• Bibimbap

Den Indiska bebisfabriken

Egentligen inte adoptionsrelaterat men lätt att känna sig berörd som mamma till barn som har växt i en annan mage...

Var det någon mer som såg denna dokumentären igår?
    www.tv4.se/1.1470000

Jag kände i alla fall att jag blev illa berörd av hur man såg på dessa kvinnor som "hyrde ut sin livmoder" och fick 4000 Euro för besväret. (Indien är populärt pga av att surrogatmammor är laglig business och för att det är så mycket billigare än i väst...)

Många frågor kring etik och gränser kommer upp. Var går gränsen för att utnyttja människors situation och skillander mellan fattig och rik?

• Svar på tråden Den Indiska bebisfabriken
  • Nimbus

Ja jag såg det och blev mycket illa berörd {#lang_emotions_cry}.
    Fruktansvärt att man i de rikare länderna utnyttjar dessa fattiga kvinnor på det sättet. Och inte mycket verkade ju direkt lagligt heller.
    Det kändes riktigt jobbigt att se de amerikanska kvinnorna som fått sina nyfödda när de träffade surrogatmammorna och fotograferades tillsammans med dem, för att sen bara vända dem ryggen och gå därifrån {#lang_emotions_embarassed}. Som de sa i programmet, man undrar ju om de någonsin kommer titta på det kortet eller om det bara glöms bort och aldrig mer förs på tal.
    Fy så upprörd jag blev!

• Cerdrica

Jag såg inte programmet men har läst om detta. Tycker det är fruktansvärt, verkligen. Någonstans läste jag att dessa kvinnor inte är "tvugna" att göra det men om deras familij svälter, nog kan man säga att de faktiskt kan känna sig tvugna???

Den som lever får se
  • Thalis

Jag blir också illa berörd,men samtidigt så är det ett sätt för dem att överleva!

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Bibimbap

Det är kanske just för att det handlar om överlevnad för ena parten medan det är den andra är en väldigt överkomlig summa pengar, där risken tas av surrogatmamman i allt från komplikationer under graviditeten till att detta är skamligt och relationen till samhället riskeras, som gör det så upprörade.

Man kan försöka vara hur klinisk man vill och hävda att det ju inte finns några genetiska band mellan kvinnan och barnet, men det räckte att titta på deras ögon för att den idén skulle kännas löjlig. När dom frågade kvinnan som man just gjort kejsarsnitt på (och lämnat över barnet till de biologiska föräldrarna) hur det kändes och hon svarade att det är ju lite hennes barn med så talade läkaren om för henne att det var det minsann inte alls - nej, eller hur, hon har ju bara burit det i 9 måander, känt sparkarna och givit det livet.
    Sen räckte det med en förfalska födelseattest där den bilogiska mamman hävdade att hon fött barnet för att skriva ur surrogatmamman ur historien, ta ett kort och ta taxin till flygplatsen.

Man kan fundera över hur dessa barn kommer att känna för sin bakgrund när dom växer upp?

• Thalis
    Bibimbap skrev 2010-01-27 13:46:11 följande:
    Det är kanske just för att det handlar om överlevnad för ena parten medan det är den andra är en väldigt överkomlig summa pengar, där risken tas av surrogatmamman i allt från komplikationer under graviditeten till att detta är skamligt och relationen till samhället riskeras, som gör det så upprörade.Man kan försöka vara hur klinisk man vill och hävda att det ju inte finns några genetiska band mellan kvinnan och barnet, men det räckte att titta på deras ögon för att den idén skulle kännas löjlig. När dom frågade kvinnan som man just gjort kejsarsnitt på (och lämnat över barnet till de biologiska föräldrarna) hur det kändes och hon svarade att det är ju lite hennes barn med så talade läkaren om för henne att det var det minsann inte alls - nej, eller hur, hon har ju bara burit det i 9 måander, känt sparkarna och givit det livet.Sen räckte det med en förfalska födelseattest där den bilogiska mamman hävdade att hon fött barnet för att skriva ur surrogatmamman ur historien, ta ett kort och ta taxin till flygplatsen.Man kan fundera över hur dessa barn kommer att känna för sin bakgrund när dom växer upp?
    Nja,vi har ju inga genetiska till våra adopterade barn och älskar dem oändligt!
    Så jag tror inte på denna BS,klart att det måste kännas hårt att lämna ifrån sig det barn man kännt växa inom en.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Bibimbap

