• Anonym (dotter)

Myntsamling, värd så himla mycket pengar...

Hej

Min mamma har en myntsamling som är värd väldigt mycket, hon har några "klippingar" som bara dom är värda tiotusentals kronor styck...

Hon brukade skriva flitigt i en blogg förut, och då läste jag där att hon planerar att inte ge mig och mina systrar den i arv utan hon vill hellre ge någon utanför familjen för hon tror vi kommer bråka om den, o.s.v.

Vad tycker ni om det? Är själv "fattig", lever väl på runt existensminimum nivå med ett barn också, så känns så konstigt att hon inte vill hjälpa till genom att kanske ge mig ett enda mynt som jag skulle kunna sälja för o få det lite bättre ställt för tillfället.... usch, låter som en girig människa men det är jag inte. Vill bara inte att det hon samlat under så många år ska gå till nån främling som kanske dessutom knappast är i behov av de pengar som samlingen kan ge.

• Svar på tråden Myntsamling, värd så himla mycket pengar...
  • Anonym (dotter)

Kan inte citera allihop så jag svarar så här, i ett inlägg.

Nej hon är inte döende, men det är hon själv som skrev ett helt inlägg om arv och vad hon ska göra med sina saker när hon går bort, inget som jag tagit upp eller tänkt på innan jag läste detta inlägg.

Vi är 3 systrar på mammas sida. Den ena är 32, andra 20 och jag 18, om det är till någon hjälp... Sen har jag en syster från min pappas sida också som är 30 men hon räknas väl ändå inte in nu när man pratar om arv från min mamma.

Hur som helst så är det min mamma som tog upp hela grejen om hur mycket värd samlingen är, att endast en mynt är värd femsiffriga belopp. Tror ni på allvar att en människa som kanske får samlingen bara ska ha den att titta på, nej, intresset i såna samlingar är självklart pengar och det har hon själv sagt. Så varför ska nån utomstående få den och ha som en slags försäkring i framtiden medan vi ska stå utan nåt,?

Jag och mina systrar samsas bra och bråkar sällan, så vi skulle nog inte ha något problem att dela upp samlingen om vi fick den.

Jag har borderline och social fobi. Jag vågar knappt gå till skolan, missat hela förra terminen så nu har mitt csn blivit indraget också, samt en försörjningspension från min pappa, som jag fått varje månad sen han avlidit. Jag skulle nog aldrig kunna jobba offentligt med folk så det är inte bara så lätt att "skaffa ett jobb". Hur som helst handlat inte tråden om min arbetskompetens...

Två saker stör mig.
    1) att en främling utanför ska få en samling som varit i våran familj så länge, ja det retar mig oerhört att hon tror vi är så inkompetenta att förvalta något, att hon hellre ger till någon annan
    2) att om någon av oss i framtiden behöver ekonomiskt stöd så har vi inte i nödfall samlingen att sälja för att kunna få in pengar, dom flesta har väl sparkapital men hur fixar man det när man inte har jobb?

• Kjell2

Svårt sånt här. Hur som helst har du och dina systrar rätt till laglotten så en del pengar lär det bli.

Jag kan förstå samlar som byggt upp en stor och komplett samling och gärna vill att den ska bevaras och inte delas upp och säljas bitvis.

Jag och min fru äger själva ett gammal gård som vi har som fritidshus. Vi lägger ner mycket tid för att vårda, bevara, renovera mm. Vi har sagt att vi i första hand vill lämna över den till någon som kan ta hand om gården, vill använda och bevara den. Inte i första hand till någon släktning.

/Kjell

• Anonym

Oj vad du har fel, en riktig samlare bryr sig inte om värdet, det är själva samlingen som är det de är intresserade av. Tror du inte de skulle sälja ögonaböj om det var pengarna de var ute efter...?!
    Din mamma verkar tror, och efter vad du har skrivit innan så tror nog de som läst här, att du bara är intresserad av pengarna du kan få ut genom samlingen, inte själva samlingen..
    Hon verkar ju tro rätt, om du tror hon tror att ni är inkompetenta att förvalta den,  du verkar mest tänka på värdet och vad ni kan få ut av det -rätta mig om jag har fel.

