• essarf

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Det som händer är helt sjukt. Men jag är inte förvånad när jag läser tråden. Skriver en masteruppsats i it-säkerhet och har länge insett att man inte behöver många hästar hemma för att totalt ta över någons liv. Lite sociala kunskaper, ingen moral, en dator med google och lite kontakter är allt som behövs.

Nya kort med chip går att klona, nummer och information sprids och lagras överallt. Butikskedjor och andra stora företag med enorma databaser med känsliga och detaljerade personuppgifter blir årligen hackade och listorna med information auktioneras ut till högstbjudande på nätet. En välplacerad källa bakom rätt kassadisk (med postutlämning) eller en brevbärare på fel lönelista kan få vilken bepansrad och minerad brevlåda och andra försiktighetsåtgärder som helst att bli lönlösa. Men så pass sofistikerade metoder behövs bevisligen inte, som för Anna Klara t.ex.

Faktum är att det ofta räcker det med att fråga rätt person rätt fråga. Ring ert försäkringsbolag i eget namn (uppge endast namn och personnummer, dvs. offentlig handling) och se vad ni enkelt kan luska ut i form av bilnummer, telefonnummer, adresser, tillgångar, familj, bostäder osv.

Det enda som kan motverka dessa mycket kränkande händelser är att det känns ekonomiskt för varje kreditinstitut som felaktigt godkänner lån och abonemang.  Godkännanden på nätet bör vara på företagens egen risk.

Hoppas nu allt reder ut sig för dig! Vet att det har varit sånna här härvor på min gata också. Jag har en variant på den låsta brevlådan, brevinkast med drägglande käftar bakom :)

Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(