• Anonym (dotter)

Myntsamling, värd så himla mycket pengar...

Hej

Min mamma har en myntsamling som är värd väldigt mycket, hon har några "klippingar" som bara dom är värda tiotusentals kronor styck...

Hon brukade skriva flitigt i en blogg förut, och då läste jag där att hon planerar att inte ge mig och mina systrar den i arv utan hon vill hellre ge någon utanför familjen för hon tror vi kommer bråka om den, o.s.v.

Vad tycker ni om det? Är själv "fattig", lever väl på runt existensminimum nivå med ett barn också, så känns så konstigt att hon inte vill hjälpa till genom att kanske ge mig ett enda mynt som jag skulle kunna sälja för o få det lite bättre ställt för tillfället.... usch, låter som en girig människa men det är jag inte. Vill bara inte att det hon samlat under så många år ska gå till nån främling som kanske dessutom knappast är i behov av de pengar som samlingen kan ge.

• Svar på tråden Myntsamling, värd så himla mycket pengar...
  • Anonym

Hon kanske inte vill att mynten ska säljas och vet att det är just det som kommer göras om ni får samlingen

• sockerslav

Är din mamma döende? Om ja, in såna fall beklagar jag.

Om nej, så tycker jag ni börjat tjafsa om arv lite tidigt.
  • Anonym (Rosa)

Jag förstår inte varför din mamma ska ge dig ett mynt som du sedan ska sälja för att få pengar. Det är din mammas samling, som jag gissar att hon har hållt på med ett x antal år och då är det klart att hon inte vill "förstöra" den. Kan du inte be henne om hjälp ändå?

Vidare skriver du att du inte vill låta girig, men du skriver att du inte vill att samlingen ska gå till en främling som "knappast är i behov av de pengar som samlingen kan ge". Jag uppfattar detta som girigt. Men om du fick samlingen - tänker du sälja den då eller ha kvar den?

• Fleur

Jag tror din mor tänker sunt... när någon dör händer det allt för ofta att folk blir som gamar som bara vill ha ha ha!!!!
    Jag har sett syskon bli osams för mindre än det din mor samlat ihop.

Kan ni syskon enas om saker och ting i dagsläget?? Om inte kanske du har svaret där.

men om detta är något som är viktigt för dig borde du tala med din mor om det

°?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
  • UlletGullet

Hade jag en samling som jag samlat länge på och var rädd om, då skulle jag ge bort den till den person som bäst kunde förvalta den för framtiden. Jag hade inte gett den till barnen om de inte varit aktsamma om samlingen. Hellre ge bort det till någon som verkligen vill ha det istället för någon som ser det som en pengabrunn. Sorry men jag tycker din mamma resonerar sunt men jag är ledsen för att du har det knackigt.

• Anonym

Ts, om du inte går i gymnasiet och om du har fyllt 18 år så har din mammas försörjningsplikt för dug upphört. Du är själv ansvarig för att försörja dig och dina barn,är du sjuk så beklagar jag verkligen då det har blivit tufft ekonomiskt för många, men är du frisk får du försöka skaffa dig ett extrajobb.

• LillaFågelBlå

En sak att tänka på är ju att din mamma kan inte bara göra dig och din syster arvlösa, ni har ändå rätt till er laglott i minsta fall.

Tex. om myntsamlingen är det enda din mamma har av värde när hon dör, och den är värd 1 miljon, då kan er mamma testamentera bort endast en halv miljon av det, den andra halvan är er laglott. Skriver hon inget testamente alls så kan ingen annan ärva henne. (Jag tar nu för givet att hon inte är gift och bara har er två barn)

Fast hon kan ju ge bort sin samling innan hon dör, i gåva till någon och då kan inte ni ärva den.

• LillaFågelBlå

Förlåt, såg nu att ni var flera systrar, men samma sak gäller, laglotten är er ändå.

• Anonym

Jag skulle nog tänka som din mamma; hon har säkert samlat dessa mynt under många år, lagt ner tid och pengar på att få en så komplett samling som möjligt, då vill hon inte att ni ska börja sälja av den och på det viset dela upp den.

Tycker hon tänker helt rätt.
    Jag skulle hellre skänka bort den alt. sälja den till någon som har vett att uppskatta samlingen än bara se dollartecken i ögonen när de tittar på den.

Är det inte bättre att försöka förbättra din ekonomi på lång sikt än "få det lite bättre ställt för tillfället", som du skrev?

• Smurfen70

Har ni något annat intresse för dessa mynt än rent ekonomiskt? Har hon kämpat med den hela sitt liv så vill hon nog att någon som kan fortsätta samlandet eller uppskattar den på annat sätt än bara som en säljbar tillgång tar över den.

Kan tänka mig att hon tror att det kan bli bråk om hur ni skall göra med samlingen som helhet för ofta är de väll värdefullast tillsammans eller har jag fel?
    Annars hade hon ju kunna ge er mynt ur den för lika värde vardera.

Har ni liknande ekonomiska föutsättningar du och dina syskon? Blir nog lätt annars att en vill sälja och inte någon annan.

Förstårom du hade hoppas på hjälp om ni har det svårt ekonomiskt men ett arv hade väll ändå inte varit akutellt i dagsläget?
    Kanske har hon möjlighet att stötta er på annat sätt 

Förhoppningsvis när det kommer till det så har du redan själv en bättre ekonomi. Då kanske hon känner att ni kan fövalta den vidare utan att behöva oroa sig för att den säljs av och vill ge den till er.

Svar på tråden Myntsamling, värd så himla mycket pengar...