• Herden

Varför byxblöjor

Hej,

Har en son på 11 månader. Märker att många av mina vänner använder byxblöjor (Libero Up&Go eller Pampers Easy Up). Själv kan jag inte för mitt liv förstå varför man använder byxblöjor... det känns så mycket jobbigare att byta dom. Kanske missar jag något stort här, men varför skulle jag inte köra på blöjor med sån där tejp???

Ser fram emot att bli "omvänd"

• Svar på tråden Varför byxblöjor
  • AannaH

För att alla barn kanske inte ligger still när man ska sätta på blöjan Och då är det smidigt med byxblöjan o barnet kan stå upp..

Robin -97 Nemo -05 BF-100215
  • sockerslav

Jag ser inte heller nån anledning att ha blöjbyxor till dottern på 16 månader. Hon ligger fortfarande snällt och stilla på skötbordet så det är inga problem att ta av och sätta på "vanliga" blöjor.

Fördelen med byxblöjor är väl till barn som inte ligger ner utan står upp när man byter på dem.
  • Saaaraa

Det finns ju en sån där liten tejp på dem också

Och det är inte så krångligt som man tror att byta dem. Jag fattade inte först att man ska riva sönder på sidorna, och inte dra av dem haha. Jobbiga bajsblöjor i början när jag försökte krångla av byxblöjorna utan att få bajs överallt.
    Föredrar ändå vanliga blöjor och köper aldrig byxblöjor
  • kg8

Min tös älskar att ligga och pilla på tejpen när man lagt henne, först av med kläderna och sen pilla upp tejpen. Mindre roliga överaskningar på morgonen när hon lyckats
    Vi föredrar byxblöjor

• Mamma till V och E

Vår son bajsar numera för det mesta på toaletten (11 månader gammal). Vi tänker nog gå över till byxblöjor dagtid då det är lättare att dra ner dem när han måste gå på toaletten. Är den torr kan den lätt dras på igen.

• servetten

Jag bytte till dem för att de såg snyggare ut under kläderna. haha nej absolut inte! Tejpblöjorna började läcka då snoppen lätt hamnade utanför.. Den ligger bättre i byxblöja. (va sjukt detta lät, men det är anledningen) Sen är det jätte bekvämt att byta blöja också, bara dra av och dra på ny när han står upp. Inte när han bajsat såklart.. :) men han kan dra av och på själv vilket underlättar när han vill gå på pottan.

• gnuttenn

När min syster dotter bytte till byxblöja var det mycket smidigare, hon ville inte ligga stilla när man skulle sätta på blöjan och hon lärde sig snabbt själv hur man drog upp dom :D

• mithrandil
    Fru Hennerdal skrev 2010-01-26 22:17:44 följande:
    Vår son bajsar numera för det mesta på toaletten (11 månader gammal). Vi tänker nog gå över till byxblöjor dagtid då det är lättare att dra ner dem när han måste gå på toaletten. Är den torr kan den lätt dras på igen.
    Går han på toaletten? Herre jösses.. är det inte väldigt tidigt? Är imponerad.
    Hur märker ni att han "behöver"?

Känns ju smidigt att slippa byta bajsblöjor och torka hela rumpan eftersom vår 10månaders grabb vägrar ligga still på skötbordet numer.
    Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-27
  • Herden

Till Fru Hennerdal: Jag vet att det egentligen inte hör till den här tråden, men måste få fråga: Hur har ni gjort för att få en 11-månaders att gå på toaletten? Låter väldigt bra så tar gärna ett tips på det... (menar inte att byta ämne på tråden, är fortfarande väldigt intresserad av varför folk använder byxblöjor)

