Inlägg från: anna klara |Visa alla inlägg
  • anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Såna problem har dom med sms lån!!!!!!!!
    Inte att folk tar smslån i andras namn, utan att avgiften är för hög, herregud alltså...

Nu igår fick min sambo hem en räkning att han ska betala 3500 kr för ett smslån på 3000, som han inte tagit((((((

http://www.metro.se/se/article/tt/2010/02/16/smslan/

• anna klara
    Eliza skrev 2010-02-16 21:09:09 följande:
    Jag har råkat ut för en liknande grej som ni har. Men här var kreditföretaget vakna och ringde och kollade med mig först....Det var min räddning...Även jag finns i Göteborg så de är i full gång här verkar det som.
    Ah okej. Dom , eller vem det nu va som ringde o frågade om det första som kom , ett smslån, om det var min sambo som hade tagit ett sms lån, men det va det ju inte...

Han (bedragaren) ville att min sambo skulle maila sitt körkort som bevis att det INTE va han som tagit lånet... men nej det gjorde ju inte min sambo..

men det sket ju sig endå...

Du har inte haft några problen nu såhär i efterhand då??
  • anna klara
    norgesessan skrev 2010-02-16 21:38:41 följande:
    Anna klara, är det ett helt nytt posten idkort? (går det ut 2015?)Det med id kortet blev kanske gjort redan för två år sen, för att användas nu? (i en härva).
    Mycke möjligt, att det skulle användas till en härva. det står en datum på kortet 2010 10 21. alltså nu i år den 21 oktober.....ska det gå ut
  • anna klara
    norgesessan skrev 2010-02-16 21:46:54 följande:
    Ok...Undrar hur många andra kort dom har gjort så med....Och hur många dom är...
    Igår kväll på den kopian vi fick mailat till oss,stod det 2 mobil nr, kollade upp dom på eniro och det ena stod min sambo för,

så det fick man ju ringa telai o spärra igår kväll då. Det andra nr ledde ingenstans, ant kontantkort..

Idag ska min sambo jobba så jag ska försöka gå till telia o prata med dom och till polisen med mer info
  • anna klara
    jassikan skrev 2010-02-17 00:22:07 följande:
    Lönespec ska vara helt omöjligt att få ut, konfidentiell info. Den som har hand om lönerna/personaladm/personalchef får inte lämna ut sådana till någon annan än den anställde, och berörda chefer såklart.
    A men nu har han väl idenitifierat sig som min sambo då. Vissa saker stämde väldigt bra, som fackavgiften, men grundlönen var för låg, så den e ju mixtrad med, undra varför...

Och det va bockat på en summa och en annan summa var inringad.... mycke märkligt....
  • anna klara

Jag har själv ringt till facket/akassan och ett försäkringsbolag för min dotter många gånger, hon e 20 år.

Det har funkat, har bara sagt hennes pers.nr o sa även att jag vara hennes mamma,
    sen pratade vi om allt möjligt.

Sen när jag pratat färdigt med försäkringsbolaget, säger hon jag pratar med att, oj då, jag får nog inte prata med dej om detta....

Ringde även ett internet bolag o sa upp hennes internet abonemang, o det funka.....

• anna klara

Hur han fick det stora lånet på 200 000 var att han FAXADE över sitt falska ID kort och den fejkade lönespecen. Denna bank är en internet bank, så inga personliga möten där inte.

Faan va lätt det har blivit att förstöra andras liv.

Min sambo har ALLTID varit jättenoga med att klippa sönder ganla kort, bränna gamla räkningar o andra viktiga papper som inte får komma ut,

TROTS DETTA så går det såhär. INGEN går säker.

• anna klara

Så där ja, nu kom det en räkning från telia på 1213 kr.....

• anna klara
    gertie skrev 2010-02-17 13:34:07 följande:
    Inte alls svårt om du utsatts för bedrägeriförsök. Bara att polisanmäla händelsen på telefon och fråga polisen hur du ska gå tillväga. Tyvärr så innebär spärrat personnummer en del svårigheter för dig själv, det blir svårare att köpa saker på avbetalning, ansöka om/ta lån osv. Inte så att det inte går att få igenom det så länge du är betrodd själv, det blir krångligare och tar längre tid bara. 
    Ringde just nu skatteverket o hon jag pratade med visste inte alls hur dom skulle göra...sa till dom att dom får lägga detta på agendan.

Visst det fanns en riktig identitets spärr med skyddad identitet, men min sambo vill ju lixom bara skydda sitt person nr under en tid, tills allt lagt sig.

Lån ska han inte ta, köper bara saker på avbetalning... och , skulle det behövas så kan ju alltid  jag ta det...

Men krångligt är det..men skam den som ger sig..
  • anna klara
    gertie skrev 2010-02-17 14:24:51 följande:
    Skyddad identitet och spärrat personnummer är inte samma sak. Han ska vända sig till polisen och fråga hur han går tillväga. Har han inte polisanmält? det måste han göra.
    Jo vi har polisanmält, många gånger om olika saker. Ska dit nu igen, om teliaräkningen som kom idag...

Ja, spärrat person nr ska väl inte vara så svårt att få???
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(