• Bibimbap

Den Indiska bebisfabriken

Egentligen inte adoptionsrelaterat men lätt att känna sig berörd som mamma till barn som har växt i en annan mage...

Var det någon mer som såg denna dokumentären igår?
    www.tv4.se/1.1470000

Jag kände i alla fall att jag blev illa berörd av hur man såg på dessa kvinnor som "hyrde ut sin livmoder" och fick 4000 Euro för besväret. (Indien är populärt pga av att surrogatmammor är laglig business och för att det är så mycket billigare än i väst...)

Många frågor kring etik och gränser kommer upp. Var går gränsen för att utnyttja människors situation och skillander mellan fattig och rik?

• Svar på tråden Den Indiska bebisfabriken
  • En glad tjej

Jag hade gärna ställt upp som surrogatmamma om en nära vän till mig eller min syster inte kan få barn. Hade jag sedan blivit erbjuden en massa pengar hade det varit ännu mer lockande. (Till främmande människor) Har jag inget barn till barnet ser jag inga problem att det växer inuti mig.

I Indien får de 15 årslöner, hade jag blivit erbjuden det hade jag nog starkt kunna överväga att vara surrogatmamma.
  • En glad tjej

Oj vad fel jag skrev, jag menar om jag inte har något band till barnet har jag inget problem med att det växer i mig.

• Nimbus
    En glad tjej skrev 2010-01-28 07:01:41 följande:
    Jag hade gärna ställt upp som surrogatmamma om en nära vän till mig eller min syster inte kan få barn. Hade jag sedan blivit erbjuden en massa pengar hade det varit ännu mer lockande. (Till främmande människor) Har jag inget barn till barnet ser jag inga problem att det växer inuti mig. I Indien får de 15 årslöner, hade jag blivit erbjuden det hade jag nog starkt kunna överväga att vara surrogatmamma.
    Såg du programmet?
    Det är inte det med surrogatmammor jag ställer mig emot, utan hur det hela skedde, att det var total utnyttjande av de fattiga kvinnorna, de behandlades med noll respekt, och de amerikaska paren bara tog sitt barn och verkade inte bry sig något alls om den kvinna som faktiskt burit ett barn åt dem.
    Jag tyckte iaf att det var grotskt!
  • morgonsolan
    Hur kan du inte ha ngt band till ett barn som växer i din mage menar du? Du har väl inte en mindre koppling till barnet för att du vet att det inte bär dina gener???

En glad tjej skrev 2010-01-28 07:02:20 följande:
    Oj vad fel jag skrev, jag menar om jag inte har något band till barnet har jag inget problem med att det växer i mig.
  • En glad tjej

Ja, jag såg programmet. Jag vet hur mycket som kan vinklas men det är så klart synd att inte kvinnorna behandlades med mer respekt.

Om jag bär på ett barn som inte har mina gener så tror jag att det är lättare för mig att inte känna lika mycket som om det vore mitt eget kött och blod.
  • Bibimbap
    En glad tjej skrev 2010-01-28 09:18:23 följande:
    Ja, jag såg programmet. Jag vet hur mycket som kan vinklas men det är så klart synd att inte kvinnorna behandlades med mer respekt. Om jag bär på ett barn som inte har mina gener så tror jag att det är lättare för mig att inte känna lika mycket som om det vore mitt eget kött och blod.
    Då är vi olika!

Jag och många andra i denna tråden är föräldrar till barn vi inte delar gener med och kärleken är oändlig!!! Många har också barn på båda sätt (magvägen och via adoption) och kan intyga att det inte är någon som helst skillnad.

