• Pishi

Kan man få planerad igångsättning?

Jag har haft förlossningsrädsla med mitt första barn o gick hos Aurora. Även om Aurora var väldigt bra så fick vi inte den hjälp vi behövde på förlossningen. Det tog 4 dygn från att värkarna sattes igång tills vår son föddes. 4 dygn utan sömn och med värkar som kom allt mellan 10 min till varannan min!

Denna gång vill jag verkligen inte uppleva samma mardröm igen. Så min fråga är om man kan få planerad igångsättning?

Kan man bestämma något datum och åka in till sjukhuset och bli igångsatt?

• Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?
  • Pishi

Jag har nu begärt remiss till Aurora igen. Ska ta upp det med BM och se om det är möjligt.
    Ju närmare BF jag kommer räddare och oroligare blir jag och känner mig helt maktlös.

Tack för era tips!

• Pishi

Vad bra att veta det! Jag har fått tid hos Aurora den 16e feb och ska ta upp det. Jag vill nu absolut få igångsättning.
    Tack så mycket för era tips! Nu kan jag sova lugnt!

• Pishi

Det har inte blivit dags för mig än. Har en tid den 29e april och då ska de kolla tappen.
    Du får gärna berätta hur det går för dig, gåsen82. Håller tummarna för dig!

• Pishi

Jag har fått ett datum för att kolla om tappen är redo. Det är den 29/4 och BF är 1/5. Aurora BM trodde inte det är så sannolikt att man blir igångsatt just det datumet då det är sällan tappen är redo men jag tycker det borde vara rätt så redo när det är så nära BF!
    Jag har haft en helvetes foglossning och till råga på att så ramlade jag och skadade bäckenet för nån vecka sen. Så jag bara är gråtfärdig större delen av tiden av smärta. Jag måste ta starka värktabletter också för att kunna sova på nätterna.

Jag har tänkt höra av mig till gyn läkare och be och få en tidigare tid för jag står verkligen inte ut med det här mer. Menfrågan är hur mycket tidigare kan de sätta igång en? Om det är bara ett par dagar tidigare är det ens nån idé att be och få nytt datum?

Är så ledsen och så känner jag mig dum som vill ha bebisen ute tidigare än beräknat. Vill bara att de här veckorna ska gå!

• Pishi

gåsen82, Grattis! Vad härligt!
    Skönt att du är nöjd och det har gått bra.

• Pishi

SchumiFerrari, det låter fantastiskt! Var det ditt första barn?

Jag hade verkningslösa värkar under 3 dygn och var öppen 3cm när de till slut gjorde hål i hinnan på fjärde dagen. De gjorde det kl. 10:30, värkarna blev starkare direkt och så kom min son kl. 19:12. Så det gick rätt så snabbt det med. Behövde inga tabletter eller dropp heller.

Hoppas att det går lika smidigt denna gång. Jag vill verkligen slippa 4 dagars plågan denna gång.

• Pishi

t h o w e, Stort Grattis!! Vad roligt och så skönt att det gick så bra och snabbt! Kram

Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?