Nej visst kändes det som ett sätt att försöka få det att låta så himla enkelt och okomplicerat?? Avancerat BS!
    Självklart känns det fruktansvärt att lämna ifrån sig barnet, det spelar ju ingen roll vilka de biologiska banden är - kärleken är ju precis som du skriver gränslös...

ser att jag stavar som en kratta, tydligt tecken på att jag är upprörd

• morgonsolan

Mådde rent fysikt illa av programmet . Så sjukt och snedvriden världen har blivit när det är ok att köpa en annan människas kropp i nio månader. Så frustrerande och ledsamt det är att de här kvinnorna - tänker mest på den som hade en helvetisk graviditet, och gjorde detta för att hennes fyraårige dotter skulle få chansen att lära sig engelska i skolan - har detta, att sälja sig själva som enda utväg ur hopplös fattigdom.

Grät när jag såg den unga Indiska kvinnan gråta och berätta om hur rädd hon varit under graviditeten, då hon också hade förlorat synen temporärt (låter ju som havandeskapsförgiftning). Hon fick inte träffa sig egen dotter under de här nio månaderna. Hennes dotter fick vara utan sin mamma, för att ett Amerikanskt par, till synes helt utan ödmjukhet, skulle få sin genetiskt besläktade bebis. Kan inte riktigt släppa den Indiska kvinnans blick när hon var tvungen att ställa upp sig med de glada amerikanerna och fotas ihop med bebisen hon burit i nio månader. Sorgen och förnedringen gick inte att ta miste på.

• Thi 08

Jag tycker 4000 Euro verkar väldigt lite för att det skulle förändra kvinnans liv, men eftersom jag varit i Indien vet jag samtidigt att det är mkt pengar där.

Blev väldigt besvärad av att man i Indien tillverkar bebisarna och sedan säger till föräldrarna att det är upp till dem att få ut barnet ur Indien. Borde man inte vara säker på att barnet kommer ur landet? Jag menar vilken katastrof var det inte med den halvjapanska flickan som fick stanna 4 månader i Indien då de inte kunde bestämma om hon var japanska eller indiska? Slutligen kom hon och hennes farmor (tydligen inte ens krav på att föräldern=pappan skulle hämta barnet) ut ur landet, men flickan fick obestämt medborgarskap. Först n'r hon är 18 får hon bli japansk medborgare. 

Finns liksom ingen etik i något av det jag såg.......

Vore det så att surrogatmödrarna behandlades med respekt och fick ordentligt betalt för att bära ett barn åt ett par där kvinnan inte ALLS har chanser till att bära ett barn själv, KAN det förändra den indiska kvinnans liv i en mer positiv mening, samtidigt som detta par då skulle vara enormt tacksamt för att hon burit deras barn. Men det hela känns väldigt hafsigt och olagligt när par inte behöver mer än "bekvämlighetsskäl" för att "låna" den indiska kvinnans livmoder. Dessutom åker ju paren till indien för att det är billigt och det i princip inte finns några regler ang surrogatmödraskap mer än "javisst det går att ordna, allt för kunden".  Är väl i princip FÖR surrogatmödraskap men EMOT sättet det utförs på här.

• myrtillus

Jag såg inte hela dokumentären, blev förbannad - stängde av! Det här är ett klassiskt exempel på att utnyttja (och tjäna pengar av) människor i en utsatt situation. Antagligen strider detta även med den indiska traditionen och kulturen. Att säga att det är ett sätt för kvinnorna att överleva är bullsh*t. Hur är det då med barnarbete? Kommer kvinnan få hela utlovade summan överhuvudtaget? Kommer kliniken/utfärdaren att ta sin procent? (Tittade inte så lång, är bara en tanke jag hade...)
    Om man så gärna vill ha barn, så varför inte adoptera? Skaffa en surrogatmamma i sitt egna land? Eller lära sig att leva ett liv utan barn?!

• Nimbus

Det sjuka är väl också att det kommer finnas par i alla länder som programmet visas i som antagligen tycker att "detta är ett smidigt sätt att få biologiska barn på". Bara plockas på ägg och lämna in sperma, och sen 9 mån senare hämta sitt barn {#lang_emotions_yell}!
    Eller kan man hoppas på att sanningen kommer fram nu och att det stoppas?

Svar på tråden Den Indiska bebisfabriken