Inlägg från: denimbee |Visa alla inlägg
  • denimbee

Provera/Pergotime

hej alla, hoppas att det är ok att jag hoppar in här...jag skall också börja med pergo efter nästa bim..förra månaden hade jag en follikel som var 17mm nä jag var ¨på vulet...gyn trodde att den skulle släppa 2 dagar senare, när jag tesade med äl test fick jag inget som helst utslag...däremot när jag testade en vecka senare fick jag svagt utslag som blev svagare och svagare, så jag testade nog försent..så tror att bim borde vara ca på lördag....när är det man skall börja med pergo, är det på första mensdagen??

• denimbee
    MiHijo skrev 2010-02-16 15:03:26 följande:
    du ska börja med pergo tabletterna på dag 5 på din menstration.
    åh vad bra, för jag skall ringa min gyn när jag får min nästa mens...han sa ring mellan dag 1-3, men då skall jag verkligen ringa direkt när jag får mens så att jag kan börja på dag 5...när brukar man få sin äl sedan..jag har en lutelfas på ca 14 dagar, men har inte äl varje månad utan bara ibland...kanske kan ja räkna med att lutelfasen är samma som jag normalt har??
  • denimbee

jag har nu fått ett recept med pergotime, men till min fasa så finns det inte att få tag på på något apotek....hur gör jag nu?? enligt apoteken så är det restnoterat och de vet inte när det kommer in...

• denimbee
    jan10 skrev 2010-02-17 13:55:12 följande:
    Jag är i samma sits som du! Har väntat på att Pergotime ska komma till apoteket i två veckor nu.... och nu börjar det krisa, jag ska börja äta dem den 21e...Pratade med min sköterska häromdagen, då sa hon att om jag inte kan få tag på dem, så är det inget att göra... dvs bara att vänta en månad till. HUR kul känns det? jag har redan väntat tillräckligt!! detta skulle varit min tredje kur... Tycker förresten att det är lite konstigt att det inte finns något annat läkemedel man kan ta istället för Pergo? Om det nu inte går att få tag på menar jag. Ja, vi får hålla alla tummar för att det snart finns på apoteket!
    bor du åxå i sthlm?...hoppas att de kommer in snart....på något apotek stor det restnoterat tom 19/2...och på den andra kedjan(hjärtat) fanns det inte alls notering om vilket datum...suck...
  • denimbee
    jan10 skrev 2010-02-17 14:07:18 följande:
    Bor i Halland. Är restnoterat på vartenda apotek här runtomkring... Ringde i måndags till Apoteket (centralt) då sa de att de skulle komma till så att det fanns att hämta igår, mne när jag var på apoteket i går så sa de att ev borde de kunna få det som idag, men hon pratade även något om den 19.eJa, stor SUCKHoppas du får tag i det snart! När ska du börja?
    jag skall börja med det den 20e....får hoppas på den 19e då...så himla irriterande att nu när jag verklgen är mogen att börja så är det slut...har väntat sedan i december...på att min mens skall vara synkad med mina tider hos gyn...får kolla den 19e...om det kommer hit då så borde det ju komma till dig då med och tvärtom såklart`....

