• WhiteAngels

Vi som pluggar till undersköterska ,tråd nummer 5

Så fortsätter vi med tråd nummer 5 =)

Kämpa på =) {#lang_emotions_nalle}
  • Svar på tråden Vi som pluggar till undersköterska ,tråd nummer 5
  • kalmar brud

Någon mer än jag som upplever att NTI skolans telefoner ofta krånglar...???

Jag ska ha betyg samtal i Människa Socialt och Kulturellt, men läraren svarar inte och det kopplas vidare till någon Johan som inte svarar heller...

Det var samma visa när jag skulle ha betygsamtal i psykologi...

• Surkatt

Men gud att jag har missat den här tråden! Jag pluggar ju också till USKA! Fast på lärgården här i stockholm, men på distans. Sitter just nu och är lite sur och funderar över en sak som jag hoppas ni kan hjälpa mej med...

Är nu på min tredje kurs på lärgården och hittills har upplägget varit som så på två av dem, att om man vill ha högre betyg så måste man först göra G uppgifter och sedan lämna in ytterligare uppgifter på VG och MVG nivå.
    Jag tycker det är värdelöst, för jag har som målsättning att inte lämna ifrån mej en text jag inte är nöjd med, och alla mina G uppgifter känns alltid överarbetade för just betyget G. Jag tycler själc att de håller minst VG nivå, men då måste jag alltså ÄNDÅ göra ytterligare uppgifter och utckela det som jag redan utvecklat... och hela jag bara BLÄÄÄÄÄÄÄÄ.... så nu sitter jag här och fundrerar på att skita i VG på medicinsk grund... Som proest, och fast det verkligen bara drabbar mej...

Långt inlägg, vad jag ville komma till är, hur ser det ut på ERA skolor? Göra alla samma arbeten och beygsätts utifrån hur väl man nått upp till betygskriterierna  på varje uppgift, eller är det som hos oss. Allt är G, och sen lägger man till ytterligare uppgifter?

Jag vill typ byta skola för det här...

Hoppas nån har svar!  

• God cares
    Surkatt skrev 2010-10-07 13:30:36 följande:
    Men gud att jag har missat den här tråden! Jag pluggar ju också till USKA! Fast på lärgården här i stockholm, men på distans. Sitter just nu och är lite sur och funderar över en sak som jag hoppas ni kan hjälpa mej med...

Är nu på min tredje kurs på lärgården och hittills har upplägget varit som så på två av dem, att om man vill ha högre betyg så måste man först göra G uppgifter och sedan lämna in ytterligare uppgifter på VG och MVG nivå.
    Jag tycker det är värdelöst, för jag har som målsättning att inte lämna ifrån mej en text jag inte är nöjd med, och alla mina G uppgifter känns alltid överarbetade för just betyget G. Jag tycler själc att de håller minst VG nivå, men då måste jag alltså ÄNDÅ göra ytterligare uppgifter och utckela det som jag redan utvecklat... och hela jag bara BLÄÄÄÄÄÄÄÄ.... så nu sitter jag här och fundrerar på att skita i VG på medicinsk grund... Som proest, och fast det verkligen bara drabbar mej...

Långt inlägg, vad jag ville komma till är, hur ser det ut på ERA skolor? Göra alla samma arbeten och beygsätts utifrån hur väl man nått upp till betygskriterierna  på varje uppgift, eller är det som hos oss. Allt är G, och sen lägger man till ytterligare uppgifter?

Jag vill typ byta skola för det här...

Hoppas nån har svar!  
    Åh, vad jag känner igen mig! Jag pluggar på distans på Bräcke i Göteborg, och det är precis samma system här. Jag är lite som du och känner också att mina G-uppgifter är överarbetade för betyget G. Visst ska man inte tänka att man gör det för betygets skull utan för att man ska lära sig, men på min skola visar de ingen uppskattning alls nästan utan skriver bara "Det var bra skrivet, fortsätt till nästa uppgift". Lite mer peppning från skolans håll hade inte skadat! Det känns onödigt att satsa "allt" på ett G liksom.

Detta är min andra termin på Bräcke och om jag har chans att välja en annan skola inför nästa termin ska jag göra det. I våras berättade de inte ens att man bara får G på grunduppgifterna utan det kom fram efter flera veckor.. Jag läste Med.grund, Psykologi A, Människan socialt och kulturellt samt Etik och livsfrågor och valde att inte göra extra uppgifter på Ps.A och Etiken, men fick MVG på Med.Grund och MSoK. Tycker att systemet är helkasst för vet att jag förmodligen fått högre betyg på de andra också om jag bara hade orkat! Även på Bräcke håller uppgifterna VG och till och med MVG-nivå.

