Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Detta måste väl gå att registrera hos kreditupplysningsföretagen (t ex UC eller Dun & bradstreet) om stulen identitet. Då görs det extra noga kontroller innan krediter ges som lån eller abonnemang.

Jag fick mitt körkort stulet för ett par år sen, det dyker fortfarande upp noteringar om det när jag t ex ska teckna teleabonnemang eller ta lån.

Sjukt jobbigt för er i alla fall!

Ps: kolla så att folkbokföringen fortfarande stämmer, har någon snott er post kan de ju i teorin också ha gjort en adressändring

• frökenelisabeth
    anna klara skrev 2010-02-15 21:56:06 följande:
    Vi har även skickat polisanmälan till telia, därifrån fick vi ett nytt simkort, den bank som nån tagit 50 000 i kredit på master card, den bank, där lånet är 205 000 kr, och ett microån, som är utbetalt o klart (fick fakturan idag....) på 3000 kr att bet , 3500 kr... Det är en mega circus utan dess like.... så jävla obehagligt.. Man bara undrar när nästa skit kommer... någon har ju min sambos identitet och kan skicka förfrågningar om lån o krediter och smslån till hur många som helst... Kan ju hålla på hur länge som helst... hopplöst...
    Ring NU till kreditupplysningsföretagen och spärra identiteten!! Annars kan de ju fortsätta hur länge som helst, som du säger!!
  • frökenelisabeth
    anna klara skrev 2010-02-28 11:27:27 följande:
    Nja tror inte det. Det hade ringt i min dotters mobil, men hon kunde inte svara just då, så hon ringde upp det nr, och då sa en automatisk röst att hon kommit till DN. Så man undra ju vad dom ville.... Behöver ju inte ha med detta att göra, men det verkar ju skumt att dom ska ringa henne....
    låter mer som en telefonförsäljare än något skumt tycker jag.
  • frökenelisabeth
    MatsAtari skrev 2010-03-01 02:37:21 följande:
    Japp, det är den enda. De enda andra alternativen är om bedragaren har läst era privata papper, han själv gett bedragaren sina personuppgifter eller om dessa kommer från skattemyndigheten. ID-förfalskningen är dock fortfarande ett frågetecken för mig. Ska man kunna tillverka ett falsklegg som ser äkta ut vid någon typ av granskning så måste man ju ha tillgång till de äkta uppgifterna som är helt omöjliga att få tag på såvida man inte redan har gjort en fotokopia på det äkta ID-kortet. Nu är det väl inga genier som sitter på posten, men nog fasiken sker det väl någon typ av kontroll där iaf av folk som är utbildade i hur ett äkta ID-kort ska se ut?
    Bara nyfiken - vilken typ av uppgifter är det du pratar om som skulle vara svåra att få tag på och som postanställda borde förväntas kolla vid granskning?
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(