Inlägg från: bakeacake |Visa alla inlägg
  • bakeacake

Tagit smslån i min sambos namn:-(

anna klara skrev 2010-02-19 17:38:29 följande:
    Ja så är det ant, bedr har öppnat ett konto på skandia banken, som bara ligger i stockholm o vi bor långt därifrån...,öppnat ett konto som pengarna ska sättas in på, så visst det verkar ju enkelt.Jag trodde att man bara hade EN e-leg, men man kan ju öppna i vilken bank som helst, man tycker ju att en e-leg ska vara ruskigt personlig,och att man bara ska ha EN. Men så personlig är det uppenbarligen inte eftersom en annan har öppnat i sambons namn....
    Skandiabanken är som t ex länsförsäkringarbank en bank som inte har några fysiska kontor, så bedragaren kan lika gärna vara eran granne som är bedragaren..

Har själv varit med om det här och sitter idag med skulder hos kronokalle på ca 30.000...
  • bakeacake

Det började med att jag stack utomlands för att jobba en sommar.. Jag skrev mig hos min mamma för att jag inte skulle vara borta så länge så att jag kunde skriva mig i utlandet.

Eftersom jag inte hade några utgifter (inga abonnemang eller såna saker) så reagerade ingen när det slutade komma post hem till min mamma, någon hade helt enkelt folkbokfört mig på en annan adress. Tagit massa lån, köpt saker på kredit tecknat abonnemang osv.

Killen som gjorde detta hävdade dock att vi var tillsammans och att det var jag som gjort allt detta i tingsrätten,  Jag bestred alla betalningsförelägganden och det gick till tingsrätt där dem dömde till förmån för företagen... så här sitter jag idag och betalar och betalar och inser att denne idioten förstört mitt liv..

• bakeacake

Sommaren vart sen till höst, vinter, vår.. jag var borta i ca 11 månader.. och på den tiden hade allt gått till kronokalle, dock fick dom ju inte tag i mig för delgivning så när jag sen kom hem och skulle flytta tillbaka till min lägenhet och skulle adressändra så insåg jag ju vad som hänt. när min adressändring sen gick igenom märkte kronokalle och alla inkassobolag det och det började dimpa ner brev på brev och delgivningsmän knackade på min dörr..

Jag vart så deprimerad att jag höll på att ta livet av mig...

