• Ico

Förlossning utan förvarning?

hej hej!

tänkte bara se lite hur  era förlossningar startat? Hade ni alla massa sammandragningar och förvärkar  med mera både veckor och dagar innan förlossning?
    var det lixom massa förvarningar? eller någon som typ inte kände någonting.... sen bara helt plötsligt så startade det hela på ett eller annat sätt?

jag har en dotter, och med henne gick vattnet utan särskilda förvarningar. men visst hade jag haft lite förvärkar någon vecka innan.

Nu e jag gravid igen och bf 1 feb. men känne ringet särskilt, slemproppen lossnade i torsdags, men antar att det var efter hinnsvepningen dagen innan. ibland drar magen åt och ibland små korta förvärkar. Men inget sådär rejält. Inte så man känner att oj oj nu e det nära...

• Svar på tråden Förlossning utan förvarning?
  • lövet2

Nej, jag har aldrig direkt fått någon förvarning. Sammandragningar brukar jag ha mängder av under de sista månaderna, så det är inte heller något att gå efter ...

• Missalibabagirl

Med första barnet gick vattnet mitt i natten, inga förvärkar eller annat. Med andra så gick slemproppen 1½ vecka före födseln. Värkarna började plötsligt en morgon när jag satte på kaffekokaren

Mamma till Moa & Max
  • Jempajenny

Jag hade inga förvärkar eller sammandragningar dagar/veckor innan. 

Slemproppen lossande fredag morgon, värkarna startade fredag kväll och Agnes är född lördag 13.30. Det gick ju inte undan, men när det satte igång så var det ju på riktigt!
    ♥ Jempajenny och Agnes: jempajenny.bloggagratis.se
  • Lotlas

Olika. Första barnet drog värkarna igång utan förvarning (hade mycket sammandragningar, men inget smärtsamt innan) och sonen föddes 6,5 h senare. Med dottern hade jag onda förvärkar i ett par månader innan. Efter en hel natts vankande på förlossningen fick bm ta hål på hinnorna för att det skulle sätta fart. Sedan tog det 1,5 h tills dottern föddes. Jag var öppen 3-4 cm när de tog hål på hinnorna...

• Ico

ja okej... a för känns som i de flesta trådar diskuterar så många nu att .. NU ÄR DET NOG SNART DAX.... idag har detta och detta hänt, igår detta och detta.. då känns det som älsklingen i min mage tänker stanna LÄNGE.... för det känns som alla dagar typ... som sagt sammandragningar lite då o då.. men inget mer än annars.

• Ninnis75

Första barnet

Hade inga tecken på förvärkar el sammandragningar. Hade molvärk från och till. Sen plötsligt gick vattnet och två timmar senare drog värkarna igång och så föddes hon 10 timmar senare.

Andra barnet

Vecka 34 nu. Inga besvär med sammandragningar el förvärkar. Kanske mer ont i mage om jag stressar el sover dåligt el bär tungt. Kanske är det sammandragningar. Molvärk har jag haft från och till ända från början av graviditeten.
    Jag hoppas att den dag då det drar igång så är det på riktigt så är bebisen förhoppningsvis född för jag är så nöjd på att gå gravid nu. Är jobbigt och tungt. Har en dotter på 1 år att ta hand om så det är intensivt och vila är lyx.

• Fruochmamma

Med Ludvig hade jag inga förvarningar iöverhuvudtaget. Vattnet gick, 3 hrs senare satte värkarna igång var 5:e mins och sedan 5 hrs senare var han född.

Nu väntar vi 2a barnet när som helst och denna gången har jag haft betydligt mer förvärkar & sammandragningar.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • jessicacarlsson

Min första förlossning började lite skumt haha jag fatta inte att de va dags,

De började med att jag trodde jag hade fått magsjukan, sprang och spydde och hade värmeböljor, låg till slut på golvet naken för att svalka ner mig haha gubben blev nervös och ringde sjukhuset för att fråga vad han kunde göra för mig och då sa dom att kom in nuu, förlossning är på g.
    Mycket riktigt så startade mina värkar några timmar efter.
  • ladysoul77

Då dottern föddes gick vattnet med ett "splash" halv ett på natten. Dagen innan hade jag inte känt nåt speciellt förutom att jag tyckte att det "stod någon" på mitt bäcken. En enorm tyngkänsla nedåt. Jag hade väldigt lite sammandragningar förra gången. Denna gång har jag betydligt mer såna, men jag är bara i v.35 så det känns inte som att det är dags än...  

• TaBz

Nej, jag fick ingen förvarning, vattnet bara gick och så var allt igång.

Hade mycket sammandragningar från ca v 20 men det räknar jag inte som någon förvarning även om de gjorde ont ibland.

• carola1977

Började få lite förvärkar natten mellan onsdag och torsdag, men tänkte inte att förlossningen kunde vara på g. Hade bf på lördagen och räknade med att gå över som "alla" förstagångsföderskor. Kände lite oro i kroppen under torsdagen, men var ute och åt på restaurang som planerat på kvällen. Hade svårt att sitta still men inte ont någonstans. Min mamma bara skrattade åt mig och sa att det skulle komma en bebis snart. När jag gick och lade mig kl 22 på kvällen satte värkarna igång, kl 02 kom vi in till förlossningen och 04.53 kom det en bebis .
    Lite orolig nu inför andra förlossningen då jag helst inte vill föda hemma...

• YayasMami

Jag vaknade med värkar var tredje minut så min startade utan förvarning helt. Det enda var att jag vaknade lite under morgonen med värkar men sen somnade djupt in som i någon slags koma som om kroppen visste att jag behövde vila. Förlossningen tog tre dygn sen så det kanske var därför

• Wizz

Hade inga förvärkar och såg aldrig till nån slempropp. Vattnet gick en morgon och strax därefter drog värkarna igång. Eftersom jag var överburen så hade jag fått en hinnsvepning på kontrollen dagen innan, det var den som drog igång det. Men jag var mogen sa BM, så det hade kunnat starta vilken dag som helst utan hennes hjälp.

• chleome

Jag får en känsla när jag läser inläggen här i tråden samt i andra trådar att med första barnet får många ingen direkt förvarning innan värkarna är igång. Däremot med andra barnet så nämner många att de har haft ordentligt med förvärkar. Sen är det naturligtvis väldigt individuellt naturligtvis, men jag tycker mig se en röd tråd i vad ni berättar. Om vi nu ska generalisera.

Är det så att man lättare känner av/får förvärkar vid andra barnet? Och att det startar lite mer pang bom med första?

• Vanillie
    chleome skrev 2010-01-26 11:32:11 följande:
    Jag får en känsla när jag läser inläggen här i tråden samt i andra trådar att med första barnet får många ingen direkt förvarning innan värkarna är igång. Däremot med andra barnet så nämner många att de har haft ordentligt med förvärkar. Sen är det naturligtvis väldigt individuellt naturligtvis, men jag tycker mig se en röd tråd i vad ni berättar. Om vi nu ska generalisera. Är det så att man lättare känner av/får förvärkar vid andra barnet? Och att det startar lite mer pang bom med första?
    Min BM sa faktiskt igår att det oftast är så att förstföderskorn inte direkt märker av nått innan det drar igång medans det är betydligt vanligare att omföderskor har förvärkar ett par dagar innan! Så det är nog så som du säger!

Själv har jag BF nästa vecka och fast man vet att det kan dra igång utan förvarning så letar man tecken hela tiden!
    ***Snart är det dax***
Svar på tråden Förlossning utan förvarning?