Inlägg från: 201201232 |Visa alla inlägg
  • 201201232

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Chockocola skrev 2011-04-02 23:54:42 följande:
    Nä det går inte alls bra... Bara väntar på att polisen ska ta tag i det, men det går väldigt trögt. Men det var bild o lite skriverier i tidningen för några veckor sen, men det hjälpte ju föga...Vet inte vad man ska göra....

Trist att konsument kredit hotar min sambo att han ska bli betalningsskyldig, när han är oskyldig...
    Konsumentkredit måste kunna bevisa att det är din sambo som har tagit lånet. Det kan nog bli svårt. Bestrid alla fakturor och sök juridisk hjälp. 
  • 201201232
    Chockocola skrev 2011-04-04 11:24:14 följande:
    Ja det måste dom göra och sålänge vi bestrider det kan dom inget göra. Bara det att dom verkar skita i allt vad ansvar heter, DOM SKA HA SINA PENGAR!!!   DOM har tagit emot ett falskt ID kort och en falsk lönespec, men dom har inget ansvar, utan bara för att min sambos namn och pers nr så är HAN ansvarigFörvånad

Hqar inte fått fakturor än och sambon har sökt hjälp från sitt fack på jobbet. Fortsätting följer....
    Låter som att de är riktigt okunniga och oseriösa. Bra om ni går till pressen, ett sånt skitföretag förtjänar lite dålig publicitet.
  • 201201232
    Chockocola skrev 2011-05-28 16:33:58 följande:

Hej. jag var med på förhöret. Det var eg bara lite kompletterande uppgifter, som vi hade, och inte dom, som dom ville ha. Dom tror att min sambo var den första i raden som blivit bedragna på detta sättet.

Min sambos fall är invecklat iom att det är förfalskad e-leg, förfalskad ID-kort och förfalskad lönespec. Dom andra som varit inblandade i denna härva (ca 20 st i våran stad) så har det inte varit så invecklat. Men mannen bakom kontot och mannen på ID kortet är häktade iaf.

Nu har dom iaf massa uppgifter och bevis. Vissa banker "fryser" lånet, och hoppas väl så småningom att pengarna kommer in på nåt sätt,

och vissa banker "skriver av" när dom märker och förstår att det är bedrägeri bakom. Givetvis ska min sambo ha oturen att hamna på en sån bank som aldrig ger sig, trots bevis......

Fast de kan väl hålla på bäst de vill, det håller aldrig i tingsrätten när det finns bevis på att de har lånat ut pengar till en bedragare. De får ställa fordran till den person de betalade ut pengarna till. Bestrid allt och om de skickar till inkasso anmäler ni inkassobolaget till Datainspektionen (eller hotar med det). 
  • 201201232
    Chockocola skrev 2011-05-28 23:49:56 följande:
    Ja vi bestrider allt dom kommer med. Polisen sa att dom pratar med banker emellanåt, och försöker få dom att bli mer noga med säkerheten, men dom vill ju bara låna ut pengar. I dom flesta av fallen är det ju riktigt, sen är ju nån procent inte riktiga, men det har dom väl "råd" med då, att förlora...

I detta fallet kommer dom ju förlora dom 205 000 tusen kr, om inte busen betalar tillbaka:) men han sitter ju inne just nu, och har väl inga pengar endå... Så ja, dom kan hålla på bäst de vill, för min sambo kommer ju inte betala...Bara att dom anser att han ska betala är ju absurtFörvånad

Jag citerar vad konsumentkredit skrev i sista brevet=

Hej (sambons namn) Enligt det beslut om att förundersökningen läggs ner, så innebär det att du är betalningsskyldig på lånet. Vi kommer att börja avisera denna månaden.

Med vänlig hälsning Konsumentkredit

Skickat den 27 januari 2011
    Ett vanligt knep av lånebolag. Innebär inte att du faktiskt är betalningsskyldig. 
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(