har du testat bidrottninggele eller något annat sånt, skall man testa de i stället då denna månad??
  • denimbee
    jan10 skrev 2010-02-17 17:00:27 följande:
    åhh vad skönt.jag skall jobba vidare på mitt imorgon...känns dock ganska hopplöst just nu...
  • denimbee
    MiHijo skrev 2010-02-17 21:12:05 följande:
    Hahaha, ja precis...jag undrar ifall den växt ngt eller om den stor kvar på samma.men bara att köra på å ha sex så länge ;)nu ska jag fixa mina läxor :(
    tror att jag eventuellt har tur...det verkar finnas ett apotek som fått leverans idag här i stan....så dit skall jag på luncehen!!!!
  • denimbee
    MiHijo skrev 2010-02-18 22:15:21 följande:
    Håller mina tummar för er...Här tror jag inte det kommer funka trots dubbelkur, men ska faktiskt ta å ringa till gyn imorgon och se om jag kan få komma på ett VUL till på måndag eller ngt.Hm, idag har det inte blivit sex, kört varannan dag, men idag blev de inget då gubben ska jobba natt och vi har besök här så inte kunnat bli av ngt på dagen heller :( tänk om vi missar, tänk om de skulle vara något idag,..hm! :(Måste man köra varannan dag???? innna ÄL
    ja äl veckan är det väl varannan dag som är rekommendationen..men urs visst blir det så plannerat....
  • denimbee
    mikalala skrev 2010-02-20 23:22:08 följande:
    Hej hoppar in i tråden och tänkte passa på att fråga en fråga som jag borde ställt till min läkare men glömde. Jag har kört två kurer provera sedan pergotime först enkel sedan dubbel (båda gångerna helt utan ägglossning) och nu ska jag börja med trippeldos men jag har inte fått någon ordination om hur jag bör ta tabletterna alla tre på en gång eller utspritt?  Min läkare har bara telefonmottagning på onsdagar och då kan det nog vara för sent att ringa...Hur är det förresten för er andra med biverkningar? jag blir ett monster och känner inte igen mig själv överhuvudtaget när jag går på pergo. jag blir deprimerad och har de värsta humörsvängarna någonsinn, skriker och gråter om vartannat så jag är rätt nervös för att öka dosen. jag har märkt att gabska exakt trettio minuter efter tablettintag är jag på depphumör eller ilsken över något som jag aldrig skulle bry mig om annars.lycka till allihopa!
    du skall nog ta alla 3 pergosar samtidigt....känner inte heller igen mig själv...känner mig jätt deppig och vill bara gråta hela tiden...hoppas att detta går över....vet inte om det är pergon eller om det är något annat...hur känner ni andra er??
  • denimbee
    Yarrow skrev 2010-02-21 00:22:46 följande:
    mikalala;  Den biverkningen som drabbade mig mest när jag åt provera va att jag blev så s-tans trött. Jag kunde sova hela natten, vara vaken i 4 timmar och sedan sova i 3 timmar, vara vaken några timmar igen och sedan sova hela natten. Efter ÄL har jag märkt en förändring på mina bröstvårtor. De står ut även när de inte är styva och det har det aldrig gjort annars, kan det vara en bieffekt? Någon som vet?
    gravid kanske??
  • denimbee
    tickelina skrev 2010-03-01 17:53:47 följande:
    Uppdatering från mig:Jaha... blodprovet visade ingen ÄL på enkelkuren med pergo. Men det förstod jag nästan, den ville inte växa så jättefort. Så idag har vi även varit & tagit blodprover, jag & min sambo. För att få ställa oss i IVF-kö, den på 1,5 år cirka.När vi satt där & pratade så förklarade läkaren att IVF är den bästa behandlingen... fick hålla mig för gråt. För även fast det är den bästa behandlingen så är det ju "bara" 40 % chans. Fan vilken resa man ska behöva göra, en massa besök & besvikelse...Fick nu pergo utskrivet dubbelkur, så har ju kvar det med att testa & sedan spprutorna såklart.
    åhh irriterande....pergo utan äl! hoppas det blir bättre nu om du testar dubbelkur...är det 40 % på ivf??? vi skall snart stå i den kön också...hoppas att man inte behöver utan att det tar sig under tiden..det måste det göra!!!
  • denimbee

tror att jag är på bim-7 ca....har haft hemsk molvärk veckan som var...men nu är det ingen molvärk alls...så antingen hade jag äl senare än vad gyn trodde eller så var det något annat som gjorde att jag hade ont i veckan...ja ja det är bara att vänra..

• denimbee
    MiHijo skrev 2010-03-07 22:23:11 följande:
    Här är en förvirrad tjej iaf :SGjorde ett gravtest och det kom upp ett test på de som visar att man är gravid. sen gjorde jag ett till senare och då kom det ett streck MEN det var ingen färg på det. gjorde ett nyss men då visade det ingenting. vad ska jag tro????? vad tror ni tjejer, försökte ta bild men det gick inte, blev inga bra bilder.så vet inte vad jag ska tro :'(    förvirrad, ledsen och förväntansfull :Smen mår som vanligt också....SKUMT ELLER?
    hormonnivåerna kan variera under en dag....vänta någon dag så testar d igen.... när har du bim?
Svar på tråden Provera/Pergotime