Inlägg från: guinevere |Visa alla inlägg
  • guinevere

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Fy vad hemskt! Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig och din sambo.

• guinevere
    MatsAtari skrev 2010-02-23 21:36:59 följande:
    Problemet är in Personnummer, adress, passbild, inkomst etc har alltid varit offentligt. Problemet är väl att det är att det är oerhört svårt för den lilla människan att få rätt om något gått fel trots att man låtit stora affärer gå igenom enbart med kopior på ID-kort och 100% offentliga personnummer som någon slags verifikation.
    Och så länge inte affärerna och bankerna förlorar något på det kommer de att fortsätta slarva med kontrollerna.
    Har själv jobbat i butik och blivit tillsagd av chefer att godkänna betalningar med trasiga betalkort eller makens betalkort eller utan giltigt ID (exempelvis studentleg som inte är ID). Cheferna har resonerat "vi får ju våra pengar iaf".
    Så som jag ser de behöves att det är bank/affär som står där med lång näsa och blir blåsta på sina pengar. Då tror jag de skulle kontrollera saker bättre.
  • guinevere
    anna klara skrev 2010-02-24 13:37:54 följande:
    A men det låter ju inte klokt!!!!!!  Vilka svin till chefer som säger så!!!! Inte en tanke då att någon oskyldig kan drabbas. Skulle min chef sagt så, så hade jag bett han dra åt helvete o anmält honom!!!! Oh fan man blir ju galen. Gud va jag ska ligga på telia och easycredit som misstror min sambo, och säger att man inte kan göra någon annans e-leg. För det har ju funkat att göra det.
    Jag är rätt feg så jag log vänligt och sedan skickade jag kunderna till bankomaten.
  • guinevere
    Umbrageous skrev 2010-02-26 09:33:46 följande:
    Usch idag tänkte jag på er, skulle handla imroses, då stod det köp medges ej på mitt kort ska ha 16 000:- Kollade internetbanken i mobilen, -2999:- en stor transaktuion på 15 000:- flera små, någon hade fyllt på ett comviqkort, spelat osv. Nu står kontot på -18 000:- fasän kortet är spärrat! Jag får tillbaka alla pengar men fan, man känner sig ganska utlämnad
    Men, hur kan det fortsätta efter att du spärrat!? Dumma dumma bank!! Hoppas det löser sig fort så du slipper gå utan pengar.
  • guinevere
    anna klara skrev 2010-02-25 20:49:22 följande:
    Nu ikväll kom det hem 2 civilklädda poliser, och lämnade över alla våra polisanmälningar. Det blir ju lite skillnad när man ringer och anmäler, tar lite längre tid att få dom kopiorna, plus att nu har ju min sambo skyddat person nr, så då går ju all post till skattemyndigheten först.... Herregud va krångligt det är..... Vi e ju tvugna att skicka polisanmälningarna  till telia, men nu mailade vi dom så det går fortare. Om detta kunde lösa sig nångång.... En polisman som min sambo talade med tyckte vi skulle skicka tillbaka orginal-räkningarna till telia o säga att dom inte är våra... Det är ju telia som gjort fel, inte min sambo....
    En tanke: Om man bestrider räkningarna måste företaget stämma en för att gå vidare, de får inte gå till inkasso eller kronofogde. Men ni kanske redan har gjort det? Eller löst det på ngt annat sätt.

• guinevere
    BlommyNess12 skrev 2010-02-26 10:09:09 följande:
    Hur man förfalskar ett ID-kort: Beställ personbevis här: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/best... Stjäl personbeviset ur den angivna personens brevlådan när det kommer. Ha två stycken "nära bekanta" som kan identifiera sig och intyga att du är du. Ta med ett kort på dig själv. De gör ett ID-kort till dig. Antingen får du hämta ut det på stället du gjort det, eller så kommer det till folkbokföringsadresssen, och då snor man det ur brevlådan. Kontakta posten för att be de kolla vilka som intygat att den personen är din sambo. Det borde finnas i deras register och då kan polisen antagligen komma framåt i utredningen.
    Skrämmande. Då kanske man ska frånta bankerna rätten att utfärda ID-kort och lägga även det på polisen, där man ju gör pass. När min syster skulle skaffa pass och inte hade ID behövdes både folk som intygade hennes identitet plus att hon kunde svara på frågor om din familj. 
  • guinevere
    MatsAtari skrev 2010-03-05 13:54:02 följande:
    "Misstänkta personer utpekas ej" som det brukar stå i papprerna från polisen (Eftersom man vill  skydda brottslingarna av någon anledning.) Rent praktiskt så går det inte att straffa en målvakt även om denne blir fälld för det, då denne oftast har skulder hos fogden och redan går på soc.
    Va!!?? Men man pekar ju ut vittnen. Då heter det att det är rättssäkerhet att åtalade måste få reda på ALLT om personer som vittnar mot dem. Är rättssäkerhet = skydd av brottslingar? Fast det kanske är tills de (om de) döms? Sen blir det väl offentliga handlingar. 
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(