• Anonym (tung känsla)

pengar

Jag och min sambo är nu inne på sjunde året ihop. Under hela tiden har jag tampats med att få ihop timmar (inom restaurang svårt att få heltid). Men har alltid kunnat betala min del och halva av gemensamma räkningar.

De tre senaste åren har jag pluggat, och klartat mig ganska bra på CSN (fick pendla därav en hel del kostnader gick åt :(   ) Men har kännt att min sambo fick börja ta över lite grann.

Nu väntar vi äntligen första barnet till juli och vi är stormförtjusta! problemet är bara att vi precis flyttat till ny stad, köpt hus (dit de mesta pengarna går eftersom det är ett renoveringsobjekt, beräknar kunna flytta in inom en månad), jag letar arbete och min sambo pendlar fortfarande (4 tim bort)... Vi vet att vi kommer ha en tung tid framför oss, då det verkar svårare och svårare för mig att få jobb och min sambo skulle behöva våga byta för att kunna jobba och bo i samma stad

Vi försöker säga att vi ska klara oss igenom det, men det känns lite tufft att känna att pengafrågan kommer stå i flera år framöver :(

Tips?

• Svar på tråden pengar
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tror att det är viktigt att ni gör en realistisk plan när det gäller er ekonomi samt i vilken takt och till vilka kostnader ni skall renovera ert hus. Då får ni lite mer kontroll över er situation. Det är ju mycket förändringar för er just nu. Ni satsar verkligen på er relation genom att skaffa barn och hus. Det finns mycket att glädjas över! Jag har träffat många unga par med små barn och husrenovering och det kan lätt bli för mycket. Ofta delar man upp jobbet så att hon tar hand om barnen och han renoverar. Det finns då risk att man inte förstår varandras situation så bra samt att båda har så fullt upp att man glömmer parrelationen. Det är därför jag rekommenderar er att göra realistiska planer samt att inte glömma att ta tid tillsammans. Lycka till med allt!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden pengar