• pingel
    Äldre 28 Jan 11:31
    30067 visningar
    17 svar
    17
    30067

    Det ringer i öronen!

    Jag går in i vecka 8 imorgon och sedan någon vecka tillbaka piper det i öronen. Det är ett jobbigt missljud som liksom förstärker alla andra ljud och gör att allting, till och med normalt tal, skär i öronen. En väninna till mig hade lock för öronen under större delen av båda sina graviditeter. Kan detta vara en variant? Har bara upplevt liknande tjut på ena örat en gång efter en öroninflammation för flera år sedan och har inte utsatt mig för höga ljudnivåer, så det kan inte vara något sådan skada i alla fall. Har någon varit med om samma sak?

  • Svar på tråden Det ringer i öronen!
  • Kajak
    Äldre 28 Jan 16:31
    #1

    Jaa, det är ganska normalt att får "problem" med öron/hörsel och ögon/syn under graviditet.

    Jag blir ibland (tack o lov!) halvblinda på kvällarna.
    Bilder framför mig blir snuddigt hela tiden, blinkar jag så kommer sunddig bil efter några sekunder...

    Bläää...


    '

  • pingel
    Äldre 29 Jan 08:30
    #2

    Men usch, det låter ju ännu mindre kul faktiskt

  • mammah­ärochn­u
    Äldre 6 Feb 11:42
    #3

    Läst att det kan bero på lågt järnvärde, har själv det ibland nu och fick veta på sista mvc-besöket att mitt järnvärde var på väg ned så....

  • mirake­limage­n1
    Äldre 7 Feb 16:05
    #4

    Har du lockkänsla över öronen då? Om man får en vaxpropp kan det låta märkligt i örat.  Det är inget konstigt att få lite oljud i öronen en period, bara det inte är tillsammans med feber, yrsel eller andra smärtor i örat.

  • pingel
    Äldre 7 Feb 19:38
    #5

    Nej, jag har inte lock för öronen alls utan det är bara ett svagt pipande som liksom förstärker alla ljusare ljud (barn/kvinnoröster, diskanten i musik o s v).

    Lågt järnvärde tror jag inte att jag har eftersom jag äter ordentligt och mår bra i övrigt, men jag ska på inskrivning ganska snart om allt visar sig vara bra på vul imorgon, så då kollar de ju ändå sånt. Förra gången jag blev gravid hade jag i alla fall väldigt bra blodvärden Tack ändå för era svar, jag kan återkomma med rapport när jag pratat med bm (om det kanske är någon annan som läser tråden och undrar samma sak).

    Jag har för övrigt nästan börjat vänja mig vid det nu, det är mest när det är mycket ljud på en gång som det känns störande och liksom skärande i öronen.

  • mirake­limage­n1
    Äldre 20 Feb 05:51
    #6

    Man vänjer sig vid oljudet. Jag fick en hörselskada på mitt ena öra för några år sedan och det värsta var tinnitusen. När det började var det enda sättet att blockera ut det att stå med huvudet under köksfläkten eller föna håret. Men man vänjer sig.

    Men när man är gravid och börjar samla på sig vätska så är det vanligt att tinnitus förstärks har jag läst någonstans.

  • pingel
    Äldre 26 Feb 10:13
    #7

    Nu har jag varit på inskrivning och jag hade bra blodvärden precis som jag trodde. Barnmorskan sa att slemhinnorna ofta svullnar under graviditeten och att det skulle kunna ha en sån effekt om jag normalt sett var lite trång i öronen, men rekommenderade att jag skulle gå till en öron-näsa-hals-läkare om jag ville kolla upp det vidare och utesluta andra saker.

    Hade det låtit mer på ena sidan eller om jag hört sämre hade jag kanske trott att det var något öronproblem, men detta är exakt stereo och låter liksom mitt inne i huvudet, så det känns rätt osannolikt med vaxpropp o d. Överväger ändå att kolla upp det om ett tag bara för att se så att allt ser normalt ut, det känns ju dock inte akut så jag avvaktar nog ett tag till om det inte blir värre.

  • Äldre 14 Oct 13:42
    #8

    HEJ

    Ser att detta är en rätt gammal tråd men vore intressant höra ifall du blivit

    Av med ringandet i öronen efter förlossningen? Har nämligen liknade problem just nu och är i vecka 29 och blir snart galen av detta susande i öronen.

  • Äldre 19 Oct 20:20
    #9

    Jag var hos läkaren i måndags för samma orsak.

