• Phillippa

Någon som har en bebis som sover HELA natten på sidan?

Hej

Jag undrar som sagt om det är någon som har ett barn som sover hela natten på sidan och då menar jag utan uppvak för mat och sådant. Byter ni sida på  honom/henne elller är det en sida per natt som gäller?

Jag lägger min dotter på sidan då hon sover på dagen men på natten låter jag henne ligga på ryggen. Hon bökar runt ganska mycket i sömnen så jag är rädd att hon inte ska sova lika bra om hon ligger på sidan. Hon har sovit hela nätter sedan hon var fem veckor och jag tycker att det är synd att ändra på det ;). Jag har dock sett att hon har något platt huvud och det vill jag ju inte att hon ska ha såklart. Hon är fem månader nu och det var först efter två månader som jag började lägga henne på sidan på dagen tyvärr. Jag har varit frenetiskt rädd för psd och ryggläge ska ju vara det bästa vid sömn så ...

• Svar på tråden Någon som har en bebis som sover HELA natten på sidan?
  • ViFrånLandet

Sonen sover hela natten (5,5mån) och har de senaste nätterna lagt sig själv på sida, även om vi lagt honom på rygg från start. Han får ligga som han vill, känner inte att jag har hjärta att böka med honom när han sover så gott.
    När han var pytteliten sov han också alltid på sidan (BB rekommenderade det, vet egentligen inte varför) och då körde vi varannan natt på hö resp vä, fast då vaknade han ju förstås för mat...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 090810 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lotus

Våran son på 3 månader har alltid sovit på sidan, jag sklle aldrig våga lägga honom på rygg, han har satt mycket i halsen sen han föddes och det var helt uteslutet för oss att lägga honom på rygg när vi själva skulle sova, var vi vakna eller hade uppsikt hela tiden så var det ok! Efter ett tag märkte vi oxå att hans huvud blivit lite plattare just på den sidan och började genast öva med att ligga på andra sidan, lockade honom alltid med leksaker för att få honom att vrida på huvudet, nu går det jättebra med båda sidor, och formen på hans huvud ser mycket bättre ut{#lang_emotions_smile}

• Solstråle86

Min grabb sover hela nätter och han sover på sidan, dock i en baby-sleep. Han hade platt huvud men det har gått tillbaka. Han fortsätter dock att sova på sidan och han sover 11 timmar per natt utan uppvak. Och nej, vi vänder honom inte.

• Phillippa
    Solstråle86 skrev 2010-01-28 11:30:38 följande:
    Min grabb sover hela nätter och han sover på sidan, dock i en baby-sleep. Han hade platt huvud men det har gått tillbaka. Han fortsätter dock att sova på sidan och han sover 11 timmar per natt utan uppvak. Och nej, vi vänder honom inte.
    Åh vad skönt! Hur gammal är din son? Min dotter är fem månader och jag är rädd att det är försent att göra något åt det :(. Det är ju inte helt åt skogen som sagt men jag önskar att någon sagt till mig att lägga henne på sidan på natten. Jag var ju bara så rädd för psd (är fortfarande). Varken på BB eller hos BM sa de något, bara att hon skulle leka på mage på dagen men hon hatar det :(. Baby-sleep är ju bara upp till sex månader och min dotter är fem. På dagen bullar jag upp med filtar men en sådan hade ju säkert varit bättre!
  • Sol Angelica

Min son är 7 månader och han har sovit hela nätter ca 10 timmar sen han var 3½ vecka. Han har aldrig kunnat sova längre stunder på rygg, utan har alltid sovit på mage ( Fast man inte ska det...). Frågade på bvc, och dom sa att när han kunde vända sig från mage till rygg var det ingen fara längre... Och det kunde han vid ca 2 månaders ålder. Nuförtiden ligger han på alla håll och kanter, somnar på mage, efter en stund liggr han på sidan, för att straxx rulla över till rygg och sen tillbaka igen. han drömmer mycket livitgt och skrattar en massa i sömnen. Dögulligt! {#lang_emotions_smile}

• Bishen

Hej!!
    Jag har haft min tös liggandes på sidan ända från födelsen, hon är idag 3½ månad. Jag har henne liggandes på samma sida varje natt då hon sover hela nätter men på dagen lägger jag henne på motsatta sida då hon sover och när vi är ute och går med henne i vagnen, så det blir variation. Jag försöker att lära henne att ligga på rygg men hon sover inte bra då, vaknar ofta och kan inte sova lika länge.
    Hon har ett större bakhuvud men antar att det kommer att "plattas till" lite när hon lärt sig att sova på rygg med kudde, eller?

Svar på tråden Någon som har en bebis som sover HELA natten på sidan?