• mithrandil
    Herden skrev 2010-01-26 22:22:04 följande:
    Till Fru Hennerdal: Jag vet att det egentligen inte hör till den här tråden, men måste få fråga: Hur har ni gjort för att få en 11-månaders att gå på toaletten? Låter väldigt bra så tar gärna ett tips på det... (menar inte att byta ämne på tråden, är fortfarande väldigt intresserad av varför folk använder byxblöjor)
    Ojdå.. förlåt. jag gick visst ot redan i mitt första inlägg. tur att jag inte var ensam.
  • TezzyBump

vi använder det för att det är lättare att byta på henne ståendes, hon slet upp tejpen på blöjan själv på natten, hon låg inte spec stilla vid blöjbyte osv osv :)

• Mamma till V och E

Nog för att det är OT, men jag svara gärna :)

Vi var intresserade av EC redan innan sonen föddes, men när han väl kom blev allt så omvälvande så det fick stå tillbaka.

Ibland har det hänt att han börjat bajsa på nytt när man lagt honom på skötbordet och tagit av blöjan. Ganska tidigt började vi då att snabbt sätta honom över toaletten.

När han var ca 9 månader började vi att träna att våga sitta på en egen liten toasits lite då och då. Vi pratar och pussas...jättemysigt!

Så fort vi märker att han börjar krysta och jobba lite går vi på toaletten. Han sitter oftast och väntar en stund innan han börjar släppa på igen. Sedan torkar vi det lilla som blir och sätter på ny blöja.

Observera att detta inte är en regelrätt potträning! Vi tränar honom inte till något, utan läser bara av hans signale.

• mithrandil
    Fru Hennerdal skrev 2010-01-26 22:29:13 följande:
    Nog för att det är OT, men jag svara gärna :)Vi var intresserade av EC redan innan sonen föddes, men när han väl kom blev allt så omvälvande så det fick stå tillbaka.Ibland har det hänt att han börjat bajsa på nytt när man lagt honom på skötbordet och tagit av blöjan. Ganska tidigt började vi då att snabbt sätta honom över toaletten.När han var ca 9 månader började vi att träna att våga sitta på en egen liten toasits lite då och då. Vi pratar och pussas...jättemysigt!Så fort vi märker att han börjar krysta och jobba lite går vi på toaletten. Han sitter oftast och väntar en stund innan han börjar släppa på igen. Sedan torkar vi det lilla som blir och sätter på ny blöja.Observera att detta inte är en regelrätt potträning! Vi tränar honom inte till något, utan läser bara av hans signale.
    spännande.
    Det måste vara väldigt ovanligt med 11månaders som går på toa.
  • mithrandil
    Fru Hennerdal skrev 2010-01-26 22:40:44 följande:
    Finns ganska många föräldrar som engagerar sig i detta. Intressant tycker jag!ecsweden.se/Nu ska jag sluta vara OT :)
    ja, nu ska jag med sluta.
    Men måste bara tillägga att jag aldrig hört talas om ec innan.
  • jagälskarallaminabarn

Jag tänkte lika som dig tills att mina tvillingar bara vill gå med blöja hemma (alltså utan kläder). Det blir lätt att den hamnar lite på snedden o s v när det inte finns några byxor som håller den på plats, byxblöjan sitter bättre. Mina flickor är såpass stora så de kan dessutom ta av och på sig blöjan själva nu utan problem om det är en byxblöja vill säga.

• guldklimpen

tycker att byxblöjorna sitter bättre och det blir inga "skavsår" i ljumskarna som det kan bli av en vanlig blöja, iaf på min 2 åring...

• JoNi7677

Sonen ligger inte still vid blöjbyte så det är allra smidigast med byxblöjor, sen tycker jag att tejpblöjor skaver på magen när han kryper runt o har sig . . .

• Mimmi P

Jag tycker byxblöjorna sitter otroligt mycket bättre. Med de vanliga blöjorna blev det alltid en glipa bak i ryggen där bajset läckte ut. Byta blöja tycker jag är minst lika enkelt och är det bara kiss betydligt enklare, bara att dra av och dra på en ny.

Sen ser de vanliga blöjorna obekväma och klumpiga ut tycker jag.
    På natten har vi en vanlig blöja då jag tycker att de klarar av större mängd kiss.
Svar på tråden Varför byxblöjor