• Anonym

Är proteinpulver (drink) bra om man vill gå ner i vikt?

Jag äter ganska lite och rör på mig men det händer ändå inget på vågen. Hörde att det kan vara bra att få i sig mycket protein om man vill gå ner i vikt. Stämmer detta?
    Är rädd att gå upp i vikt som jag också hört att man kan göra.

• Svar på tråden Är proteinpulver (drink) bra om man vill gå ner i vikt?
  • Anonym

svaret är nog så att du får i dig för lite . Kroppen behöver mat för att orka fungera, rätt sorts mat,kolhydrater/fett/protein lär finnas med på tallriken .

jag ersätter ett mål om dagen med pulver och det funkar bra, äter utöver det 2 riktiga mål och mellan 2-3 frukter per dag och jag har gått ner 6 kg sen jag började med det, några månader sen . 

• Anonym

men är proteinpulver bra?

• Anonym

Proteinpulver används för att hjälpa till med muskeluppbyggnad vid styrketräning och har så vitt jag kan se inget med viktminskning att göra. Du kan inte ersätta en vanlig måltid med proteinpulver...

• Ungmamma83
    Anonym skrev 2010-01-26 22:10:39 följande:
    men är proteinpulver bra?
    det är bra både innan och efter en träning, men det krävs ju att man tränar relativt hårt för att det ska ge verkan.
  • Anonym (goodliving)

det är inte så att du redan är underviktig o försöker gå ner mer på de viset?!

• Anonym

nej jag är inte underviktig.
    Jag frågade på hälsokosten och de sa att det var bra att ta proteinpulver om man vill gå ner i vikt eftersom det gör att man ¨åller sig mätt längre och det minskar risken för onyttigt ätande.

Men de vill ju så klart sälja sitt pulver så jag undrar nån som har egen erfarenhet.

har även hört att proteinpulver är bra vid bantning på andra håll.

• Mumselumsan

Först och främst så används proteindrinkar i samband med träning för musklernas skull men man håller sig även mättare av protein så därav har det ju även en funktion för viktminskning.

• jaquelenw

Ja det hjälper dig gå ner i vikt om du använder det rätt. Jag som hälsocoach rekommenderar proteinpulver för att gå ner i vikt!

• Sjuksköterskepappa

Protein har samma energivärde per gram som kolhydrater. Så det har med hur mycket man stoppar i sig att göra. Hurvida det ger ökad mätnadskänsla har jag ingen aning om. Skulle dock inte rekommendera dig att ersätta vanliga mål med proteinpulver vi människor behöver en varierad kost. Det bästa sättet att gå ner i vikt är helt enkelt att träna mer och hårdar. Byt ut dina promenader mot joggingpass istället.

• Ungmamma83
    Sjuksköterskepappa skrev 2010-02-14 16:14:27 följande:
    Protein har samma energivärde per gram som kolhydrater. Så det har med hur mycket man stoppar i sig att göra. Hurvida det ger ökad mätnadskänsla har jag ingen aning om. Skulle dock inte rekommendera dig att ersätta vanliga mål med proteinpulver vi människor behöver en varierad kost. Det bästa sättet att gå ner i vikt är helt enkelt att träna mer och hårdar. Byt ut dina promenader mot joggingpass istället.
    det är faktiskt inte bästa sättet att gå ner i vikt.
  • jaquelenw
    Sjuksköterskepappa skrev 2010-02-14 16:14:27 följande:
    Det finns proteinpulver som innehåller alla näringsämnen som kroppen behöver, vilket gör att man kan ersätta två måltider med det och äta vanlig mat till middag.
    Jag har själv använt ett slags proteinpulver som innehåller alla näringsämnen och jag blev även piggare och mer alert.

/Jaquelen Wikström
    Personlig Hälsocoach
  • serap

vad heter protein pulvret som innehåller alla näringsämnen som man kan byta ut måltider mot??

• Daneila

Jo du kan gå ner på protein pulver. Man ska bara använda det på ett rätt sätt. Men DJ an fotfarande i te ersätta dina måltider. Jag är friidrottare och tar proteinpulver själv. Jag äter ett speciell typ av frukost på morgonen och sen så dricker jag 25 gram protein vid 09 tiden och de efter skippar jag kolhydrater på lunchen och äter bara ren kött och mycket grönsaker. Sen så äter man en vanlig frukt eller annat småt som inte innehåller kolhydrater vid 15 tiden och där efter senare efter träning så tar jag 25 gram protein. Och därefter går jag hem och äter 2 egg eller annat småt. Det här är ett exempel på hur man kan använda protein för att gå ner i vikt våg som faktisk funkar och är helt hälsosamt. Man får kolla helt enkelt men någon som kan det här till 100 så går det.

• Hrcoach

Hej,
    Jag proteinpulver är bra men jag känner till ett annat pulver som fungerar som måltidsersättning som innehåller alla ämnen som kropen behöver och innehåller också protein. Du ersätter 2 måltider om dagen dricker mycket vätska och kan äta mycket frukt och känner mättnad. Den är helt naturlig och du känner dig piggare och friskare.
    Mejla om du vill veta mer bhcoach24@gmail.com

/hbcoach Diana

• Anonym (Mat)

Ät riktig mat istället. Proteinpulver kan vara smidigt att ta till om man redan äter väldigt mycket vanlig mat och helt enkelt behöver mer proteiner för att underhålla sin muskelmassa. Låter inte som att du tränar på den nivån att det skulle hjälpa dig.

Proteinpulver innehåller ofta sötningsmedel och smakar sött vilket kan trigga sötsug hos en del. Dessutom håller du dig betydligt mer mätt på ett kycklingbröst eller en burk tonfisk istället för proteinpulver.

• Anonym (brud)

Jag är tjej och smal och tränar cirka 3 gånger i veckan. La till extra protein i kosten och har nu gått upp flera kilo. Min gissning är att lite drygt hälften av viktökningen beror på ökad muskelmassa och resten ökat kroppsfett. Är själv missnöjd med förändringen. Ville ha mer muskler men INTE mer fett. Tror att det är skitsvårt att mixtra och finlira med kost och träning på egen hand.

Svar på tråden Är proteinpulver (drink) bra om man vill gå ner i vikt?