Inlägg från: MatsAtari |Visa alla inlägg
  • MatsAtari

Tagit smslån i min sambos namn:-(

anna klara skrev 2010-01-28 23:19:48 följande:
    Vet inte... Det enda min sambo fick av han som ringde var hans namn och mailadress. Sen ville han ha kopia på sambons körkort....yeh right...   Man blev lixom misstänksam mot han som ringde oxå...går ju inte att lita på någon....   Han sa att han skulle ringa upp igen, men det gjorde han inte.....
    En kopia på körkortet ska inte räcka för att ta sms-lån.
    Det där sms-lån företaget verkar ha lite problem med de svenska lagarna...
  • MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-16 17:44:58 följande:
    Nu har min sambo o jag suttit  hela dagen o mailat o ringt. Vi ringde ett kredit bolag som pengarna är lånade hos, och hon som svarade i telefonen, mailade uppgifterna om allt. ID kort som är taget på posten (sambons namn och kort på nån annan) Kopia på låneansökan och kopia på sambons lönespec.... Fattar ni vilken kreativ jävel man fått på halsen????? En sak jag inte fattar är bara hur man ska komma ur denna gigantiska härva... Ingen annan som råkat ut för samma sak, och hur tog ni er ur det??? Ska man verkligen behöva byta identitet????
    Då kan ni iaf aldrig bli skyldiga kreditmarknadsbolaget någonting iaf:)

Att hävda att ni är skyldiga dom pengar pga en identifikation med kopia (!) på ett förfalskat ID-kort lär de inte komma långt med.
  • MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-17 08:07:52 följande:
    Hur han fick det stora lånet på 200 000 var att han FAXADE över sitt falska ID kort och den fejkade lönespecen. Denna bank är en internet bank, så inga personliga möten där inte. Faan va lätt det har blivit att förstöra andras liv. Min sambo har ALLTID varit jättenoga med att klippa sönder ganla kort, bränna gamla räkningar o andra viktiga papper som inte får komma ut,   TROTS DETTA så går det såhär. INGEN går säker.
    En anmälan på polisen mot kreditföretaget är på sin plats, för så där får det överhuvudtaget inte gå till.

Man måste ha en giltig ID-handling för att kunna bevilja ett lån.
    En kopia på ett ID-kort, kopia av pass etc är inte det.
  • MatsAtari
    gertie skrev 2010-02-18 09:49:23 följande:
    Fast näe, det behöver man inte. Jag tog nyligen ett lån i ica-banken på 200.000 kronor, ansökte på nätet och blev beviljad lånet. De skickar hem papper som man ska skriva på och returnera, sen betalar de ut pengarna inom en vecka.
    Lär ju dock bli svårt för Ica-banken att i en ev domstol hävda att ni har ett giltigt avtal ifall det inte varit du som tagit lånet utan en bedragare.
  • MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-19 14:05:02 följande:
    Asså denna snubben på easycredit tror inte på min sambo när min sambo säger att han inte tagit lån där, iom att det har verifierat med sambons e-leg. Jävla skitsverige med deras säkerhet.
    Kanske går, men låter väldigt invecklat.

Man måste först försöka skapa bankkonto med felaktigt personnummer, ladda ner certifikat, klara en telefonverifikation på något sätt (Antar att ni bara har mobiltelefon, för tvingas bedragaren göra verifikationen via er vanliga telefon så måste han även bryta sig in.)
    Koderna skickas hem till er vanliga brevlåda som bedragaren måste passa för att därefter hämta ut dessa på posten med falskt leg.

Rätt många säkerhetsspärrar som måste fallera.
  • MatsAtari
    norgesessan skrev 2010-02-19 19:16:24 följande:
    Går det inte att klura ut om det är samma som skrev under om man jamför idkortet och andra papper som skrivits under, med din sambos namnteckning? Han har ju också skrivit under massa papper innnan, då bör ju någon som jobbar med det se skillnad på sambons namnteckning och idiotens namnteckning.
    Bör rimligtvis vara en väldigt smal sak, ja.
  • MatsAtari

Det är dock fortfarande oklart för mig hur bedragaren lyckats hämta ut så där mycket grejer på posten med ett förfalskat legg.

Måste ju vara ett väldigt skickligt förfalskat legg med alla uppgifter på det 100% korrekta förutom just fotot.

• MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-20 22:08:02 följande:
    bedragaren har gjort en egen kopia....
    Jo, men det är fortfarande oklart för mig varför bedragaren får ut saker på ett falskt ID-kort. Bara kortet i sig är tekniskt oerhört svårt att förfalska så att det ser äkta ut och uppgifterna på det är helt omöjligt för en bedragare att få tag på.

*På baksidan finns det ett nummer där man kan ringa och kolla äktheten.
    *Chippet är ju i princip omöjligt att förfalska.
    *Kortnumret är helt omöjligt för bedragaren att få tag på såvida ni inte själva gett honom det av någon anledning, liksom utfärdningsdatumet och giltighetstiden.
  • MatsAtari

Ni måste väl ha någon typ av uppfattning om vem eller vilka personer som kan ha sett eller haft tillgång till hans ID-kort???
    Han måste ju antingen ha lämnat ifrån sig sitt kort till någon som har tagit en kopia, själv tagit en kopia av ID-kortet och skickat till någon eller ha haft någon bekant hemma hos er...

Ett ID är ju en värdehandling som man inte ska lämna utan uppsikt om man går ut med det.

• MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-20 23:33:10 följande:
    Sen kan jag ju säga att min sambo aldrig haft ett ID kort från posten, som ju då detta ID kort är ifrån.
    Var det där någon typ av svar på min fråga som var:

"Din man har inte varit härinne och pillat?Hur har bedragaren lyckats fått tag på en kopia av hans ID-kort egentligen?www.flashback.org/t1099163p42"

"Ni måste väl ha någon typ av uppfattning om vem eller vilka personer som kan ha sett eller haft tillgång till hans ID-kort???Han måste ju antingen ha lämnat ifrån sig sitt kort till någon som har tagit en kopia, själv tagit en kopia av ID-kortet och skickat till någon eller ha haft någon bekant hemma hos er... Ett ID är ju en värdehandling som man inte ska lämna utan uppsikt om man går ut med det."

Sen ansöker man inte om spärrat person nr heller om man inte behöver, nu kommer ju MIN SAMBO få problem med att göra saker, som är helt naturliga för normala människor, och inte hans barn heller,
    för dom dras oxå med i denna skiten.

Trött på denna skiten nu

Igen så förstår jag inte kopplingen mellan min fråga och ditt svar...

Kan du inte svara rakt ut på frågan istället?
    Förutsatt att uppgifterna på kopian av ID-kortet är korrekta så måste ju bedragaren rent fysiskt ha hållt i din mans ID-kort i handen och det lär ju vara ett extremt begränsat antal personer som kan ha gjort det.
    Eller också har din man frivilligt skickat en kopia på sitt ID-kort till någon.
    Och det är ju bara han själv som kan veta om han har gjort.

Sista alternativet är att nästan alla uppgifter på kopian är felaktiga och då bör rimligtvis alla köp och fodringar vara ogiltiga.
  • MatsAtari

Problemet är in

CuteElliz skrev 2010-02-22 19:45:21 följande:
    jag kan hålla med dej om att det finns alldeles för mycket som är offentligt i dagens samhälle...
    Personnummer, adress, passbild, inkomst etc har alltid varit offentligt.

Problemet är väl att det är att det är oerhört svårt för den lilla människan att få rätt om något gått fel trots att man låtit stora affärer gå igenom enbart med kopior på ID-kort och 100% offentliga personnummer som någon slags verifikation.
  • MatsAtari

Står det vilken dag och klockslag paketet med e-legitimationen hämtats ut?
    Ni har inte sådan tur att snubben finns med på någon övervakningskamera?

Jag finner det fortfarande rätt otroligt att ni inte kan ha en susning om vem det är.
    Bör vara någon som känner er, bor i närheten och är kapabel till att antingen förfalska ett ID-kort själv eller veta var man köper ett skickligt förfalskat ID.
    Troligtvis är denne även ledig på dagarna då han/hon har tid att passa posten.
    Urvalet av personer som skulle kunna ha gjort någonting sådant här måste vara väldigt litet.

• MatsAtari
    CuteElliz skrev 2010-02-26 19:47:02 följande:
    haha... upplysning.se tror jag är enda sidan man kan söka på hela personnumret på... men det är iofs gratis att vara medlem där så... men om jag vore dej ts så skulle jag kolla upp det på den sidan så det inte finns med där heller... om han har skyddat personnummer så ska det ju inte finnas där... för där ska bara såna som är offentliga (alltså inte skyddade) finnas...
    Japp, det är den enda.

De enda andra alternativen är om bedragaren har läst era privata papper, han själv gett bedragaren sina personuppgifter eller om dessa kommer från skattemyndigheten.

ID-förfalskningen är dock fortfarande ett frågetecken för mig.
    Ska man kunna tillverka ett falsklegg som ser äkta ut vid någon typ av granskning så måste man ju ha tillgång till de äkta uppgifterna som är helt omöjliga att få tag på såvida man inte redan har gjort en fotokopia på det äkta ID-kortet.

Nu är det väl inga genier som sitter på posten, men nog fasiken sker det väl någon typ av kontroll där iaf av folk som är utbildade i hur ett äkta ID-kort ska se ut?
  • MatsAtari
    anna klara skrev 2010-03-05 12:17:14 följande:
    Sambon pratade med polisen idag. Dom vet vem som plockat ut det stora lånet!! Sen sa dom eg inget mer, bara att dom vet vem.. men som polisen sa, så finns det "målvakter" som gör vissa jobb oxå. Så den på ID kortet kan ju vara exakt vem som helst.....
    "Misstänkta personer utpekas ej" som det brukar stå i papprerna från polisen (Eftersom man vill  skydda brottslingarna av någon anledning.)

Rent praktiskt så går det inte att straffa en målvakt även om denne blir fälld för det, då denne oftast har skulder hos fogden och redan går på soc.
  • MatsAtari
    CuteElliz skrev 2010-03-05 14:10:16 följande:
    sant... men det kan ju ändå komma att stå i pappren (o belastningsregistret) att denne har agerat målvakt i en bedrägerihärva... eller...??
    Tror iofs inte jag han/hon bryr sig så mycket om.
    Muppen får  sitt soc och är glad ändå:)
  • MatsAtari
    CuteElliz skrev 2010-03-05 17:33:38 följande:
    oftast blir det offentliga handlingar efteråt... men kan tänka mej att man innan en person döms inte vill peka ut denne om det visar sig att den är oskyldig...
    Fast vad gäller olika typer av bedrägeribrott så är det sällan särskilt svårt för polisen att ta reda på vem det är då typ nästan allting går att spåra på olika sätt.
    Däremot är det sällan polisen har tid eller ork att få bedragaren dömd såvida det inte är frågan om stora belopp.
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(