• cebe

Tips på bra böcker för blivande storasyskon?

Hej!
    Vår flicka kommer vara nästan 4 år när lillasyster/lillebror kommer i juni. Vi har precis berättat för henne att det ska komma en bäbis och hon är jätteglad, men jag tänker att det nog kan vara bra att förbereda henne lite... Jag vet ju att det finns många böcker om ämnet, men är det nån som har särskilt bra tips? Klassikern "Emma och lillebror" har vi, men det finns säkert fler???
    Tack på förhand!
    /Elsas mamma

• Svar på tråden Tips på bra böcker för blivande storasyskon?
  • jeaxx77

Tror det finns nån som heter typ "busiga bebben". Där man kan lyfta på flikar och se vad bebisen gör i mammas mage. och så "busiga bebben kommer hem" som handlar om när mamma o pappa kom hem med bebben från BB.

• MajaK

Det finns en bok som storebror här hemma har älskat som heter busiga bebben.

• cebe

Låter superbra, ska genast beställa!!! TACK för tipsen! {#lang_emotions_sunny}

• Redbit

Busiga bebben är toppen, en mer faktainriktad men på lagom nivå är "Vår bebis" - också med luckor!

• butterfly78

Vi ska få ett litet syskon snart och BF nu på söndag. Min son är 2,5 år och vil läser "Nejlika och min lilla lilla syster" varje kväll. Han gillar den jätte mycket och de som har skrivit boken heter Hanna Zetterberg Struwe och Anna-Karin Garhamn.

• minignagarn

Oh vilka bra tips, ska genast kolla in jag med, väntar syskon i aug, storasyster kommer att vara 2,5. Den med luckor lät ju kul, hon älskar "luck-böcker" annars med...
    :)

• minignagarn
    MajaK skrev 2010-01-26 21:23:33 följande:
    Det finns en bok som storebror här hemma har älskat som heter busiga bebben.
    hej, försäker hitta boken på cdon.se men hittar bara busiga bebben och mormor typ, och räkna med busiga bebben, ingen om syskon. :(
  • minignagarn
    minignagarn skrev 2010-01-30 19:51:35 följande:
    hej, försäker hitta boken på cdon.se men hittar bara busiga bebben och mormor typ, och räkna med busiga bebben, ingen om syskon. :(
    ..hittade dem nu på bokus, dock tillfälligt slut. Ska kolla senare :)
  • cebe

Jättefina tips, jag har beställt en del nu, men har också haft problem att hitta Busiga Bebben-boken. Tänkte att Barnens bokklubb har säkert allt som bara finns, men de hade den inte... Får kolla när jag är i nån storstad nästa gång!
    Tack alla, och vad bra att det hjälper fler!!!
    /C

• Redbit

Jag har ett tips till - kanske till något större barn iofs, men min nästan 3-åring som får en lillebror om en månad tycker den är toppen:

"Elvis nya lillebror går inte att stänga av" av Peter Arrhenius. Handlar om en mycket frustrerad storasyster som inte längre står ut med lillebrors skrik och föräldrarnas upptagenhet och bestämmer sig för att rymma - ut i rymden! Givetvis går det åt skogen, och storasyster upptäcker så småningom att det är helt fantastiskt att ha en lillebror som skriker. Min dotter har helt klart fått litet perspektiv på syskon - fast än dominerar drömmarna om en riktig lekkompis!

• A S K

Denna tycker jag är bra, när vår dotter började fundera så läste vi den för henne.

Boken ”Per, Ida & Minimum” av Grethe Fagerström & Gunilla Hansson.

Väldigt mycket 70-tal, men jag tycker den håller än.
    Samlevnad, sexualitet och barnafödandande berättas om på ett ytterst informativt och otvunget sätt.

• Virren99

Vi har oxå läst busiga bebben för vår son. Har oxå försökt att köpa Busiga bebben kommer hem, men den verkar vara slut överallt. Däremot hittade jag den på vårt bibliotek, så kolla där.
    En annan bok jag hittade på biblioteket är "Snart har vi en Baby" av Gunilla Hansson, vilken sonen gillar. Den handlar om hela förloppet från bebis i magen, bebisen kommer hem, svartsjuka och tills bebisen blir lite större.

Svar på tråden Tips på bra böcker för blivande storasyskon?