    Alla prover var jätte bra, även blodtryck 115/70 och puls.

    Inget konstigt i öronen, och inget tryck i huvudet eller andra fel i huvudet ????.

    Ska tillbaka på måndag igen om det inte har slutat.

    Alltså, det tjuter/ringer i båda öronen, även när jag håller för öronen.

    Haft den konstant i 1 1/2 vecka nu..

    Skit jobbigt!! :'(

    Blir orolig på ett sätt, samtidigt som jag emellan åt är helt lugn och litar på läkaren som sa att det inte är något farligt och att jag borde sluta oroa mig över det.

    Hoppas på att det slutar tjuta i öronen efter förlossningen, vill ha det som vanligt igen..

  • Äldre 19 Oct 20:22
    #10

    Skulle vara en skrattgubbe efter meningen "inga andra fel i huvudet". Inte massa frågetecken ;)

  • Äldre 20 Oct 13:03
    #11
    Pinkylee skrev 2017-10-19 20:20:52 följande:

    Jag var hos läkaren i måndags för samma orsak.

    Alla prover var jätte bra, även blodtryck 115/70 och puls.

    Inget konstigt i öronen, och inget tryck i huvudet eller andra fel i huvudet ????.

    Ska tillbaka på måndag igen om det inte har slutat.

    Alltså, det tjuter/ringer i båda öronen, även när jag håller för öronen.

    Haft den konstant i 1 1/2 vecka nu..

    Skit jobbigt!! :'(

    Blir orolig på ett sätt, samtidigt som jag emellan åt är helt lugn och litar på läkaren som sa att det inte är något farligt och att jag borde sluta oroa mig över det.

    Hoppas på att det slutar tjuta i öronen efter förlossningen, vill ha det som vanligt igen..


    Håller tummarna för stt tinnitusen släpper. Jag tappade hörseln på ena örat under graviditeten och har sedan dess extrem tinnitus på det örat... Så vet hur jobbigt det är...
  • Äldre 20 Oct 18:12
    #12

    Jag väntar på att få komma till läkaren på tis för att göra ett hörseltest och bli undersökt i öronen, har dock ej nåt problem att höra. Har bara detta susande på bägge öronen och ibland så piper det till i vänster öra. Jag hoppas verkligen detta är enbart pga av graviditeten och att det försvinnner efter förlossningen ????

  • Äldre 21 Oct 07:36
    #13
    Evvebumman skrev 2017-10-20 18:12:14 följande:

    Jag väntar på att få komma till läkaren på tis för att göra ett hörseltest och bli undersökt i öronen, har dock ej nåt problem att höra. Har bara detta susande på bägge öronen och ibland så piper det till i vänster öra. Jag hoppas verkligen detta är enbart pga av graviditeten och att det försvinnner efter förlossningen ????


    Bra att de kollar. Det är inte säkert man märker om man bara tappar vissa frekvenser... De flesta människor har lite sus och pip i öronen, men börjar man tänka på det blir det värre...
  • Äldre 24 Oct 12:47
    #14

    Ja då hade man kollat hörsel, hörde alldeles utmärkt. Ingen hörselnedsättning och trumhinnor såg också fina ut. Då är det bara hoppas att detta ger sig efter förlossningen då. Bara några veckors susande kvar ????????

  • Äldre 24 Oct 14:30
    #15
    Evvebumman skrev 2017-10-24 12:47:45 följande:

    Ja då hade man kollat hörsel, hörde alldeles utmärkt. Ingen hörselnedsättning och trumhinnor såg också fina ut. Då är det bara hoppas att detta ger sig efter förlossningen då. Bara några veckors susande kvar ????????


    Det låter ju bra! Hoppas att det ger sog för dig.
  • Äldre 24 Oct 17:29
    #16

    Tack, dock känns det jobbigt om detta ska fortsätta i två mån till ???? men är väl bara vänta och se. Har du nåt tips för att försöka att ej fokusera så mkt på ljudet?

  • Äldre 24 Oct 20:50
    #17
    Evvebumman skrev 2017-10-24 17:29:30 följande:

    Tack, dock känns det jobbigt om detta ska fortsätta i två mån till ???? men är väl bara vänta och se. Har du nåt tips för att försöka att ej fokusera så mkt på ljudet?


    Eftersom du har bra hörsel kan du störa ut det med andra ljud, på med hörlurar och lyssna på musik eller annat... Eller bara håll dig sysselsatt, djupt engagerad i något...
Svar på tråden Det ringer i öronen!