De flesta har inte sparkapital, även om man jobbar.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-01-28 11:12:05 följande:
    Svårt sånt här. Hur som helst har du och dina systrar rätt till laglotten så en del pengar lär det bli.Jag kan förstå samlar som byggt upp en stor och komplett samling och gärna vill att den ska bevaras och inte delas upp och säljas bitvis.Jag och min fru äger själva ett gammal gård som vi har som fritidshus. Vi lägger ner mycket tid för att vårda, bevara, renovera mm. Vi har sagt att vi i första hand vill lämna över den till någon som kan ta hand om gården, vill använda och bevara den. Inte i första hand till någon släktning. /Kjell
    Håller helt med!! Varför ska släktskap alltid gå först...?!?

Om ni, ts, behöver sälja delar i framtiden för att få hjälp ekonomiskt, kommer den delas upp och all tid din mamma gett samlingen är bara borta.. Tycker du tänker lite själviskt..
    Hur som helst är det din mammas samling, hon har full rätt att göra vad hon vill med den så länge hon lever; ge bort, sälja.. Säljer hon kommer det er till gagn när hon avlider i form av arv -om de finns kvar.
  • Kjell2

TS:
    Ett tips om du vill ha myntsamlingen i framtiden. Börja samla mynt själv och intressera dig för hobbyn. Just myntsamling är inte min grej men känner en som håller på. Det verkar rätt kul och givande.

Kan även vara kul att ha en hobby och intresse att dela med sin mamma.

/Kjell

• Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2010-01-28 11:14:35 följande:
    Oj vad du har fel, en riktig samlare bryr sig inte om värdet, det är själva samlingen som är det de är intresserade av. Tror du inte de skulle sälja ögonaböj om det var pengarna de var ute efter...?! Din mamma verkar tror, och efter vad du har skrivit innan så tror nog de som läst här, att du bara är intresserad av pengarna du kan få ut genom samlingen, inte själva samlingen.. Hon verkar ju tro rätt, om du tror hon tror att ni är inkompetenta att förvalta den,  du verkar mest tänka på värdet och vad ni kan få ut av det -rätta mig om jag har fel. De flesta har inte sparkapital, även om man jobbar.
    Hon har själv sagt att ju mer "bitar" man får in i en samling, desto mer komplett och i slutet mer VÄRD.  Vet när jag var liten så brukade vi sitta och titta i den och hon sa att en dag kommer den vara väldigt mycket värd o.s.v, inte "kolla vilka fina mynt"... Hon har sagt också att en dag när den gått upp tillräckligt i värde är den ju till för att säljas. Så varför ge bort en så värdefull sak till en främling? bara för dom ska ta ut pengarna av den?

