• Pishi

Kan man få planerad igångsättning?

Jag har haft förlossningsrädsla med mitt första barn o gick hos Aurora. Även om Aurora var väldigt bra så fick vi inte den hjälp vi behövde på förlossningen. Det tog 4 dygn från att värkarna sattes igång tills vår son föddes. 4 dygn utan sömn och med värkar som kom allt mellan 10 min till varannan min!

Denna gång vill jag verkligen inte uppleva samma mardröm igen. Så min fråga är om man kan få planerad igångsättning?

Kan man bestämma något datum och åka in till sjukhuset och bli igångsatt?

• Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?
  • Jezamine
    Pishi skrev 2010-01-27 20:17:20 följande:
    Jag har haft förlossningsrädsla med mitt första barn o gick hos Aurora. Även om Aurora var väldigt bra så fick vi inte den hjälp vi behövde på förlossningen. Det tog 4 dygn från att värkarna sattes igång tills vår son föddes. 4 dygn utan sömn och med värkar som kom allt mellan 10 min till varannan min!Denna gång vill jag verkligen inte uppleva samma mardröm igen. Så min fråga är om man kan få planerad igångsättning?Kan man bestämma något datum och åka in till sjukhuset och bli igångsatt?
    Tala med din BM el läkare.Det är de som gör den bedömningen om du kan få bli igångsatt.
  • Saarraa

Jag hade en kompis med förlossningsrädsla och hon blev beviljad igångsättning på BF-dagen om inte hennes son hade kommit innan.. Just för att hennes förlossningsrädsla berodde på att hon ville ha kontroll (vilket hon kände att hon inte skulle ha om hon gick över tiden). Kan tilläggas att hon hade/har panikångest.

• Pishi

Jag har nu begärt remiss till Aurora igen. Ska ta upp det med BM och se om det är möjligt.
    Ju närmare BF jag kommer räddare och oroligare blir jag och känner mig helt maktlös.

Tack för era tips!

• Gullunge08

Jag ska få planerad igånsättning så jag kan få epiduralinsatt på en gång och andvända den när jag behöver. Dom vill helst inte att man sätts igång innan livmodertappen(tror jag det var)är mogen så vi har inte bestämt allt klart ännu men tror dom skulle börja känna två veckor innan och om den är mogen sättas igång då annars får man vänta några dagar. Fick prata med en överläkare och kom överrens om det men ska skriva en ordentlig förlossningsplan och gå igenom allt nästa gång. Har även blivit lovad att få kejsarsnitt när jag säger till om det men mot slutet är det inte bra att göra det och då ska dom säga till när sista chansen är att säga till om jag vill ha kejsarsnitt är.
    Måste kunna gå för alla om man vill! Lycka till!

• Lilly Li
    Gullunge08 skrev 2010-01-28 11:09:28 följande:
    Jag ska få planerad igånsättning så jag kan få epiduralinsatt på en gång och andvända den när jag behöver. Dom vill helst inte att man sätts igång innan livmodertappen(tror jag det var)är mogen så vi har inte bestämt allt klart ännu men tror dom skulle börja känna två veckor innan och om den är mogen sättas igång då annars får man vänta några dagar. Fick prata med en överläkare och kom överrens om det men ska skriva en ordentlig förlossningsplan och gå igenom allt nästa gång. Har även blivit lovad att få kejsarsnitt när jag säger till om det men mot slutet är det inte bra att göra det och då ska dom säga till när sista chansen är att säga till om jag vill ha kejsarsnitt är. Måste kunna gå för alla om man vill! Lycka till!
    Det kunde varit jag som skrivit fast i dåtid-form... Hade det så när jag födde min tvåa i augusti. Fick en fantastisk förlossning efter igångsättning när tappen var konstaterad mogen av läkare. Och jag kan tillägga att jag efteråt inte kände som om jag fött barn (på ett positivt sätt!) eftersom jag aldrig han få ont innan de aktiverade EDA och jag fick påfyllningar med jämna mellanrum!
  • arrro

Jag hade en väldigt jobbig förstaförlossning. Denna gången ska jag få tid v 38+0 för kontroll av livmodertappen. Är den mogen blir det igångsättning, om inte ska jag komma tillbaka en vecka senare.

• Pishi

Vad bra att veta det! Jag har fått tid hos Aurora den 16e feb och ska ta upp det. Jag vill nu absolut få igångsättning.
    Tack så mycket för era tips! Nu kan jag sova lugnt!

• gåsen82

Jag är lite nyfiken hur det har gått för er?? Vilken vecka blev ni igångsatta? Ska in och tittatappen i övermorgon. Hur många gånger fick ni titta osv. Jag måste vara helt mogen jag oxå för att dom ska sätta igång mig. Hoppas hoppas att den är mogen :)

• Pishi

Det har inte blivit dags för mig än. Har en tid den 29e april och då ska de kolla tappen.
    Du får gärna berätta hur det går för dig, gåsen82. Håller tummarna för dig!

• mama90j

Jag funderar starkt på igångsättning också. Väntar mitt första barn till början på maj och har en stark förlossningsrädsla.
    Min bm skickade remiss till Aurora så väntar på att bli kallad dit. Men för varje dag som går blir jag allt mer rädd.
    Min rädsla ligger i första hand att det ska hända barnet något under förlossningen. Men också att jag inte kommer kunna ha kontroll när det plötsligt bara sätter igång.
    Helst vill jag ha igångsättning med ett snittlöfte ifall jag skulle känna att jag inte orkar.
    Men jag behöver ha ett datum att fokusera mot då jag verkligen vet att det kommer igång.

Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?