• Vitsippa75

    Ni som är oförklarligt barnlösa och som har gjort flera ivf-behandlingar.

    Jag skulle vilja komma i kontakt med er som har gjort flera ivf och som är oförklarligt barnlösa.

    Enligt IVF-kliniken, Öresund i Malmö visar deras statistik att de 60 % som fortsätter sin ivfbehandling (de som är oförklarligt barnlösa) och kommer upp mot 7, 8 och 9 behandlingar blir 96 % av dem gravida. Vi har gjort 5 behandlingar och var nästan på väg att ge upp. Men efter att ha pausat lite, pratat om adoption, klinik i Aten så vill vi trots allt ge ivf i Sverige en chans till. 96% är ju inte så dåliga ods..

    Ni som är i liknande sits, hur ser era klinikers statistik ut?

    Det hade varit roligt att följas åt och se vilka resultat det blir.

  • Svar på tråden Ni som är oförklarligt barnlösa och som har gjort flera ivf-behandlingar.
  • Kwela

    Hej!

    Jag delar med mig lite här om vår situation som liknar din och lite om vad jag har för tankar om att fortsätta med ivf.

    Vi är oxå oförklarligt barnlösa där alla tester visar perfekt resultat samt alla 6 ivf har sett perfekta ut. Vi har även fått fina ägg till frysen och gjort (tror jag kommer knappt ihåg) 4 FET. Vi har odlat i 2 dagar och 5 dagar. Ingen skillnad aldrig en gradivitet.

    Vår ivf- läkare tycker inte att vi ska fortsätta göra ivf. H*n anser att efter så här många försök så har vi lika "stor" chans att bli gravida på egen hand. H*n säger att vi har ca 2 % chans att bli gravida. Så vi har blivit rek att adoptera istället vilket vi är på väg att göra.

    Men ibland blir jag sugen på att testa den där blaston som vi har kvar i frysen och ibland blir jag sugen att göra "ett sista försök". Men orkar jag med det psykiskt? Nej! Jag är helt slut! Jag tror inte längre på att ivf kan hjälpa oss. Det bordet redan ha blivit en gradivitet när allt ser så bra ut! Så jag är övetygad om att vi har ett sådant pass allvarligt fel att vi aldrig kommer att få biologiska barn.

    Nu ser vi fram emot en adoption även om det innebär en ny lång väntan på ett barn! Står ni i kö hos ngn adoptionsorganisation?

    Kram

  • kattennizze

    msNorrland: är äggdonation - om ni skulle vilja eller orka det - inte ett alternativ? Hoppas det är okej att jag frågar.

  • Vitsippa75

    Hmm ja, de säger lite olika. Vi har bestämt oss för ett sista tre-pack sen lägger vi också av. Vi står hos en adoptionsorganisation. Vi har även tagit kontakt med familjeförvaltningen och har fått lite information. De ville att man helt skulle vara klar med ivf och vi kände väl att vi var väl inte riktigt där än. Har ni gjort 6 ivf plus 4 FET? Alltså 10 behandlingar? Vilken klinik gick ni till? 

  • Kwela

    Kattennizze- vi står i kö för äggdonation men just nu är adoption prio ett!

    Vitsippa 75- Jag tänker att vi har gjort 6 behandlingar och så 4 FET. Igentligen har vi gjort 7 ivf men den första var en så kallad lättstimulerad på enbart Pergotime och då fick vi bara ett ägg som inte delade sig som det skulle. Vår läkare menar att chanserna är låga efter 6 fulla ivf, det vill säga ET, inte FET. Hur många ET har ni gjort?

    Vad spännande att ni har köpt ett till 3-pack! Jag följer dig gärna! Hur ni fått göra ytterligare tester än de som tas vid en "vanlig" utredning? Har du fått testa några mediciner som trombyl?

  • afrodite

    Vi är med oförklarligt barnlösa med 3 Perfekta IVF bakom oss.
    Vi har 8 i frysen så vi kommer att testa med dom nu.

  • majabus74

    Hej!

    Vi är också oförklarligt barnslösa och har genom gått 4 perfekta IVF, men utan positivt resultat. Vid min senaste (andra) äggplockning fick jag dock 10!!! embryon och nio st är nu nedfrysta och nästa försök i naturlig cykel väntas i mars.

    Kram!

  • afrodite

    ja men staistiken på 96% som klarat det efter 6 IVF är väl super bra?