Jag vill inte att vi får den i första hand för pengarna men jag säger att den är väldigt värdefull om det nån gång skulle inträffa någon kris och man behöver pengar att ta av och inte kan få nån annan stans, precis som jag har smycken som i första hand är för att behållas och ge vidare till mina barn, men om nån gång jag skulle stå där utan pengar utkastad på gatan skulle jag självklart sälja dom ...
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (dotter) skrev 2010-01-28 11:03:58 följande:
    Kan inte citera allihop så jag svarar så här, i ett inlägg. Nej hon är inte döende, men det är hon själv som skrev ett helt inlägg om arv och vad hon ska göra med sina saker när hon går bort, inget som jag tagit upp eller tänkt på innan jag läste detta inlägg. Vi är 3 systrar på mammas sida. Den ena är 32, andra 20 och jag 18, om det är till någon hjälp... Sen har jag en syster från min pappas sida också som är 30 men hon räknas väl ändå inte in nu när man pratar om arv från min mamma. Hur som helst så är det min mamma som tog upp hela grejen om hur mycket värd samlingen är, att endast en mynt är värd femsiffriga belopp. Tror ni på allvar att en människa som kanske får samlingen bara ska ha den att titta på, nej, intresset i såna samlingar är självklart pengar och det har hon själv sagt. Så varför ska nån utomstående få den och ha som en slags försäkring i framtiden medan vi ska stå utan nåt,? Jag och mina systrar samsas bra och bråkar sällan, så vi skulle nog inte ha något problem att dela upp samlingen om vi fick den. Jag har borderline och social fobi. Jag vågar knappt gå till skolan, missat hela förra terminen så nu har mitt csn blivit indraget också, samt en försörjningspension från min pappa, som jag fått varje månad sen han avlidit. Jag skulle nog aldrig kunna jobba offentligt med folk så det är inte bara så lätt att "skaffa ett jobb". Hur som helst handlat inte tråden om min arbetskompetens... Två saker stör mig. 1) att en främling utanför ska få en samling som varit i våran familj så länge, ja det retar mig oerhört att hon tror vi är så inkompetenta att förvalta något, att hon hellre ger till någon annan 2) att om någon av oss i framtiden behöver ekonomiskt stöd så har vi inte i nödfall samlingen att sälja för att kunna få in pengar, dom flesta har väl sparkapital men hur fixar man det när man inte har jobb?
    Men i slutändan så handlar det väl ändå om girighet? Att du/ni vill har pengarna? Som någon annan påpekade ovan så finns det samlare som kan tänkas vilja ha samlingen, inte pga värdet, utan för själva samlingen! Och det är väl detta som er mamma kanske känner. Varför kan du inte förska sätta dig in i din mammas sitatution och försöka förstå att det kanske är bättre att samlingen går till någon som verkligen brinnder för ämnet i fråga? Jag kan nog tycka att du har ett litet egoistiskt tänkande, och det skriver jag inte för att vara elak, utan för att du verkar bara se pengasidan av det hela och inte din mors sida.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-01-28 11:17:14 följande:
    Håller helt med!! Varför ska släktskap alltid gå först...?!? Om ni, ts, behöver sälja delar i framtiden för att få hjälp ekonomiskt, kommer den delas upp och all tid din mamma gett samlingen är bara borta.. Tycker du tänker lite själviskt.. Hur som helst är det din mammas samling, hon har full rätt att göra vad hon vill med den så länge hon lever; ge bort, sälja.. Säljer hon kommer det er till gagn när hon avlider i form av arv -om de finns kvar.
    Vi skulle gärna ge huset  till någon släkting, huset har gått i arv några gånger och det vore kul om den stannade i släkten. Men i så fall skall det vara till någon som inte tänker sälja utan istället använda, vårda och ta hand om huset. Finns ingen sådan släktning lär det bli till någon annan.
  • Anonym (dotter)
    Kjell2 skrev 2010-01-28 11:21:11 följande:
    TS: Ett tips om du vill ha myntsamlingen i framtiden. Börja samla mynt själv och intressera dig för hobbyn. Just myntsamling är inte min grej men känner en som håller på. Det verkar rätt kul och givande. Kan även vara kul att ha en hobby och intresse att dela med sin mamma. /Kjell
    Har faktiskt ingen hobby alls, det kanske skulle vara något. Jag tyckte det var kul när jag var liten ialafall och kollade i hennes samlingsalbum. Men jag vet att hon har väldigt gamla mynt och såna skulle jag nog aldrig hitta nånstans så min samling skulle knappast vara något att ha...
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (dotter) skrev 2010-01-28 11:21:36 följande:
    Hon har själv sagt att ju mer "bitar" man får in i en samling, desto mer komplett och i slutet mer VÄRD.  Vet när jag var liten så brukade vi sitta och titta i den och hon sa att en dag kommer den vara väldigt mycket värd o.s.v, inte "kolla vilka fina mynt"... Hon har sagt också att en dag när den gått upp tillräckligt i värde är den ju till för att säljas. Så varför ge bort en så värdefull sak till en främling? bara för dom ska ta ut pengarna av den? Jag vill inte att vi får den i första hand för pengarna men jag säger att den är väldigt värdefull om det nån gång skulle inträffa någon kris och man behöver pengar att ta av och inte kan få nån annan stans, precis som jag har smycken som i första hand är för att behållas och ge vidare till mina barn, men om nån gång jag skulle stå där utan pengar utkastad på gatan skulle jag självklart sälja dom ...
    Men om du hörde detta när du var liten, vad är det som säger att hon inte påpekade även att mynten var fina men att du inte kommer ihåg detta? Visst, hon kanske en gång i tiden sa att värdet steg så att den skulle kunna säljas, men hon kanske ändrade sig och insåg att samlingen betydde så mycket mer för henne? Varför vill du ha en samling som du inte har något intresse av och egentligen inte bryr dig om? Förutom pengavärdet...
  • Kjell2
    Anonym (dotter) skrev 2010-01-28 11:24:04 följande:
    Har faktiskt ingen hobby alls, det kanske skulle vara något. Jag tyckte det var kul när jag var liten ialafall och kollade i hennes samlingsalbum. Men jag vet att hon har väldigt gamla mynt och såna skulle jag nog aldrig hitta nånstans så min samling skulle knappast vara något att ha...
    Nu tänker du fel. I en samling, oavsett vad, är det inte ålder, värde mm som är viktgt, utan samlarens intresse. Alla samlingar börjar smått och växer med tiden.

