• trevillblifler

Nyinflyttad till Stockholm - hur gjorde ni med dagis?

Hej
    Vi har ett stort problem som jag skulle vilja ha lite tips och råd i kring. Vi ska flytta till Stockholm (pga jobb).

Nu till min fråga. Dagis! Vi har ju dagis idag, och där får ju sonen gå terminen ut. Vi ska börja jobba i Sth till hösten. Vi har ett hus att sälja och måste skaffa ny bostad. Vi funderar på Vaxholm, Täby och Bålsta. Alltså inte inte bestämt än men gärna norrort eller "bra bilväg" till Kista (dvs så man slipper in i city varje dag då man pendlar).

Frågar man tex i Vaxholm så måste man vara skriven i Vaxholm för att få ställa sig i kö. Hur ska jag kunna vara skriven där om jag inte ordnar dubbla boenden? Låt säga att vi får sålt huset och slipper den kostnaden from maj, då kanske jag kunde hyra en lägenhet så vi kan bo där i sommar och stå i kö... Men räcker den kötiden måntro?!? Det känns ju så riskabelt, man måste ju nästan välja vart man ska bo utifrån vart det kan finnas dagisplatser. Skojar du marknadsundersökning *svettas* Sen att man gärna vill ha ett bra dagis, det är ju en helt annan femma :-/ Usch önskar jag hade en stopp-knapp just nu!

Ni som nyligen (med dagens pressade dagis-situation) flyttat till Sth och grannkommuner - hur gjorde ni när båda jobbar? Hur långa tidsspann hade ni? Hur lång tid tog det innan ni fick dagisplats? Är ni nöjda eller fick ni byta? Tips och råd mottages MER än tacksamt! Jag drömmer mardrömmar om dagis snart!!! Behöver verkligen lite hjälp här

Kanske fler i min sits? Kan vi tipsa varandra å förhoppningsvis få lite tips från andra som gjort samma resa ?

• Svar på tråden Nyinflyttad till Stockholm - hur gjorde ni med dagis?
  • trevillblifler

*puffar* Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Hemmaföräldern

Mitt tips är att du tittar på om det finns dagmamma också. I Stockholm (och Göteborg samt flera kommuner där mätningar gjorts) får dagmammorna högre betyg än dagisen av föräldrarna. Anledningen är att barngrupperna är mindre och barnen får göra mer uflykter.

I Stockholm är det svårt att få plats, många dagis är överfulla och föräldrarna på t ex söder får nu plats i Kista. Vad blir det för verksamhet och miljö för barnen?

Så planera noga i förväg hur ni ska göra.

• trevillblifler

Tack för ditt svar Dagmamma är helt klart ett alternativ, uttryckte mig slarvigt då jag bara sa "dagis" Vi är öppna för alla alternativ, bara det känns bra! Svårigheten är ju när man sitter på avstånd och ska bestämma Där söker jag dagis, sen köpa bostad.... Nästan ännu svårare att välja en dagmamma då det är viktigt med personkemi. På en förskola finns det ju alltid mer personal, även om det är nog så knappt idag.

Bo på söder och dagisplats i Kista, *jippi* Fy så hemskt! Blir ju inte bra för någon!!

Har ni dagmamma? Eller om jag tittar på din signatur så kanske det var en dum fråga

• vårvinterbarn

Vi har en kötid på c:a 1 år. Vet inte hur det är när man flyttar in till en kommun. (Bor i Täby). Vet att flera förskolor här hade några "tomma" platser, men det börjar så smått fyllas på nu. Man kan ställa sig på kö till 5 olika och de kontaktar en om man har fått plats. Om jag var du skulle jag nog ringa runt och se hur kötiden ser ut bland de olika...

Och sen tror jag att de har olika inskolningsdatum. Vet en som ville skola in i maj, men var "tvungen" att skola in i mars eller vänta till augusti, då de hade inskolningsperiod då.