  • Vitsippa75
    Kwela skrev 2010-02-14 10:02:35 följande:
    Kattennizze- vi står i kö för äggdonation men just nu är adoption prio ett! Vitsippa 75- Jag tänker att vi har gjort 6 behandlingar och så 4 FET. Igentligen har vi gjort 7 ivf men den första var en så kallad lättstimulerad på enbart Pergotime och då fick vi bara ett ägg som inte delade sig som det skulle. Vår läkare menar att chanserna är låga efter 6 fulla ivf, det vill säga ET, inte FET. Hur många ET har ni gjort? Vad spännande att ni har köpt ett till 3-pack! Jag följer dig gärna! Hur ni fått göra ytterligare tester än de som tas vid en "vanlig" utredning? Har du fått testa några mediciner som trombyl?
    När jag tänker på det så har vi faktiskt "bara" gjort 3 ET och 2 FET. Har även påbörjat ytterligare två ET men som vi tyvärr fick avbryta. Så fem insättningar har vi gjort totalt. Den här gången ska vi få testa trombyl och formodligen även kortizon. De sätter dessutom in två ägg och gör skapningsmetoden. Ja, allt för att det ska funka! Men det känns som en evighet. Ska börja spraya om ca två veckor. De har inte gjort några andra tester på oss. Allt ser bra ut under behandlingen så de ser väl inte vad som ska testas.   
  • Kwela

    Hej igen!

    Då stämmer det dina läkare har sagt om 96%. Så ni har fortfarande fina chanser till en gradivitet på det 3-pack som ni köpte. Håller tummen för dig! Hoppas du får testa kortison, det fick aldrig jag då läkaren inte ansåg att det inte finns några studier som visar på att det skulle hjälpa. Fast jag hade gärna provat och det glädjer mig att fler kliniker testar det nu!

  • mockaruta

    hej


    oförklarligt "svårgravid" blev gravid på IVF försök 4 slutade i MF blev gravid på IVF försök no 6 resulterade i en fin fin son! vi hade 10% chans enligt vår Dr på STG.
  • alfa80

    Hej

    Jag och min man gjorde 3 IVF som slutade med negativt resultat. Vi hade jättebra embryon och det ligger tre stycken frysta embryo på Öresundskliniken. Vi är oförklarligt barnlösa (har försökt i 3,5 år) och det de sade till oss på kliniken var att vi skulle köpa åtminstone ett trepack till för att öka våra chanser till en graviditet. Vi gjorde vårt tredje IVF i maj förra året, jag blev jätteledsen och då bestämde vi oss att ta det lugnt en period så att jag kan känna mig lugn och redo för en ny omgång. Men sedan händer ett mirakel - för tre veckor sedan fick jag ett PLUS på stickan! Helt otroligt speciellt med tanke på att de sade till oss på kliniken att chansen för att vi ska bli gravida på egen hand är minimal eftersom vi försökte under så lång tid utan resultat.

    Det jag vill säga är att kämpa på, kör en omgång till och under tiden försök själva för som sagt ni är friska och de hittar inga fel därmed finns det chans att bli gravida på egen hand. Det var jättejobbigt för oss också, speciellt att vara positiva fast att mensen kommer varje månad.

    Håller tummarna för oss alla, vi som gått igenom alla dessa behandlingar vet hur jobbigt och kämpigt det kan vara att få ett barn.

    Kram

  • kaffe

    Här är en till diagnostiserad oförklarlig barnlös. Gjorde 3 ivf försök med jättefina embryon som alla misslyckades. Var helt säker på att jag skulle bli gravid enkelt och lätt med lite hjälp, men tji fick jag.

    Gjorde en paus på några år och försökte övertala min man till att adoptera i stället. Min man, som inte var lika såld på ide´n att adoptera gick med på det om vi gjorde några sista ivf-försök till. Jag gick med på det om vi samtidigt påbörjade en adoptionsutredning. Jag var helt inställd på att bli mamma till ett adoperat barn och ville egentligen strunta i hela ivf-karusellen.

    Vi påbörjade adoptionen och satte i smyg in vårt lilla ägg som vi hade i frysen sen 3 år tillbaka. Jag tänkte som så att det blir ju ändå ingenting, så vi behöver inte säga något om det till adoptionshandläggaren.

    Det blev inget adopterat barn, det blev i stället världens finaste lilla pojk, som snart fyller 6 år.

  • tjorven01

    Åh jag blir så glad när jag läser era solskenshistorier kaffe och mockaruta. Väntar själva besked efter vår 6e ivf. Fick inga bra odds alls. Men ni tjejjer visar att odds trots allt bara är odds.

    Ni ger mig hopp!!!!
    Kramar i massor!!!!!

  • Vitsippa75
    Kwela skrev 2010-03-02 23:07:02 följande:
    Vitsippa vad är skrapningsmetoden? *nyfiken*
    Hej!

    Det finns en förkortning, är lite osäker men  börja på A.
    Skrapa gör man när det finns misstanke om att äggskalet (hinnan runt ägget) är så hårt att det inte vill fästa i livmodern. Därför skrapar man för att man hoppas på att det ska fästa bättre. Man kan inte se det utan man gör en chansning. Det finns inget negativt om man har skrapat.
Svar på tråden Ni som är oförklarligt barnlösa och som har gjort flera ivf-behandlingar.