Nyinflyttad till Stockholm - hur gjorde ni med dagis?
Hej
Vi har ett stort problem som jag skulle vilja ha lite tips och råd i kring. Vi ska flytta till Stockholm (pga jobb).
Nu till min fråga. Dagis! Vi har ju dagis idag, och där får ju sonen gå terminen ut. Vi ska börja jobba i Sth till hösten. Vi har ett hus att sälja och måste skaffa ny bostad. Vi funderar på Vaxholm, Täby och Bålsta. Alltså inte inte bestämt än men gärna norrort eller "bra bilväg" till Kista (dvs så man slipper in i city varje dag då man pendlar).
Frågar man tex i Vaxholm så måste man vara skriven i Vaxholm för att få ställa sig i kö. Hur ska jag kunna vara skriven där om jag inte ordnar dubbla boenden? Låt säga att vi får sålt huset och slipper den kostnaden from maj, då kanske jag kunde hyra en lägenhet så vi kan bo där i sommar och stå i kö... Men räcker den kötiden måntro?!? Det känns ju så riskabelt, man måste ju nästan välja vart man ska bo utifrån vart det kan finnas dagisplatser. Skojar du marknadsundersökning *svettas* Sen att man gärna vill ha ett bra dagis, det är ju en helt annan femma :-/ Usch önskar jag hade en stopp-knapp just nu!
Ni som nyligen (med dagens pressade dagis-situation) flyttat till Sth och grannkommuner - hur gjorde ni när båda jobbar? Hur långa tidsspann hade ni? Hur lång tid tog det innan ni fick dagisplats? Är ni nöjda eller fick ni byta? Tips och råd mottages MER än tacksamt! Jag drömmer mardrömmar om dagis snart!!! Behöver verkligen lite hjälp här
Kanske fler i min sits? Kan vi tipsa varandra å förhoppningsvis få lite tips från andra som gjort samma resa ?