• LsH

Någon som gjort en tygtavla på frigolit?

Funderar på att göra en tygtavla till barnrummet och undrar vad jag kan spänna upp tyget på.

Någon som gjort det på frigolit? Vart har ni köpt frigoliten? Hur fäster man tyget? Går det att häfta med en häftpistol eller måste man limma/tejpa?

Tips tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 11:37
    Glömde fråga hur man hänger upp tavlan på väggen?
  • Svar på tråden Någon som gjort en tygtavla på frigolit?
  • Carisma

Jag har gjort en sån. Eller ja, min mamma gjorde väl det mesta av jobbet =)
    Köpte i alla fall frigolitskivan på Hornbach byggvaruhus. Kostade typ 10-20 kr bara.
    Tyget fäste vi med små nålar på frigoliten.
    Bästa sättet att hänga upp den på väggen är att spika i två spikar i väggen och sen liksom bara trycka på "tavlan". Försökte på andra sätt men den ramlade ner jämt och ständigt men nu har det suttit där där ska ett bra tag.

• Mirka

Jag har precis fått en igår faktiskt! Kolla här: mirkajohanna.blogg.se/2010/january/tavla.html

Nu vet jag ju inte exakt hur den är gjord, men den är i alla fall med all säkerhet limmad i kanterna runt tyget på baksidan. Runt där man fäster nålarna. Det kan vara så att den är fastlimmad helt på framsidan också. Jag rekommenderar att man först slår i två spikar i väggen, knipsar bort huvuden på spikarna och sen trycker in tavlan.

• LsH
    Mirka skrev 2010-01-26 22:22:44 följande:
    Jag har precis fått en igår faktiskt! Kolla här: mirkajohanna.blogg.se/2010/january/tavla.html#commentNu vet jag ju inte exakt hur den är gjord, men den är i alla fall med all säkerhet limmad i kanterna runt tyget på baksidan. Runt där man fäster nålarna. Det kan vara så att den är fastlimmad helt på framsidan också. Jag rekommenderar att man först slår i två spikar i väggen, knipsar bort huvuden på spikarna och sen trycker in tavlan.
    Vad superfin din tavla är

Får se om vi lyckas få upp våran, har bar gipsväggar där den ska sitta så jag tror inte det går att spika.
  • Kimberlicious

Vilket bra tips! =)
    Jag brukar spänna upp på träramar och använda häftpistol men detta verkar ju smidigare. Tack, ska testa det nästa gång! :)

• mrs holiday
    Carisma skrev 2010-01-26 11:42:43 följande:
    Jag har gjort en sån. Eller ja, min mamma gjorde väl det mesta av jobbet =) Köpte i alla fall frigolitskivan på Hornbach byggvaruhus. Kostade typ 10-20 kr bara. Tyget fäste vi med små nålar på frigoliten. Bästa sättet att hänga upp den på väggen är att spika i två spikar i väggen och sen liksom bara trycka på "tavlan". Försökte på andra sätt men den ramlade ner jämt och ständigt men nu har det suttit där där ska ett bra tag.
     Så har vi också gjort med vår tygtavla, alltså nålat fast tyget och sedan tryckt fast tavlan på spikar i väggen. Funkar kanon! Vår tavla har suttit upp i flera år nu med samma tyg, men jag har precis köpt nytt tyg, äntligen lite förändring! (Har haft så svårt för att bestämma mig för vilket tyg jag vill byta mot - det blev ett svindyrt, men väldigt fint!)
  • Pindus

finns det stora bitar frigolit el? isf hur sätter man bäst ihop flera delar? köpt ett fint marimekko tyg o har för mig att det va 1m ggr 1,5m el ngt sånt... Kollade på att köpa spännram men det skulle ju gå på 500kr så det har legat på is...

• Thursday

Jag körde häftpistol bara, inget tjafs med lim eller nålar. I med en spik bara och så trycker man dit tavlan. Vanliga frigolitskivor från byggvaruhus brukar ligga på 600x1200.

• Pindus

då kommer ju inte en skiva räcka till....kan man då sätta ihop två frigolitskivor på ngt smart hållbart sätt??

• framsteg
    Pindus skrev 2010-05-25 22:07:42 följande:
    då kommer ju inte en skiva räcka till....kan man då sätta ihop två frigolitskivor på ngt smart hållbart sätt??
    Finns större! Ex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16430.aspx

Men åk till en byggmarknad i närheten så kan de säkert hjälpa dig.

Sen går det att sätta upp en krok på väggen och ha världens mest avancerade och skumma teknik med nålar och snurrad tråd också på väggen. Kanske inte det lättaste men det går! Den har suttit som berget hos oss. Frigolit (eller cellplast som det också kan heta) är ju ganska lätt i sig, det är ju tyget som väger.

Lycka till!
  • Shea 1

Vi lade två skivor bredvid varandra och tejpade skarven med silvertejp, sedan på med tyget = 120 x 120 cm. Det funkade kanon! Skarven syns inte alls. När vi hängde upp den så slog vi i 4 spikar i väggen eftersom den var såpass stor.

• Rigmor Mortis

Jag har inte gjort någon tavla, men väl en sänggavel. Tre skivor silvertejpades ihop och sen fästes tyget på samma sätt.

• framsteg
    Pindus skrev 2010-05-27 11:03:40 följande:
    ja jag får åka till en byggmax...
    Tror inte du behöver åka till byggmax bara för att jag länkade. Syftade mer på att det borde finnas på andra byggaffärer också. Åk till den som är närmast först och fråga - de kan ju faktiskt ha stora skivor hemma!

Lycka till!
  • Svala
    Om det är en stor ram du vill ha, så kan jag tipsa om något som heter kilram

En kilram är en sådan som konstnärer brukar köpa att spänna duk över.
    Man brukar kunna köpa kilramar i konstnärsaffärer.
    Dom brukar säljas per meter och kostar inte alls så mycket.
    3€ per meter tror jag att jag betalade typ. Alltså ungefär 30 kr.

Då kan man få exakt dom måtten man vill och dom är stadiga att spänna tyg på.

Kilramar brukar ha färdiga hål, som man sätter ståltråd eller snöre så att man kan hänga den som en vanlig tavla.
  • Thursday
    Svala skrev 2010-05-28 22:16:21 följande:
    Om det är en stor ram du vill ha, så kan jag tipsa om något som heter kilram En kilram är en sådan som konstnärer brukar köpa att spänna duk över. Man brukar kunna köpa kilramar i konstnärsaffärer. Dom brukar säljas per meter och kostar inte alls så mycket. 3€ per meter tror jag att jag betalade typ. Alltså ungefär 30 kr. Då kan man få exakt dom måtten man vill och dom är stadiga att spänna tyg på. Kilramar brukar ha färdiga hål, som man sätter ståltråd eller snöre så att man kan hänga den som en vanlig tavla.
    Frigolitskiva i standardmått 12 kr...
  • Pindus

bauhaus - byggmax...samma lika ;)

Kollade ju o kilram skulle gå på 500.... Ska måla om o sen ta tag i tygtavlan :)

Svar på tråden Någon som gjort en tygtavla på frigolit?