• Burberry

Borde det vara tillåtet med surrogatmamma?

Idag visades Bebisfabriken på tv. Programmet handlade om surrogatmammor i Indien, och en klinik som hjälpte utlänningar få barn. Borde detta med surrogatmammor också vara tillåtet i övriga länder? Varför eller varför inte?

Vissa människor behöver man inte göra parodi på - det räcker att citera dem
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde det vara tillåtet med surrogatmamma?
  • Buttelina

Ja varför inte?

det ska ju inte ske såsom i filmen.. det var ju hemskt att se flickorna/kvinnorna bli behandlade så och känna sig tvungna att göra detta pga att de behövde pengar.

Men så klart är där mååånga etiska frågor

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • kvinnan47

Mitt spontana jag tycker det är ok att hjälpa andra som inte kan själva , men som föregående så finns det mycket etniskt i det hela.

• Pomea

absolut, folk får göra vad fasen de vill med sina egna livmödrar!

• SweetNilam
    kvinnan47 skrev 2010-01-26 23:37:34 följande:
    Mitt spontana jag tycker det är ok att hjälpa andra som inte kan själva , men som föregående så finns det mycket etniskt i det hela.
    Etniskt vette tusan. Det spelar nog mindre roll vilket ursprung de inblandade har. Däremot innebär det nog massa etiska frågor. Det märktes framför allt i dokumentären...
  • ThisIsMe
    kvinnan47 skrev 2010-01-26 23:37:34 följande:
    Fast hur menar du med att det har något med etnicitet att göra?
  • Buttelina
    ThisIsMe skrev 2010-01-26 23:56:26 följande:
    Fast hur menar du med att det har något med etnicitet att göra?
    hon la nog till en n som inte skulle vara där hon menade nog etiskt
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • MaNiMi

Ja, under kontrollerade former..där alla inblandade är väl införstådda med vad som ska ske och där det inte förekommer stora summor pengar som kan locka folk till att ta ett beslut de aldrig gjort annars.

• hallåja

Absolut! Jag tycker att det är löjligt att det är förbjudet i Sverige. Homosexuella får hjälp med att skaffa barn för att de inte har de biologiska förutsättningarna att göra det själva, varför ska inte någon som inte kan använda sin egen livmoder få all hjälp med att skaffa barn?

• Bling1975

Ja det tycker jag absolut att det borde vara. Givetvis under kontrollerade former så att det inte uppstår några tråkigheter på vägen. I USA verkar de ha ett rätt bra regelverk som skyddar både surrogatmammorna och de blivande föräldrarna.

När det gäller all form av handel med länder med många fattiga så uppstår det etiska frågor. Jag har inte sett programmet själv så jag kan inte uttala mig om det, men jag tycker inte det är fel med ekonomisk ersättning vid surrogat. Det är ju trots allt en väldigt lång tid som man till viss del uppoffrar för en annan person. Det är ju dessutom risk för förlorad arbetsinkomst under en graviditet, både för rutinbesök och inte minst förlossningen men även pga av tex foglossning eller extremt illamående. Jag kan tycka att man som surrogatmamma tex ska kunna vara hemma från sitt vanliga jobb vid behov utan att oroa sig för vad försäkringskassan tycker om sjukskrivningen. Man kan även få lite extra för "sveda och värk".

Stitch längtar efter Lilo
  • FannyGioia

Absolut. Jag skulle kunna tänka mig att vara det.

Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
Svar på tråden Borde det vara tillåtet med surrogatmamma?