När jag läste en kurs, Arbetsmiljö och säkerhet, på NTI så var det inte alls så utan man fick precis som på gymnasiet betyg (IG-MVG) på varje grej och sen ett slutbetyg grundat på allt man gjort, inte grundat bara på en extra uppgift som på Bräcke.
  • Surkatt

"Det har du väldigt rätt i. Jag förstår inte alla de som ifrågasätter valet att bli usk, o får det att låta som om egentligen ville man bli ssk men man var inte tillräckligt smart. "

(Kopierat från inlägg #886)

Åh vad jag känner igen den inställningen. Jag hoppade av mina universitetstudier för att jag börja plugga till uska på komvux... Hur bakvänt är inte det? och folk ba: Vaaa? och tror att jag är korkad och lat och ambitionslös. 

Jäkla trist inställning och snacka om att nedvärdera en jättestor och jätteviktig yrkesgrupp... och hur kommer det sig att folk anser sig ha rätt att ha åsikter om vad jag vill jobba med när jag blir stor? 

Får liksom bita mej i läppen för att inte tala om för dem som menar att man är lite obegåvad som "bara" pluggar till Uska och inte till syrra. Jag hade 1,8 på högskoleprovet liksom... :)  

• Surkatt

God Cares: Jamen precis... man vill ju ha det som på gymnasiet... Eller som när jag pluggade på komvux sist, eller på universitetet. Där skrev man för allt man var värd och så fick man se hur långt det räckte... Mycket roligare! 

Ska nog kolla om jag kan byta plugg. Hade ändå tänkt att byte till medlearn till termin tre då jag vill läsa barn och ungdomsinriktningen, men jag kan ju lika gärna byta innan om de har annat upplägg där...

Fast nu glömde jag bort att jag ska ha barn i februari, kan ju vara skönt att ha samma skola runt den tiden eftersom jag redan fixat med praktiken och lite så...

Åh vad kul att hitta er! det är så tråkigt med distansplugg, man har ju inga egna klasskompisar, jag har haft olika grupper i varje kurs så man lär ju inte känna någon riktigt, och man behöver kunna bolla lite tankar och ideér med andra i samma sits!

• kalmar brud

Någon som har koll på CSN???
    Jag har varit inne idag på kunskapsnavet och sökt nya kurser. Men en ligger på 150 poäng dvs 7,5 vecka och en ligger på 100 poäng dvs. 5 veckor. Jag har ansökt om att börja med den på 150 15 november. Men sen har jag ansökt om att få börja med den endra omltt sista veckan för att inte bli ngot glapp...

Men CSN får man inte söka omlott... Hur ska jag söka???

Om jag lägger in 15 november och 7,5 vecka framåt så blir det till den 5 januari... Sen om jag söker för den andra kursen som slutar 28 januari så blir det att jag får söka 6 januari och sen fram in i februari... Men då söker jag ju EFTER att jag slutat mina studier... Kan man göra så?

• ComicBookGuy

Har fått en 2a (alltså VG) på de 2 inlämningsuppgifterna jag gjort i Omvårdnad. Gütt gütt :) Bara 1 kvar, o sen de 2 proven. Hoppas jag kan göra bra ifrån mig på proven, är oftast kass på dom....

• 2barnsmammaaa

Imorrn är det prov på demens som gäller. Hoppas att det kommer gå! Har läst o läst så orkar inte mer nu... På mån börjar jag med praktik på demens avdelning, ska bli intressant :)

• morriis
    kalmar brud skrev 2010-10-07 14:05:36 följande:
    Någon som har koll på CSN???
    Jag har varit inne idag på kunskapsnavet och sökt nya kurser. Men en ligger på 150 poäng dvs 7,5 vecka och en ligger på 100 poäng dvs. 5 veckor. Jag har ansökt om att börja med den på 150 15 november. Men sen har jag ansökt om att få börja med den endra omltt sista veckan för att inte bli ngot glapp...

Men CSN får man inte söka omlott... Hur ska jag söka???

Om jag lägger in 15 november och 7,5 vecka framåt så blir det till den 5 januari... Sen om jag söker för den andra kursen som slutar 28 januari så blir det att jag får söka 6 januari och sen fram in i februari... Men då söker jag ju EFTER att jag slutat mina studier... Kan man göra så?
    Jag har gjort så nu, t.ex. kurs 1 till v40 och kurs 2 har start v40 också, så att det inte blir glapp eller något. Och så har jag sökt heltid för de veckorna jag pluggar.
    Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan... ~ morriislajf.blogg.se/
  • kalmar brud
    morriis skrev 2010-10-08 06:20:11 följande:
    Jag har gjort så nu, t.ex. kurs 1 till v40 och kurs 2 har start v40 också, så att det inte blir glapp eller något. Och så har jag sökt heltid för de veckorna jag pluggar.
    SÅ du har sökt i ett sträck??? Där förta kursen startar tills andra kursen slutar... Du har inte delat upp ansökningarna?
Svar på tråden Vi som pluggar till undersköterska ,tråd nummer 5