• Bollplankarna

    Besök av det Sociala

    Vi är intresserad av att få veta hur det går till när Socialtjänsten kommer på besök och vem kommer de att  intervjua? Föräldrar, Syskon, vänner?

    Min sambo har ett 16 årigt barn som inmte bor hos oss. Det barnet kommer kommer att vara till vår fördel om denne intervjuas på grund av avundsjuka. Någon som har varit i samma situation?

    Känns inte roligt alls för mig som är barnlös :(

  • Svar på tråden Besök av det Sociala
  • AnnelieTyresö

    Du har skrivit kommer kommer, menar du kommer inte?

    Vad ska de intervjua er om?
    Adoption?

  • Marie IE B

    Som allt annat varierar det säkert också men några intervjuer med släktingar har jag aldrig hört talas om, annat än när det gäller de referenter man valt som ibland får skriva brev, ibland telefonintervjuas. Vid vårt hembesök så satt vi och småpratade och temat för den träffen var boendesituation och ekonomi. De går INTE runt och kollar i skåp och lådor utan se det mer som en "vanlig" husesyn som när gäster kommer på besök första gången. De vill också orientera sig lite om omgivningarna; lekplatser, dagis, skola.....
    Bor inte det 16-åriga barnet hos er alls? Bor h*n i samma stad? Hur ofta träffas ni?
    Med tanke på dagens väntetider och att ni inte har påbörjat utredning än så kommer h*n att vara 18-20 år när syskonet anländer och jag vet inte hur familjerätten hanterar myndiga, vuxna syskon.

  • Gnista

    Våra utredare intervjuade vårt närmstsa nätverk. Alla kom hem till oss. Dessa bestod av våra respektive familjer samt referenter. De ägnade ca 10 min enskild tid per par (mamma/pappa, referentpar osv) och frågade vad dessa tyckte om att vi skulle adoptera samt hur vi skulle bli som föräldrar.

  • Petrova
    Gnista skrev 2010-01-26 19:25:14 följande:
    Våra utredare intervjuade vårt närmstsa nätverk. Alla kom hem till oss. Dessa bestod av våra respektive familjer samt referenter. De ägnade ca 10 min enskild tid per par (mamma/pappa, referentpar osv) och frågade vad dessa tyckte om att vi skulle adoptera samt hur vi skulle bli som föräldrar.
    Men hur gör de om man har sin släkt i en annan del av landet? I vilken kommun blev ni utredda?
  • Bollplankarna
    AnnelieTyresö skrev 2010-01-26 01:15:40 följande:
    Du har skrivit kommer kommer, menar du kommer inte?Vad ska de intervjua er om?Adoption?
    Jag skrev fel, Menar kommer inte vara till vår fördel. Ja, adoption
  • Bollplankarna
    Gnista skrev 2010-01-26 19:25:14 följande:
    Våra utredare intervjuade vårt närmstsa nätverk. Alla kom hem till oss. Dessa bestod av våra respektive familjer samt referenter. De ägnade ca 10 min enskild tid per par (mamma/pappa, referentpar osv) och frågade vad dessa tyckte om att vi skulle adoptera samt hur vi skulle bli som föräldrar.
     Jag har mina föräldrar månag mil härifrån. Men på telefon ska det väl gå?
  • Bollplankarna
    Marie IE B skrev 2010-01-26 07:38:32 följande:
    Som allt annat varierar det säkert också men några intervjuer med släktingar har jag aldrig hört talas om, annat än när det gäller de referenter man valt som ibland får skriva brev, ibland telefonintervjuas. Vid vårt hembesök så satt vi och småpratade och temat för den träffen var boendesituation och ekonomi. De går INTE runt och kollar i skåp och lådor utan se det mer som en "vanlig" husesyn som när gäster kommer på besök första gången. De vill också orientera sig lite om omgivningarna; lekplatser, dagis, skola.....Bor inte det 16-åriga barnet hos er alls? Bor h*n i samma stad? Hur ofta träffas ni?Med tanke på dagens väntetider och att ni inte har påbörjat utredning än så kommer h*n att vara 18-20 år när syskonet anländer och jag vet inte hur familjerätten hanterar myndiga, vuxna syskon.
    Barnet bor nära oss och vi ska ärligt säga att vi inte ses jätteofta beroende på mamma.

