• kela81

Finns den någon som jobbar som tandsköterska här?

Har funderat lite på att utbilda mig till det, men känner ingen som jobbar med det så jag tänkte att jag hör efter här

Vad är det man gör egenteligen?
    Trivs du med ditt jobb?
    Tyckte du att utbildningen var bra?
    Tycker du att du tjänar bra?

Man behöver naturligt vis inte svara på alla frågorna, men det vore kul att få veta lite mer

• Svar på tråden Finns den någon som jobbar som tandsköterska här?
  • Jinna

Hej!

Har arbetat som tandsköterska, gick den gamla utbildningen på 2 år. Jag arbetade på folktandvården och trivdes bra. Men tröttnade efter ett tag då jag tyckte att man "passade" upp mycket för tandläkaren.Men nu för tiden tror jag att det är mycket mera utvecklande, nu har ju tandsköterkan egna patienter och gör mycket mer arbete i själva i munnen, vilket är skitkul

Vad man tjänar nu vet jag tyvärr inte. Jag har skolat om mig.

• kela81

får hoppas att det har ändrats sig till detbättre nu då
    fast å andra sidan så finns det ju välldigt många olika jobb där man ska "passa upp" på de som är "högra" upp en en själv så...

• GULDHJÄRTA

Är utbildad tandsköterska, gick den 2-åriga utbildning 90-92, längesen alltså.
    Trivs jättebra med mitt yrke, det är självständigt, och man får träffa mycket folk, man gör nästan allt på kliniken, som sterilisera instrument, ta betalt, ge tider, assistera tandläkaren, och ha egna patienter som tandsköterskor utför tandhälsokontroller på.
    Nu är det också mycket datoriserat.

Kan inte uttala mig om utb, eftersom jag gick för så längesen.
    Lönen ligger på ca:17.000-20.000 kr, vet ej för nyutbildade.

Jag rekommenderar dig att läsa till tandhygienist istället, bättre framtid där, mer självständigt och högre lön.
    Det är precis som undersköterskor, och sjuksköterskor, man vill att alla ska vara sjuksköterskor.
    Man vill hellre ha en hygienist än en tandsköterska, du har större chans till jobb då.

Svar på tråden Finns den någon som jobbar som tandsköterska här?