• MLT

BILDTRÅD nr 12 för tårt- o cupcaketrådarna

Min allra första tårta och det var riktigt skoj. Jag kan knappt baka sockerkaka så är förvånad över att jag klarade detta :) Tyvärr blev den inte så kantig och slät som jag ville, får försöka igen, glömde dessutom att göra ett band mellan tårtorna så det blev inte så snyggt.. Det är meningen att det ska se ut som att tårtan öppnats på ovansidan och att det väller ut blommor.

Den understa tårtan har chokladbottnar, ett lager nougatfluff och ett lager chokladmousse, spacklad med grädde. Den översta har ett lager mango- och passionsfruktmousse och ett lager melonfrosting, även spacklad med det sistnämnda. Täckt med egengjord sp med melonsmak. Nästa gång gör jag med två lager mango- och passionsfruktmousse då den blev väldigt söt. 

• MLT

Hade mammaträff idag och jag tog med lite cupcakes, tar alla tillfällen jag får att få lite åsikter ;)

Det är passionsfruktsmuffins med nougatfrosting på de till vänster och melonfrosting på de till höger. Dekorationerna är gjorda av hemmagjord sp med melonsmak.
  • MLT

Jag hade tänkt göra pumpa-cupcakes, men en trerätters middag för 12 pers, lekar, dukning och en 4 månader gammal kille hemma gjorde att tiden inte räckte till. Hade köpt sp som jag skulle använda som täcke men den var helt konstig trots att förpackningen var oöppnad. Gick inte att kavla ut, bara smetade fast och gick sönder och jag hade inte tid att göra en ny. Spritsade på frostingen som vanligt bara och satte på dekorationer som jag förberett innan, tyckte spökena blev riktigt söta :)

Passionsfruktsmuffins med nougatfrosting och melonfrosting som jag färgat orange, dekorationer gjorda i sp.

• MLT

Pappa gillar inte choklad eller när det är för sött, så gjorde ljusa bottnar med ett lager passionsfruktsmousse och ett lager rabarbermousse, spacklade även med det sistnämnda. Sp'n är egengjord med citrussmak. Blev mycket uppskattad =) Jag får verkligen inte till snygga kanter och locket blir skrynkligt längst ner, men det är väl bara att fortsätta träna!

• MLT

Andra skjort- och slipstårtan till min styvpappa: ljusa bottnar, fylld med passionsfruktsmousse och vit chokladfluff, även spacklad med det sistnämnda.

• MLT

Min sons doptårta, första gången jag gjorde converse-skor. Vänsterskon gjorde jag av egengjord sp och den blev inte så bra, blev torr. Högerskon gjorde jag av Ballinas sp och den blev riktigt bra.

Ljusa bottnar, fylld med passionsfruksmousse, rabarbermousse och glasscreme, täckt med egengjord sp med smak av citron

.

• MLT

Sonens 1-årstårtor. Tårtbottnarna enligt receptet 'lika delar', fyllningar passionsfruktsmousse och hallongrädde (ej så sött) och grädde överst. Otroligt enkel och snabb tårta att göra. Chokladpinnar runtom, skivade jordgubbar på toppen, ett par körsbär samt lite riven mörk choklad, mycket uppskattad!

Svar på tråden BILDTRÅD nr 12 för tårt- o cupcaketrådarna