    Är din erfarenhet att det tar två år? Då är jag kanske för gammal... :(
  • Marie IE B

    Vi gick föräldrautbildningen sep-nov -05, gjorde hemutredningen parallellt,fick medgivande jan -06, skickade vår ansökan till Kina mars-06 och kom hem med vår Alice okt -09 så ja, 2 år är idag lågt räknat, givetvis beroende på land och om man är öppen för sn eller äldre barn men räkna med en väntetid på 2-3 år

  • Marie IE B

    Många gånger är det dessutom väntetid för att få påbörja en hemutredning, vi anmälde oss i juni till exempel men väntan uppemot ett år förekommer. Likaså måste man ibland ha gått kursen färdigt innan man börjar utredningen.
    Bli hur som helst medlem i en adoptionsorg snarast så ni får ett könummer där.

  • sgt pepper

    Läste också att du skrev sambo- Ni måste vara gifta för att få påbörja hemutredning, men det visste du kanske redan.
    Lycka till i alla fall

  • Bollplankarna
    sgt pepper skrev 2010-01-26 20:29:59 följande:
    Läste också att du skrev sambo- Ni måste vara gifta för att få påbörja hemutredning, men det visste du kanske redan.Lycka till i alla fall
    Ja vi vet att vi måste vara gifta, men i den här kommunen var kursen det man måste göra först så nu är vi anmälda till en sådan och kommunen vet att vi ska gifta oss, Vi väntar in i det sista.

    Giftermål får bli borgerligt och snabbt nu pga av detta.
    Vi hade planerat kyrkbröllop men behöver pengarna.

    Hur är det i er kommun?
  • Bollplankarna
    Marie IE B skrev 2010-01-26 20:15:55 följande:
    Många gånger är det dessutom väntetid för att få påbörja en hemutredning, vi anmälde oss i juni till exempel men väntan uppemot ett år förekommer. Likaså måste man ibland ha gått kursen färdigt innan man börjar utredningen. Bli hur som helst medlem i en adoptionsorg snarast så ni får ett könummer där.
    Om det tar 2-3 år räker det att vi gå med i en. Jag är 42 och min sambo två år yngre. Finns nog bara en byrå för oss då.
  • Marie IE B
    Bollplankarna skrev 2010-01-26 21:47:23 följande:
    Om det tar 2-3 år räker det att vi gå med i en. Jag är 42 och min sambo två år yngre. Finns nog bara en byrå för oss då.
    Varför skulle det bara finnas en byrå för er?
  • Bollplankarna
    Marie IE B skrev 2010-01-26 21:50:39 följande:
    Varför skulle det bara finnas en byrå för er?
    På grund av vår ålder. Vi vill helst ha barn från Sydamerika som min sambo har påbrå från.
    I Argentina och Bolivia får man inte adoptera utomlands för tf. Jättetrist och nu vet jag inte om det ens hjälper att kontakta myndigheterna där.
  • Marie IE B

    BFA har auktorisation i Chile och Bolivia, Adoptionscentrum i Brasilien, Colombia och Ecuador och FFIA i Colombia och Bolivia så nog finns flera organisationer att välja mellan. Hur läget, krav och väntetider, ser ut i resp land för närvarande kan man läsa om på resp organisations hemsida.

  • P A K

    När soc besökte oss under vår hemutredning hade vi ett särkilt sk nätverksmöte där vi hade bjudit in våra föräldrar, syskon med familjer samt ett par av våra närmaste vänner. Soc informerade lite om hur saker och ting låg till och sedan diskuterade vi olika frågeställningar tillsammans. Det kändes jättebra. Soc pratade endast enskilt med våra referenser (två stycken).

  • TomMon

    Om jag var ni hade jag gift mig så fort som möjligt, det gjorde jag och min man (också ett snabbt avklarat, borgerligt bröllop) eftersom vissa länder har tidskrav på hur länge man ska ha varit gifta. Har man tur kan man tillgodoräkna sig sambotid, men det är inte överallt.

    Mvh
    TomMon

  • Bollplankarna

    Ja, vi ska gifta oss nu inom 2 månader. Men har tappat lusten lite. Vet att det finns en möjlighet med IVF utomlands, så jag vil pröva det först o ändå stå i Adoptionskö.

    Så att festa på bröllopet känns inte så motiverat för tf

Svar på tråden Besök av det Sociala