• LoveIsBeautiful

Har DU fått en av dina egna böcker utgiven?

Hej alla glada bokskrivare!

Är lite nyfiken på er som fått era böcker utgivna
    Hur gick ni tillväga? Skickade ni in hela manus eller halvfärdiga? Har läst att de flesta förlag verkar vilja ha hela manus, men funderar på hur pass "hela" de måste vara. Var hela er story helt klar när ni skickade in?
    Och hur gjorde ni när ni skickade in manuset? Skickade ni in manuset i pappersform? Eller hade ni tryckt upp boken själva?
    Tacksam för svar
  • Svar på tråden Har DU fått en av dina egna böcker utgiven?
  • lunkentuss

Ja, den finns på en del bibliotek o på bland annat adlibris
    Det var ett projektarbete som jag o en kopis gjorde på gymnasiet. Vi tog kontakt ed ett bokförlag, sedan skrevvi boken o mailade in det färdiga exemplaret som dom tryckte upp =)

• Madask

Tryck absolut inte upp boken själv och skicka in! Förutom att det kostar pengar för dig så kan förlaget få en förutfattad bild av manuset och inte titta på det lika noga... (Om det är "fel" omslag.)
    Om det är skönlitterärt så ska manuset vara klart men du behöver inte skicka in hela till förlaget (blir ju ganska dyrt porto att skicka till flera) utan några kapitel så att man får någon uppfattning om din stil och om storyn kan vara något. Vill förlagen ha in via mejl kan du ju förstås skicka hela!
    Skicka in till flera förlag samtidigt eftersom det tar tid att få svar. Om något förlag hör av sig och är intresserade så kontakta de andra förlagen och kolla om något mer är intresserat för då kan du ju välja det du tycker är bäst!

(Har inte fått någon bok utgiven.)

• Anova
    Madask skrev 2010-01-30 15:32:56 följande:
    Tryck absolut inte upp boken själv och skicka in! Förutom att det kostar pengar för dig så kan förlaget få en förutfattad bild av manuset och inte titta på det lika noga... (Om det är "fel" omslag.)
    Beror väl helt vad boken handlar om. Många förlag ratar fackböcker som de inte tror kommer sälja i större volymer. Skriver man då en bok som kanske är intressant för en viss grupp människor så kan ju vara egen tryckning vara rätt väg att gå.
    Givetvis gäller det då att själv göra marknadsundersökningar och att själv se till att boken kommer ut till rätt konsument.

Jag har planer för att skriva en sådan fackbok och ge ut den själv. Dels vet jag att intresset är stort, dels ska jag försöka hitta sponsorer.. Har räknat ut att en första tryckning går på runt 4-5000 kr. Det tycker jag inte är så stor summa.
  • Madask

Givetvis kan man trycka upp boken själv om man vill det men jag tolkade frågan som om hon skulle trycka upp x antal böcker för att SEDAN skicka dem till förlag i form av färdigtrckt bok istället för manus i en pappersbunt. Inte att hon skulle sköta hela biten själv som ju förstås funkar det med!

Svar på tråden Har DU fått en av dina egna böcker utgiven?