• arkeologitjejen

Min dotter är som du kan se nedan född i mars 08. Jag har hemma på deltid med henne ännu då vi inte accepterade att hon placerades i Kista, Tensta eller Rinkeby när vi bor inom Södermalms stadsdelsförvaltning. Vi hade alltså fått en restid till förskolan på nästan en timme och sedan behövt åka över en halvtimme (nästan 45 minuter) tillbaka för att ta oss till jobbet och sedan samma sak vid hämtning. Innan hon fick en exakt placering sköt vi därför på hennes start till förskolan med ett år och jag är hemma med vårdnadsbidrag och pluggar in lite restpoäng vid sidan av samt jobbar helger och vissa vardagar när släktingar kan ta hand om henne. Det funkar, men inte i längden. Hon har stått i kö sedan sexmånadersdagen vilket är det tidigaste som går att ställa henne i kö och hon har nu köplats 149 till förskolan som har sammanlagt 50 platser. Känns lite tungt, får se hur det blir till hösten helt enkelt. Dock finns det i Stockholm och många kranskommuner en platsgaranti om att man skall få en plats inom 3 månader från det att barnet har behov av det (alltså om du säger att du behöver platsen första januari så ska du inte behöva vänta mer än tre månader från det), men det blir ju var som helst i kommunen då. Liiiiiiiiite jobbigt att pendla.

Är som sagt inte nyinflyttad, men där har du hur det fungerar i vår stadsdel.

Linnea 080310
  • trevillblifler

Tack snälla för era svar!

Arkeologitjejen, vilken mardröm! Förstår att du är hemma, "tur" att du har möjlighet att du kan vara det. Inte mkt att göra när det ser ut som det gör.

Någon fler som har info, om Vaxholm tex? Har frågat dem om hur kösituationen ser ut men de svarar bara att typ att det har löst sig hittills och vi förväntar oss att det löser sig hösten 2010 också. Känns lite darrigt att köpa hus där och hoppas att det löser sig...

• carola1977

Ofta har väl äldre barn förtur just så de inte ska behöva gå hemma länge vid t ex en flytt utan kunna få en plats ganska snart. Vet att min systerson fick plats direkt när syrrans familj flyttade (inom Stockholm) när han gick på dagis.

• Scruffy

Ett grundtips. Besluta er först om var ni ska köpa bostad lägenhet/hus.
    Man binder upp sig med så stora lån så det måste kännas rätt.

Kan tipsa om Järfälla. Jättebra kommun. Du hittar allting där.

För det första så kan du inte ställa dig i kö innan du har papper på en bostad,
    t.ex köpekontrakt eller hyreskontrakt.

Sedan vet jag att barn till inflyttade brukar hamna i en flyttkö och inte sist i den vanliga kön. Vi köpte bostad i September och flyttade i December och dottern fick plats i Januari. Dock hade hon en plats i en annan del av kommunen sedan tidigare.

Gå in på kommunens hemsida och titta på barnomsorg, ring och pratade med dem.
    Ofta finns det namn på förskolor och familjedaghem och kanske ävan hemsida.

• trevillblifler

Carola: Låter ju vettigt, vår son kommer vara 2 år och 3 mån vid flytten så man kan ju alltid hoppas

Tack för tipset om Järfälla, bor du själv där? När jag tänker efter så har vi bekanta som bor där och de trivs jättebra! Vet du hur det ser ut med dagisköer i Järfälla generellt? Kanske rent av tips på några bra dagis?

VAd skulle man göra utan FL, känns redan så mkt bättre

• Hanna73

Kolla även privata förskolor och föräldrakooperativ. Ofta har de en annan kö än kommunen, vilket gör att ni kanske kan ställa er i kö tidigare.

Dessutom gör en del föräldrakooperativ så att de inte helt följer köplats, utan ser på sammansättningen i gruppen, för att få en bra blandning av pojkar och flickor och olika åldrar.

Svar på tråden Nyinflyttad till Stockholm - hur gjorde ni med dagis?