mer på kärnverksamheten.
Ett HB är gratis att starta. Vi började med ett HB men så snart vi kunde och det var möjliigt gick vi över till ett AB.
Ett tips är att gå till biblioteket och låna böcker om olika företagsformer och läs,läs,läs. Försök att gå på informatiosträff på Skattemyndigheten om olika företagsformer.
Se till att vara rejält förberedd innan du startar - det tjänar du på senare!