Inlägg från: CuteElliz |Visa alla inlägg
  • CuteElliz

Tagit smslån i min sambos namn:-(

anna klara skrev 2010-02-19 19:45:15 följande:
    Ok hänger inte riktigt med .... varför har man 3 st, bara nyfiken.... vi skaffade en eg bara för att kunna deklarera på nätet.
    man behöver egentligen inte fler än en e-legitimation... men man kan ha upp till tre st på vissa banker... har sj haft tre st en gg i tiden... oftast för att jag fick strul med ett o då var det lättare att göra ett nytt än att försöka lösa problemet just då...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 19:52:18 följande:
    Den här jäveln har ju lixom inte visat sig nånstans, allt har ju gått online, FÖRUTOM när han då har hämtat ut sakerna, mobiler, datorer ,ID kort. Som han då ant har gjort i närheten av oss..... Ska nog åka till det stället där man hämtar ut såna saker o ta med ID kortet, som vi har kopia på då, o visa upp det för dom som jobbar där.....
    ja, det är ju bara att ni åker dit o kollar med personalen där om det är ngn som känner igen människan...

har ni tur kanske ni kan få tag på en adress till den som har hämtat ut grejerna...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 20:39:32 följande:
    ja, varför inte... kanske det kan leda till att det faktiskt sker ngt...??
  • CuteElliz

ts: ta även med bevis på att din sambos personnr är spärrat... på så vis kanske de kan hålla koll på det extra noga på utlämningsställen...   se till att de får en kopia på beviset om att det är spärrat... det kanske inte kan hindra bedragaren från att få ut de grejer han beställt redan, men de på utlämningsstället kan iaf ha en notering uppsatt om det o även ringa polisen de ggr bedragaren är där för att hämta ut grejer...

• CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 21:58:09 följande:
    Jättebra ide, men vi lämnar nog inte ut kopior på att person nr.... det vågar man inte.. Man antar ju att det kommer en röd flagga el nåt liknande när hans person nr kommer upp. Om dom nu scannar eller bara slänger ett ko öga på det.... men ja ska dit på måndag o ta med  kopian på ID kortet o fråga hur det funkar med allt det här med spärr. Allt det du skriver låter bra, men ja tror att det är för mycket för dom (många iaf) godtrogna svenskar.
    jo visst... men om ni åker dit ihop (eller bara du) o pratar med dem... be att få prata med chefen på det stället... på så vis kan du prata med högsta hönset o förklara situationen o be om att personalen på stället ska vara extra vaksamma på paket i din sambos namn...

nu vet jag ju iofs inte hur vanligt namn din sambo har... heter han t ex Anders Andersson så är det kanske svårare för dem att vara vaksamma... men om han heter ngt som inte är megavanligt så är det lättare att hålla koll på det o kanske göra en anteckning om datum som personen varit där o kanske även anteckna ungefärlig storlek på personen o kanske även lyckas anteckna vilken adress som står på paketet...

för på varje paket så står det ju en adress o ett namn... =)

så som sagt... be att få prata med chefen o där förklara situationen samt lämna ut en kopia på ID-kortet (kanske bara ansiktet o namn o personnr minus de 4 sista)...
  • CuteElliz
    MatsAtari skrev 2010-02-20 19:08:19 följande:
    Kanske går, men låter väldigt invecklat. Man måste först försöka skapa bankkonto med felaktigt personnummer, ladda ner certifikat, klara en telefonverifikation på något sätt (Antar att ni bara har mobiltelefon, för tvingas bedragaren göra verifikationen via er vanliga telefon så måste han även bryta sig in.) Koderna skickas hem till er vanliga brevlåda som bedragaren måste passa för att därefter hämta ut dessa på posten med falskt leg. Rätt många säkerhetsspärrar som måste fallera.
    inte om man har swedbank iaf... då behöver du bara ha ett konto på banken som du sen har kopplat internetbank till... sen är det hur simpelt som helst att fixa ett bank-id som det kallas där men som är samma sak som e-legitimation... du går bara till rätt del i menyn när du loggat in med bankdosan du får när du skaffar internetbank... o sen följer man instruktionerna så har du snart ett bank-id (e-legitimation)...
  • CuteElliz

det är heller inte svårt att få tag på ngn persons uppgifter...

finns att få tag på på nätet om man vill det...
    en sida som heter upplysning.se är en guldgruva för en bedragare egentligen... du behöver bara vara medlem (som är gratis) så kan du se hela personnr, namn, adress... du kan till och med begära ut en kreditupplysning på folk o annat... det finns massor att få reda på via nätet... så bara för att ngn förfalskat ett id-kort så måste man inte ha hållit i den personens id-kort... räcker att man vet vem personen är o att man är medlem på den sidan så kan man få tag på hela personuppgifter...

• CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-22 12:21:59 följande:
    "dunkar huvet i väggen!!!"  Hur kan det bestämmas att detta får finnas bara??? VARFÖR ska en vanligt (ej myndighetsperson) få veta detta??? Antingen får detta finnas och polisen kommer att överösas med polisanmälningar, eller så tas dom här jävla skitsidorna bort!!!!! Vi får väl de hur säkerheten är i sverige om typ 3 år, ska bli fantastiskt intressant att se. Och hur många mer som bli drabbade.
    jag förstår dej verkligen... jag tycker sidan är bra på sätt o vis... eftersom det blir lättare att hitta gamla kompisar o deras nya adresser på det viset... men det är ju dumt att alla personuppgifter finns med där...
  • CuteElliz
    Aaglars skrev 2010-02-22 14:03:23 följande:
    Det kan man hitta på andra sätt. Med tanke på hur denna sida missbrukas tycker jag att den sk BORT!
    jo, det kan jag hålla med om... bara sa att den kan vara bra om man bara har ärliga avsikter med att bli medlem där... eller ja, det var så jag menade iaf...
    anna klara skrev 2010-02-22 19:10:15 följande:
    JAAAAA det tycker verkligen jag med, efter denna mardrömmen borde den tas bort. NUU!!!!!  Alla såna skit sidor.. Har faktiskt tyckt länge att det är alldeles för mycke offentligt...
    jag kan hålla med dej om att det finns alldeles för mycket som är offentligt i dagens samhälle...
  • CuteElliz
    MatsAtari skrev 2010-02-23 21:36:59 följande:
    Problemet är in Personnummer, adress, passbild, inkomst etc har alltid varit offentligt. Problemet är väl att det är att det är oerhört svårt för den lilla människan att få rätt om något gått fel trots att man låtit stora affärer gå igenom enbart med kopior på ID-kort och 100% offentliga personnummer som någon slags verifikation.
    jo, precis... men just därför kanske det egentligen är lite för offentligt i samhället eftersom ngn uppenbarligen kan göra såna grejer...
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(