• Snäckan1979

Usch

Var på föräldrarträff i dag vi började prata lite om förlossning.. jag känner en sån rädsla, jag vet att ungen måste ut men gud man e rädd :(
  • Svar på tråden Usch
  • MuM2girls

När man väl ska föda, glömmer man bort rädslan, man är så inne i sin uppgift då:)

• A r a s
    MuM2girls skrev 2010-01-29 16:38:32 följande:
    När man väl ska föda, glömmer man bort rädslan, man är så inne i sin uppgift då:)
    Fast DET är faktiskt individuellt! JAG var livrädd hela vägen - tom flera veckor efteråt, när det var över!

TS jag tycker absolut att du ska tala med din BM. Visst är alla lite rädda, oroliga, nervösa innan (speciellt om det är första barnet och man inte vet vad det innebär) Men det finns också de som lider av fl-skräck.

Genom att tala med din BM kan du sätta ord på VAD som känns läskigast och hur du kan tänka. Är rädslan riktigt begränsande för dig i ditt liv tar de dig på allvar. Finns även speciella mottagningar på fl-avdelningar för riktigt rädda kvinnor (aoura-/amina-/felicia-samtal osv) dit du kan få en remiss. Men det är väntetid, så ta upp detta med BM direkt.

Ta DINA känslor på allvar. För ingen som säger att "du kommer inte att bry dig när du är där" kommer att göra jobbet för dig när du väl ÄR där. Det ligger helt på dig. Så ta dig själv på allvar.

All lycka till!
  • Pishi

Jag var livrädd för förlossning med första graviditeten.
    Att gå på Profylax och fl-möten förvärrade min rädsla. Till slut fick jag tid hos Aurora och det hj'lpte mycket. Ska till Aurora igen nu denna gång också.

Mitt tips till dig är att ta upp det med ditt BM som S a r a säger. Jag struntade att gå på fortsättningen av profylax o fl-möten för de fick mig att må sämre också. Det ger inte nåt när man bara sitter o mår dåligt av kursen, tycker jag!

Lycka till!

• Celiine
    Pishi skrev 2010-01-30 17:31:00 följande:
    Jag var livrädd för förlossning med första graviditeten. Att gå på Profylax och fl-möten förvärrade min rädsla. Till slut fick jag tid hos Aurora och det hj'lpte mycket. Ska till Aurora igen nu denna gång också. Mitt tips till dig är att ta upp det med ditt BM som S a r a säger. Jag struntade att gå på fortsättningen av profylax o fl-möten för de fick mig att må sämre också. Det ger inte nåt när man bara sitter o mår dåligt av kursen, tycker jag! Lycka till!
    Jag håller med, mår man dåligt av alla dessa kurser ska man inte gå. Det är så lätt att frossa i eländiga detaljer, men det hjälper knappast.
    För mig var föräldrakursen inte alls bra. Alla andra deltagare hade mycket längre till sin förlossning än vad jag hade, och ville bara prata om komplikationer.

Jag tycker att man ska ta reda på så mycket som möjligt, men när man väl vet vad sugklockor och kejsarsnitt är så ska man försöka läsa mer om positiva förlossningar istället. Inte frossa i elände!
Svar på tråden Usch