• mom88

Uppvärmning El -vattenburen värme

Hej vi funderar på att köpa ett hus 1 1/2 plans villa på 129kvm ett parhus. Men uppvärmningen är på el-vattenburen värme. utan kamin. men deras uppvärmningskosnader på 4 pers är på  18 500kr vi är förtvillfälligt bara två utan barn.  driftkosnadern för huset är på 28 000kr . hur bra är el vattenburen värme? värmepannan är från 2005.  Huset har även 3glas fönster. Kommer det att bli för dyrt det här? behöver lite mer insikt i det hela.

• Svar på tråden Uppvärmning El -vattenburen värme
  • bipsiebop

El är i sig en dyr uppvärmning, dock är det en fördel att det är vattenburet system. Kolla möjligheterna för att byta värmekälla ( ved, flis, pellets , fjärrvärme tex) kostar antagligen en slant att sätta in men tjänas in i längden.
    Sen är det ju svårt att säga om det blir för dyrt el inte - ni måste ju även räkna in ev lån( räntor amorteringar) osv

• Pappa G

Finns det någon skorsten? (Typ av panna?)

Driftskostnaden känns spontant lite låg..

• lottan81

Jag tycker driftkostnaden är väldigt hög. Bor själv i ett hus med 177kvm o våran driftkostnad (2 vuxna 1barn, snart 2barn) ligger på 16993.
    & vårat hus är uppvärmt med direktverkande el + kamin (som vi knappt använder).

• Pappa G
    lottan81 skrev 2010-01-26 12:49:13 följande:
    Jag tycker driftkostnaden är väldigt hög. Bor själv i ett hus med 177kvm o våran driftkostnad (2 vuxna 1barn, snart 2barn) ligger på 16993. & vårat hus är uppvärmt med direktverkande el + kamin (som vi knappt använder).
    Vad räknar du in då i ordet driftskostnad..?
  • bipsiebop
    lottan81 skrev 2010-01-26 12:49:13 följande:
    Jag tycker driftkostnaden är väldigt hög. Bor själv i ett hus med 177kvm o våran driftkostnad (2 vuxna 1barn, snart 2barn) ligger på 16993.& vårat hus är uppvärmt med direktverkande el + kamin (som vi knappt använder).
    det lät väldigt lite...undrar oxå vad du lägger in i driftskostnad då...
  • lottan81
    Pappa G skrev 2010-01-26 13:04:46 följande:
    Vad räknar du in då i ordet driftskostnad..?
    Sopphämtning, Hemförsäkring + tillägg för villa, fastighets skatt, El (uppvärmning av varmvatten, element, kyl,frys,spis,tvättmaskin,diskmaskin,bubbelbadkaret,uppvärmningen till ett dubbelgarage o ett enkel garage,3 tv apparater, 3datorer med tillbehör som drar el, ja allt som drar el i huset helt enkelt).

Jag räknar dock inte med ränta då jag anser att det inte är en driftkostad.

Jag kanske ska tillägga att vårat hus har tjocka väggar (35cm om inte mer) som håller värmen bättre än tunna väggar, + att det är isolerat bra.
    Fast sen har vi ju vattenfall som el leverantör o dom e ju inte så billiga heller så skulle man byta bort dom kanske man skulle komma ner lite mer i pris (dock blir det då att man betalar en avgift till vattenfall ändå så därför har vi valt att stanna hos dom o ej få räkningar från 2 företag).
  • SVejsan

Uppvärmningskostnaden beror ju på en del saker... Bl a läget på huset, ett hus i Ystad eller Kiruna hr ju olika förutsättningar. I TS fall finns det också en osäkerhet i hur hög värme har man i huset , hur mycket duschar/badar man...

Har huset vattenburen värme så har man ju lite olika möjligheter. Kolla med kommunen om regler kring ev Vedeldning (finns ibland lokala föreskrifter) , om det går att borra för bergvärme(-pump). Om värmeverket överväger fjärrvärme...

Lottan 81s hus verkar vara väldigt "snålt".

Driftkostnaden kan ju ofördelaktigt också påverkas av läget (fastighetsskatten blir högre och även hemförsäkringen är avhängigt detta) ,

Utöver ovanstående så bör man räkna in avgifter för Vatten och avlopp, ev samfällighetsavgift...

• Pappa G
    lottan81 skrev 2010-01-27 08:33:45 följande:
    Sopphämtning, Hemförsäkring + tillägg för villa, fastighets skatt, El (uppvärmning av varmvatten, element, kyl,frys,spis,tvättmaskin,diskmaskin,bubbelbadkare t,uppvärmningen till ett dubbelgarage o ett enkel garage,3 tv apparater, 3datorer med tillbehör som drar el, ja allt som drar el i huset helt enkelt). Jag räknar dock inte med ränta då jag anser att det inte är en driftkostad. Jag kanske ska tillägga att vårat hus har tjocka väggar (35cm om inte mer) som håller värmen bättre än tunna väggar, + att det är isolerat bra. Fast sen har vi ju vattenfall som el leverantör o dom e ju inte så billiga heller så skulle man byta bort dom kanske man skulle komma ner lite mer i pris (dock blir det då att man betalar en avgift till vattenfall ändå så därför har vi valt att stanna hos dom o ej få räkningar från 2 företag).
    I och för sig skulle jag vilja ha med kostnaden för Vatten/Avlopp, liksom sotning m.m. men jag får ändå gratulera till extremt låga driftskostnader.

Vi ligger nog ungefär i den summan UTAN uppvärmningskostnaden!

I schablonkalkyler brukar man räkna med 3 000 kr per månad i driftskostnader för en normal villa.
  • mom88

DRIFTSKOSTNAD MED 4 PERSONER I HUSHÅLLET Uppvärmning 18 500 kr/år Försäkring 2 000 kr/år Övrigt 7 600 kr/år Summa per år 28 100 kr/år   ÖVRIGT I driftkostnaden övrigt 7600kr/år ingår; hushållsel, vatten och avlopp samt avfall.

Så här stog det i beskrivningen.

• lottan81
    Pappa G skrev 2010-01-27 10:09:44 följande:
    I och för sig skulle jag vilja ha med kostnaden för Vatten/Avlopp, liksom sotning m.m. men jag får ändå gratulera till extremt låga driftskostnader. Vi ligger nog ungefär i den summan UTAN uppvärmningskostnaden! I schablonkalkyler brukar man räkna med 3 000 kr per månad i driftskostnader för en normal villa.
    Vi har egen brunn o avloppet tops 1gång/år.. kostar ca 600kr.
    Sotning görs vart 3år o de kostar ca 1500kr.
  • Pappa G
    lottan81 skrev 2010-01-27 10:51:36 följande:
    Vi har egen brunn o avloppet tops 1gång/år.. kostar ca 600kr. Sotning görs vart 3år o de kostar ca 1500kr.
    Motsvarande kostnad för vår del, med kommunalt V/A ligger på drygt 6 000 kr per år.

Så grattis igen!
  • lottan81
    Pappa G skrev 2010-01-27 13:00:16 följande:
    Motsvarande kostnad för vår del, med kommunalt V/A ligger på drygt 6 000 kr per år. Så grattis igen!
    Oj, de va dyrt. Men de kanske blir sån summa med kommunalt V/A.

Då förstår jag om folk kommer upp i så höga driftkostnader.
Svar på tråden Uppvärmning El -vattenburen värme