• Ankmor

Tårttråden del 17

VÄLKOMMEN!

Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.

För inspiration :

Googels bildsök

Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

__________________________________________________ __________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________

Viktiga länkar -

(Uppdateras inte på ett tag)

En sida väl värd att besöka:

TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!

Länkar till tidigare trådar

Tråd nr 1
    Tråd nr 16 

Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51

Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Smulan1979

Är det någon som har fryst ner mousse och sen tinat upp och använt till någon annan tårta. Funkar det?

Jag ska nämligen göra en tårta imorgon och jag vet att det blir över massvis, känns trist att slänga och ännu mer trist att göra mer om en vecka ca när jag ska göra nästa tårta.

Passionsmousse är det jag ska göra förresten.

• Egensinnig
    Smulan1979 skrev 2010-05-07 19:42:37 följande:
    Är det någon som har fryst ner mousse och sen tinat upp och använt till någon annan tårta. Funkar det?Jag ska nämligen göra en tårta imorgon och jag vet att det blir över massvis, känns trist att slänga och ännu mer trist att göra mer om en vecka ca när jag ska göra nästa tårta.Passionsmousse är det jag ska göra förresten.
    Jag har bara fryst tårta fylld med mousse, det funakr bra men tyckte  moussen blev lite torr i konsistensen. Men testa och frys och så ha en reservplan om det inte blir lyckat?
    Matilda, Matilda........
  • straw2008

Någon som bor i sthlm som kan tänka sig at baka till ett dop ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Sigrid
    mina12 skrev 2010-05-07 19:00:11 följande:
    Egensinnig: Tack!Sigrid: Just de där stämplarna tror jag att jag har köpt på Bokhandeln (Ikanohuset).
    Då ska jag kolla där, tack!
  • mina12
    Smulan1979 skrev 2010-05-07 19:42:37 följande:
    Är det någon som har fryst ner mousse och sen tinat upp och använt till någon annan tårta. Funkar det?Jag ska nämligen göra en tårta imorgon och jag vet att det blir över massvis, känns trist att slänga och ännu mer trist att göra mer om en vecka ca när jag ska göra nästa tårta.Passionsmousse är det jag ska göra förresten.
    Om det är mousse med grädde, så tror jag att den kan bli bra om du vispar i lite nyvispad grädde när du tinat moussen.
  • mipsan
    mipsan skrev 2010-05-06 19:08:49 följande:
    Jag har fått ett erbjudande, men behöver lite råd och hjälp.Jag ska göra bröllopstårtor till den 12 juni för att fira Kronprinsessan och Daniel. Detta kommer att ske på ett varuhus. Jag ska göra en 5-våningstårta. Det är en ställning med en stång som går rakt igenom alla tårtor. Dessutom så ska jag göra ca 10 tårtor och servera gratis till alla kunder som vill ha... Dom ska jag sitta och göra inför kund..  Mycket nervös och hoppas att det går bra. Jag har ju bara hållit på med det här med tårtor sen september...  Nu till mina frågor: Hur i hela friden gör man för att få det snyggt med stången igenom tårtorna? Gör man hålet innan och sen täcker med SP innan man trär på stången? Eller gör man en tårtorna och sen sticker ner den i mitten? Jag har inte sett ställningen live och kommer inte att göra det förrän samma dag det ska ske...Fråga två: hur skulle ni göra tårtorna för att hylla deras bröllop? Jag har en bild i huvudet, men det skulle vara kul och höra vad ni tycker och höra era idéer.Det enda som jag vet är att de ska vara vita, sen fick jag fria händer...
    Är det ingen som har något bra förslag? Bröllopstårta till kronprinsessan...
    Limefrukt skrev 2010-05-07 09:37:31 följande:
    www.wilton.com/cakes/tiered-cakes/center-colu...
    Ja, jag såg den men undrar om de som är i rostfritt stål fungerar på samma sätt.. Om dom är lika så löser det sig nog.
  • Smulan1979
    mina12 skrev 2010-05-07 21:29:27 följande:
    Om det är mousse med grädde, så tror jag att den kan bli bra om du vispar i lite nyvispad grädde när du tinat moussen.
    Egensinnig skrev 2010-05-07 20:50:16 följande:
    Jag har bara fryst tårta fylld med mousse, det funakr bra men tyckte  moussen blev lite torr i konsistensen. Men testa och frys och så ha en reservplan om det inte blir lyckat?
    Tack så mycket för svaren. Den innehåller ju både italiensk maräng, grädde och kesella. Får väl helt enkelt testa och se om det kan funka. Kan ju ta i lite vispad grädde om den verkar tråkig.

Jag ska göra några smakprover till ett par som jag ska göra bröllopstårta åt. Så det är ju inte superviktigt att det blir perfekt nu. Har ju några andra smaker också.
  • mina12
    Smulan1979 skrev 2010-05-07 21:44:24 följande:
    Tack så mycket för svaren. Den innehåller ju både italiensk maräng, grädde och kesella. Får väl helt enkelt testa och se om det kan funka. Kan ju ta i lite vispad grädde om den verkar tråkig.Jag ska göra några smakprover till ett par som jag ska göra bröllopstårta åt. Så det är ju inte superviktigt att det blir perfekt nu. Har ju några andra smaker också.
    Berätta gärna hur det funkade att frysa sen!
  • mina12

Jag hade tänkt försöka mig på att göra "Folkets bröllopstårta" och har nu några funderingar kring några ingredienser:
    - Citronpuré
    - Mandelpraliné
    - kakaosmör
    är detta saker man kan köpa i en vanlig affär?

Vad innebär det när man ska TVISTA I jordgubbskompotten på tårtbotten?

Någon som gjort tårtan och kan uttala sig om den var god eller inte?

Svar på tråden Tårttråden del 17