Börja samla dina egna växelmynt. Försök få komletta samlingar av alla dagen mynt, år mm. Gå på möten, börja byt med andra samlare osv. Extremt nördigt men kul och lärorikt.
  • elinville

Det kan kanske vara så att din mamma inte vill att samlingen ska delas och att inte ni döttrar ska få den..MEN det i sig kan ju faktiskt innebära att hon säljer den innan hon dör så att samlingen fortsätter vara komplett hos någon som förstår sig på själva samlingen... och då finns ju ändå pengarna över till er.

Maja 0707, Bebis 1002
  • Anonym (weedi)

Den personen som hon lämnar efter sin myntsamling till är ju någon hon har valt ifrån sitt hjärta, någon som hon tycker är värdig att förvalta hennes stora  hobby vidare...

Men kan du inte prata med din mamma, och förklara hur du känner, även om det låter kanske ´lite dumt när du precis säger det till henne, så kanske det får henne att tänka om...

• Anonym (==)

Din mamma har väl skaffat samligen för SINA pengar? Och för sin egen skull, inte för att den skulle vara någon försäkring till er barn?

Min mamma har pengar i aktier och fonder. Jag har bett henne att sälja dessa innan hon blir för gammal och göra något roligt för pengarna innan hon dör.

Jag och mina syskon är vuxna och kan ta eget ansvar för våra liv. Vi behöver inte hennes sparade slantar. Jag har också haft svårigheter i livet men har aldrig begärt att min mor skulle fixa dessa åt mig.

• Anonym

Tycker tråden svängde lite från det ursprungliga... Mamman verkar vara orolig att ni döttrar ska bli ovänner om samlingen, och gissar att det är det som gör att hon funderar på att låta den gå till någon annan. Hade bekymret varit att samlingen blev uppdelad eller att ni skulle sälja den skulle hon väl uttryckt det så, och inte som en oro att ni skulle bli osams. Som förälder är det nog mycket värre att tänka att ens död orsakar osämja bland ens barn, än att en samling blir splittrad eller så. En samling är bara en samling trots allt.

Jag förstår också att du tycker att du tycker att det känns konstigt att din mamma väljer främmande framför er döttrar. Men kanske hennes fundering eg var att sälja den till någon annan så att det inte skulle finnas något att bråka om för er? (Även om ni inte bråkar nu så är det extremt vanligt när någon dör... Tyvärr). Du kan ju ta upp frågan med din mamma. Vad har hon för önskningar och tankar kring samlingen?

Sent svar, såg tråden när jag googlade efter sälja myntsamling eftersom jag och min syster fått en i arv och vi har inte det minsta intresse utan vill sälja vidare. Kunde inte låta bli att svara.

• Anonym

Min pappa är en samlare,har varit det i hela sitt liv.
    Han samlar på något som är värt MYCKET pengar,en halv mille.
    Jag är inte speciellt fett ställt.

Men jag vet att samlingen kommer,när han går bort,säljas till EN person för stora pengar,troligtvis blir det en samlare eftersom man betalar så mycket för det och köper hela kittet.Pengarna kommer gå till välgörenhet,inom något speciellt som pappa valt ut.

Jag tycker det är helt ok.Visst hade jag önskat lite eller allt,men samlingen är viktig för han,och inte för mig.Jag förstår hans tanke ändå,och tycker ännu mer om han när han noga valt ut vilka som behöver pengarna mest.

Jag tycker du ska respektera din mammas beslut.
    Hade jag haft något värdefullt hade jag gett eller sålt det till någon som känt exakt likadant som jag,inte till någon som skulle sälja det vidare.

• Spanjoren

Hade jag ahft en dotter som jag visste skulle sälja av min älskade samling innan mitt lik hade kallnat hade jag kanske också sett att den hade hamnat någon annanstans...

• Anonym

Jag förstår TS 100%
    Om din mamma vill att hennes samling ska bevaras i sitt usprungliga skick, så borde hon sälja den till en samlare som förstår (och är villig att betala) dess sanna värde. Man är ofta mer rädd om sådant som man fått köpa dyrt till skillnad från de ting man fått gratis.

Svar på tråden Myntsamling, värd så himla mycket pengar...