Och nog är det väl skillnad att känna som du att du vill göra för att du tror och känner att det inte är ett svårt beslut för dig, jämfört med en kvinna som gör det för överlevnad och som kanske inte alls känner som du att det är gener som avgör känslan och kanske upptäcker att hon känner ett starkt band till barnet hon bär?
  • Bibimbap
    Nimbus skrev 2010-01-28 06:54:05 följande:
    Det sjuka är väl också att det kommer finnas par i alla länder som programmet visas i som antagligen tycker att "detta är ett smidigt sätt att få biologiska barn på". Bara plockas på ägg och lämna in sperma, och sen 9 mån senare hämta sitt barn ! Eller kan man hoppas på att sanningen kommer fram nu och att det stoppas?
    Gissningsvis kommer människor att reagera som du skriver

Vi har ju genom den process vi genomgår när vi adopterat fått möjlighet att fundera på denna typ av frågor i betydligt större utsträckning är de allra flesta, antagligen kan det kännas ganska "smidigt" om du bortser i från etiska överväganden och har fokus på att barnet ska ha dina gener till varje pris.

Men visst kan man hoppas att sanningen väcker fler....
  • morgonsolan
    Då är vi också mycket olika! Jag har väntat biologiskt barn, och mina graviditetshormoner hörde ju till graviditeten och inte till biologiska band med min dotter Det är klart att det barnet som växt i min mage för alltid är den del av mig.

De Indiska kvinnorna sade ju samma sak själva, att det också var deras barn, så klart.

Det där uttrycket eget kött och blod.. det är en gammal klysha utan riktig definition. Jag har absolut inte samma kött och blod som min biologiska dotter, vi har t o m helt olika blodgrupper.

En glad tjej skrev 2010-01-28 09:18:23 följande:
    Ja, jag såg programmet. Jag vet hur mycket som kan vinklas men det är så klart synd att inte kvinnorna behandlades med mer respekt. Om jag bär på ett barn som inte har mina gener så tror jag att det är lättare för mig att inte känna lika mycket som om det vore mitt eget kött och blod.
  • Preciouskids
    Thi 08 skrev 2010-01-27 22:54:07 följande:
    Vore det så att surrogatmödrarna behandlades med respekt och fick ordentligt betalt för att bära ett barn åt ett par där kvinnan inte ALLS har chanser till att bära ett barn själv, KAN det förändra den indiska kvinnans liv i en mer positiv mening, samtidigt som detta par då skulle vara enormt tacksamt för att hon burit deras barn. Men det hela känns väldigt hafsigt och olagligt när par inte behöver mer än "bekvämlighetsskäl" för att "låna" den indiska kvinnans livmoder. Dessutom åker ju paren till indien för att det är billigt och det i princip inte finns några regler ang surrogatmödraskap mer än "javisst det går att ordna, allt för kunden".  Är väl i princip FÖR surrogatmödraskap men EMOT sättet det utförs på här.
    Bra skrivet, försökte formulera just en sådan text men lyckades inte!
  • Angla

Jag tycker det är en mycket, mycket svår fråga på många plan. Men efter att ha sett filmen, med vetskapen i bakhuvudet att det nog ändå är lite, lite vinklat så tycker jag denna form och sättet det utförs på är fel. Surrogatmammorna är inte alls tillräckligt införståda i och förberedda på vad de ger sig in i. De förtjänar mer stöd och support än vad de tycks få vid kliniken man fick se.

Däremot så är jag inte alls övertygad om att surrogatmammorna verkligen älskar dessa ofödda barn så som sina egna. Men visst man kan älska barn som sina egna även om de bär andra gener. Det jag tänker är att någonstans så måste det ju finnas en liten spärr/hämning av känslorna då de från start vet att det faktiskt inte är deras barn som de skall se växa upp. Med bättre förberedelse och ett ärligare val från början (då ej fattigdom som grund) så tror jag det skulle vara lättare att gå vidare efteråt.

Därför anser jag det viktigt att surrogatmödraskap blir lagligt i Sverige så att åtminstonde inte Svenskapar stödjer denna i mina ögon mycket tveksamma verksamhet.

Angla - mamma till slut, här & nu
Svar på tråden Den Indiska bebisfabriken