• ladysoul77

Vilken trikåsjal är bäst? Det är en djungel..

Jag är helt förvirrad.. Jag letar en trikåsjal till min bebis som liggen i magen. Vilken är bäst? Vilken är lättast att knyta? Jag hade både babybjörn och vävd sjal till min dotter, men det var sååå bökigt att knyta den förbannade sjalen tyckte jag, Babybjörnen var jättebra, men inte så ergonomisk..

Säg gärna vad ni rekommenderar! Jag är öppen för andra "bärvarianter" med!
  • Svar på tråden Vilken trikåsjal är bäst? Det är en djungel..
  • Flickan och kråkan

Det är egentligen inte någon större skillnad på trikåsjalarna, mer än fråga om tycke och smak. Populära är loomas sino, tricot slen, moby wrap, MaM:s eco, minimundus m.fl. Några är tunnare (sino exempelvis) andra är lite tjockare (ex. moby wrap). Mer en fråga om tycke och smak. Välj en du tycker är snygg .

Trikåsjal tycker jag är absolut mysigast, bekvämast och smidigast första tiden. Sedan har jag bytt till vävd långsjal och ergonomisk bärsele när de blivit lite tyngre (3-4 månader). Växlar mellan sjal och bärsele beroende på situation så att säga. Vävd långsjal är absolut bekvämast, men bärsele supersmidigt.

• Catti41

Och jag tipsar som vanligt om att man ska köpa en fin. Fin färg/mönster som man gillar. Eftersom man bär så mkt är det trevligt om man ser fin ut! Så för mig är det värt att lägga en extra peng på det.

• Brunello

Precis, köp en i en färg du gillar! Jag hade en moby med mitt första barn men har nu köpt en sino - för den är så liten och tar så lite plats att ha med sig!! Jag var snål förra gången och det ångrar jag lite Sedan finns det även några trikåsjalar som är lite bredare (70 cm) vilket gör att man kan ha dem lite längre. Begagnat tycker jag max ska kosta 60% av nypriset när det gäller trikåsjalar.

• UnDeuxTrois

Fast begagnatpriserna ligger oftast högre än så! =)

Jag har en cuddly wrap som jag är jättenöjd med. Något varm mitt i sommaren kanske, men mkt bekväm.

• Miamaria 79

Jag har köpt Mysak. Finns massor och i flera olika färger på Tradera. Jättefina och till bra pris.
    Min dotter och jag älskade den

• Lino A

Jag skrev det i en annan tråd, att jag köpte en Tricot Slen.
    Tyg, tyg, flera meter av tyg, kändes det som
    Som man skulle vira in sig och bebisen i. Herregud, innan det var färdigvirat hade både lillkillen och jag brutit ihop. Eller så fick man dit honom bra, men så ledsnade han efter en liten stund och då måste man förstöra allting.
    Jo jag vet att det ska gå bra att ta upp och stoppa ner Liten igen men jag fic aldrig till det, det blev bara trassel av allting.
    Tur att jag sprang på In The Pocket Baby, en enkel påse som man stoppar ner bebben i och sen är det klart.  Snygg är den också och funkar lika bra idag när han är 13 månader.
    Med andra ord är det mitt tips.

• Latvis

Lino A - vart köper man en The Pocket Baby? Kan man använda den ute nu när det är kallt, dvs. bebisen får plats i den med overall mm. Har en 2 veckors bebis hemma och snart måste jag börja med att hämta storebror från dagis och vill undvika ta vagnen när det är så mycket snö. Tänkte då ha honom i bärsjal och vet inte riktigt vilken jag ska köpa.

Någon som har erfarenhet av Tri-cotti sjal?

• Lino A
    Latvis skrev 2010-02-01 09:35:15 följande:
    Lino A - vart köper man en The Pocket Baby? Kan man använda den ute nu när det är kallt, dvs. bebisen får plats i den med overall mm. Har en 2 veckors bebis hemma och snart måste jag börja med att hämta storebror från dagis och vill undvika ta vagnen när det är så mycket snö. Tänkte då ha honom i bärsjal och vet inte riktigt vilken jag ska köpa. Någon som har erfarenhet av Tri-cotti sjal?
    Den ska funka upp till två år så overallen borde ha gott om plats.
    När han var liten så hade jag honom ibland innanför min varma jacka, det gick ju inte att knäppa ända upp för han måste ju titta ut, men då körde jag halsduk.
    Jag köpte min på nätet men nu finns den på Designtorget och en massa bebisaffärer har jag sett. 
  • Flickan och kråkan

Jag röstar ändå på vanlig lång trikåsjal som man knyter. De färdigknutna är svåra att få att passa bra och därmed avlasta bra och vara bekväma. Framför allt om man har två barn. Med lillebror i trikåsjal kunde jag utan problem knyta skorna på storebror.

Det är inte svårt att knyta en trikåsjal. I praktiken är det som en bärsele eftersom man knyter den om sig själv först och sedan stoppar i barnet. (Lite knixigare med vävd där man knyter sjalen om sig själv och barnet samtidigt). Kika på bra instruktioner eller be om hjälp från någon som redan kan. Vanligaste felet är att man knyter för löst. Man knyter trikåsjalen helt tätt och tajt runt sig själv, då blir det lagom för liten

Loomas sino har bra instruktioner tycker jag, liksom eden baby:
    www.mamut.net/Looma1/sino_instruktion.pdf
    www.edenbaby.se/pages/tapatrika.php
    www.edenbaby.se/pages/uppratt_trika.php

• UnDeuxTrois

Jag funderar oxå på typ tricotti eftersom det är knepigt att knyta på sig sjalen utomhus (ändarna hamnar lätt på marken).

Svar på tråden Vilken trikåsjal är bäst? Det är en djungel..