• bakeacake
    anna klara skrev 2010-02-19 19:02:04 följande:
    Ja verkar så, men polisen tror inte att det är så lätt att skaffa, MEN DET GÅR JU!!!!När ska samhället och polisen fatta detta och göra nåt åt det???Polisen, telia, och easycredit tror ju att det är min sambo som skaffat alla dessa sakerna....
    Men i erat fall har ni ju faktiskt ett fejk id kort... de borde väl iaf göra de lättare att bevisa att de ej är din sambo.. men ge inte upp!!
  • bakeacake
    norgesessan skrev 2010-02-19 19:30:03 följande:
    Man skriver under på papper för att starta upp kontot, internettkonto, få ut dosa....ID kortet....
    ja men du behöver inte göra det på banken..
  • bakeacake
    MatsAtari skrev 2010-02-20 22:48:19 följande:
    Jo, men det är fortfarande oklart för mig varför bedragaren får ut saker på ett falskt ID-kort. Bara kortet i sig är tekniskt oerhört svårt att förfalska så att det ser äkta ut och uppgifterna på det är helt omöjligt för en bedragare att få tag på.*På baksidan finns det ett nummer där man kan ringa och kolla äktheten.*Chippet är ju i princip omöjligt att förfalska.*Kortnumret är helt omöjligt för bedragaren att få tag på såvida ni inte själva gett honom det av någon anledning, liksom utfärdningsdatumet och giltighetstiden.
    Men vadå? jag har inget chip på mitt gamla id-kort från banken...
  • bakeacake
    våren1987 skrev 2010-02-23 17:01:26 följande:
    Ja trodde att dem hade en ny lag som lydde så att tar man ett sms lån så skall detta göras på ett abonumang som ägs av den som vill ta lånet. sedam att pengarna går in till ens konto och ingen annans.
    Jo men har nån kapat din identitet så är de ju lätt att öppna ett abonnemang OCH ett nytt bankkonto!
  • bakeacake
    anna klara skrev 2010-02-24 11:04:11 följande:
    Nu ringde JAG eniro och hitta och tog bort min sambos namn och nr och allt som hade med honom att göra. JAG gjorde det!!!!Ingen koll där inte...dom vill inte ha nån sökerhet att jag är jag och att allt går rätt till. Dom bad inte att sambon skulle höra av sig på något sett alls.Det MÅSTE bli bättre koll!!!!!!!!
    Men från Eniro kan vem som hellst plocka bort nr.. det är inget krav på säkerhet på såna ställen... de hämtar ju sin information från operatörerna, vill man inte ha ett nummer där ringer man och tar bort det.. har ja gjort flera gånger åt min sambo, mamma och pappa.. inga konstigheter..
  • bakeacake
    anna klara skrev 2010-03-04 23:49:19 följande:
    Tack!!Va bra!!! Tycker alla ska göra det. Det är iaf en liten försäkring. Har bara så svårt att fatta/ tro  att äcklet varit utanför våran dörr o rotat i våran brevlåda,men det är vad polisen tror.... Kan bara inte fatta att, och när, han varit här, hemma hos oss...... Är jag hemma kollar jag posten med en gång, låter den aldrig ligga... 
    Tro mig, de går ändå.. jagfick upp all post ur våran låda när den frysit.. bara att stoppa ner armen från den sidan posten slängs in ifrån.. inga problem..
  • bakeacake
    Umbrageous skrev 2010-03-05 09:47:13 följande:
    Vår låda går det inte att få ner armen i som är låsbar.
    Vi har en låda som är lång, med lucka på baksidan.. mina föräldrar har en likadan å majoriteten på gatan också.. tydligen köptes dem tillsammans för några år sen.. och vi har diskuterat det på styrelsemötena i föreningen att det faktiskt går.. men de är ju bra att det inte går i eran.. :)
  • bakeacake
    anna klara skrev 2010-03-07 19:53:18 följande:
    Hittade en anonns i Metro häromdagen, försökte lägga upp den som bild här, men det gick inte. Ska ist skriva av den här.Såhär står det:-------------------------------------------------- ----------------------------------------------BLÅS BOVEN!!!!Handlar boven med ditt kort just nu?Supreme card är det enda kort i Sverige som ger dig full koll på dina inköp.Snabbt, enkelt och kostnadsfritt.När kortet används skickar tjänsten AlertMe ett sms till din mobil.Bra för dig, dåligt för bovarna.Skaffa kortet på www........RESURSBANK.-------------------------------------------------- -----------------------------------------------JA HÖLL PÅ O RAMLA BAKLÄNGES!!!!    Det är verkligen såhär det funkar..."när kortet används, skickar tjänsten AlertMe ett sms till din mobil..."Jaaaa, på det mobilnr som boven har fixat i ditt namn ja!!!!!"Blås boven, handlar boven med ditt kort just nu"?????????????????JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA DET GÖR HAN!!!!!!!!!!!!! IDIOTER ÄR JU BARA ETT SMEKNAMN ALLTSÅ....."Bra för dej, dåligt för bovarna"   in my ass     dåligt för dej, bra för bovarna, ska det stå ju......SICKET JÄVLA SKEEETFÖRETAGJust detta har ant han som lurat min sambo använt sig av.....
    Men är de inte dags att du lugnar ner dig?

Bara för att den som använt din sambos identitet skaffat ett sånt här kort betyder inte det att det inte är bra...

Jag tycker personligen att det är en väldigt bra tjänst som jag gärna skulle ha på mitt visakort/mastercard om min bank erbjöd tjänsten.. bara för att det är resurs bank som gör de betyder inte det att det främjar bedrägerier...

tagga ner!
  • bakeacake
    anna klara skrev 2010-03-08 12:35:10 följande:
    Säger bara att kontrollen är ur funktion. Tjänsten funkar säkert, om det är rätt person som ansöker om det!!Tagga ner tänker jag inte göra, detta kommer bara att fortsätta med bedrägerier i all oändlighet, folk kommer bli oskyldigt drabbade framöver oxå, om inte banker o liknande blir bättre med kontroll av identitet.Det är ju allt jobb man får lägga ner som är påfrestande.
    Ja, bedrägerier kommer finnas i alla oendlighet om folk inte börjar bli mer försiktiga med koder, personnr osv... internet är en väldigt stor bidragande orsak. Men DU som privatperson kommer aldrig kunna stoppa det.. tyvär, men så är det..
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(