• Charmeuse

Säkring som gått (ej proppar)

En säkring har gått, när jag kollar i skåpet så är knappen för vardagsrummet nere och gårt inte att lyfta upp. Den är liksom helt slapp och är grön i stället för röd som dom andra. I resten av huset funkar elen.

Jag förstår att det kan vara att vi har mycket elektronik i vardagsrummet, stor plattv, x-box, playstation, lampor osv. Men varför går det inte att slå på säkringen igen fast man stängt av nästan allt? Nån som vet? Vad kan man göra?

OBS! Vi har inte proppskåp!

• Svar på tråden Säkring som gått (ej proppar)
  • OZgirl

Automatsäkringar va?

För oss funkar det ibland efter ett tag, vi står och vickar lite på den. Testa att dra ut den sladd du tror har orsakat kortslutningen och se om du får den att "ta" då. När vi fick lite fukt i centraldammsugaren och säkringen löste hela tiden så var det bara att dra ut slangen, vicka och hålla den i "rätt" läge så fäste den efter ett tag. Sen i med slangen igen och så funkade det ett tag till!

• Charmeuse
    OZgirl skrev 2010-01-28 12:34:53 följande:
    Automatsäkringar va?För oss funkar det ibland efter ett tag, vi står och vickar lite på den. Testa att dra ut den sladd du tror har orsakat kortslutningen och se om du får den att "ta" då. När vi fick lite fukt i centraldammsugaren och säkringen löste hela tiden så var det bara att dra ut slangen, vicka och hålla den i "rätt" läge så fäste den efter ett tag. Sen i med slangen igen och så funkade det ett tag till!
    Va ute och skottade lite snö och glömde bort mitt inlägg. När jag kom in gick jag till skåpet igen och testade att trycka ner knappen ordentligt och sen dra upp den och så slogs strömmen på igen Ingen som sa nått om att trycka ner knappen så jag testade inte det innan...
  • Ulf Harrys Farsa

Fast går säkringarna är du den delen överbelastad, eller så finns det nån pryl som är trasig, man har ju inte automatsäkringar bara för att dom är lätta att slå på igen när dom löser ut.

Går en säkring eller propp är nånting fel, åtgärda.

• ddum
    Charmeuse skrev 2010-01-28 12:26:52 följande:
    En säkring har gått, när jag kollar i skåpet så är knappen för vardagsrummet nere och gårt inte att lyfta upp. Den är liksom helt slapp och är grön i stället för röd som dom andra. I resten av huset funkar elen. Jag förstår att det kan vara att vi har mycket elektronik i vardagsrummet, stor plattv, x-box, playstation, lampor osv. Men varför går det inte att slå på säkringen igen fast man stängt av nästan allt? Nån som vet? Vad kan man göra? OBS! Vi har inte proppskåp!
    Är du säker på att det inte är en jordfelsbrytare?
  • Ulf Harrys Farsa
    ddum skrev 2010-01-28 14:39:35 följande:
    Är du säker på att det inte är en jordfelsbrytare?
    då ska (bör) hela centralen släckas ner = allt...
  • Pappa G
    OZgirl skrev 2010-01-28 12:34:53 följande:
    Automatsäkringar va? För oss funkar det ibland efter ett tag, vi står och vickar lite på den. Testa att dra ut den sladd du tror har orsakat kortslutningen och se om du får den att "ta" då. När vi fick lite fukt i centraldammsugaren och säkringen löste hela tiden så var det bara att dra ut slangen, vicka och hålla den i "rätt" läge så fäste den efter ett tag. Sen i med slangen igen och så funkade det ett tag till!
    Inget rekommenderat beteende när det gäller elektricitet...
  • OZgirl
    Pappa G skrev 2010-01-28 18:49:57 följande:
    Inget rekommenderat beteende när det gäller elektricitet...
    Näe, men när det gällde att dammsuga så var det ett okej beteende. Jag visste vad som överlastade säkringen och kopplade bort dammsugarslangen så snart jag var klar.
  • ddum
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-28 16:55:18 följande:
    Inte nödvändigtvis, det är ju relativt vanligt att ha faser i centralen som inte går via jordfelsbrytaren.

Sålänge du inte blandar så är det ju frid och fröjd att göra så. (Bland annat är det ju ganska vanligt att låta kyl/frys vara förbikopplad)
  • SVejsan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-28 16:55:18 följande:
    Det är ett otyg att lägga hela centralen alla grupper på en jordfelsbrytare och görs enbart pga av ekonomiska skäl. Bättre att ha flertalet jordfelsbrytare. Och låta varje ta någon/några grupper. Och det är rekommendationen från Elsäkerhetsverket...

En jordfelsbrytare för personskydd med en utlösningsström på 30 mA FÅR lösa så tidigt som 15 mA. Detta innebär att har man en del "tung utrustning" som tex diskmaskin, tvättmaskin, kyl, frys, centraldamsugare osv, där det är tillåtet med läckströmmar på 2-5mA (även på nya saker!) så hamnar man sammanlagt väldigt nära utlösningsgränsen - utan att det är något fel! Försämras någon maskin något litet (inom gränsen för det tillåtna) till så hamnat man i en svår sits dels att hitta felet, dels att man kan få problem med att kyl och frysar stängs ner med förstörd mat (eller i värsta fallet förstörd utrustning).

Automatsäkringar för en fas kan ju lösa för att man har en obalans mellan grupperna eller/och när man belastear en grupp för mycket  tex när man slår på tex en dammsugare samtidigt som spisen och värmepumpen går. Betyder inte att det är något fel på utrustningen. Då är det ju bara att slå av något och trycka på Automatsäkringsvippan igen, när den kallnat.

• SVejsan
    Charmeuse skrev 2010-01-28 14:14:07 följande:
    Va ute och skottade lite snö och glömde bort mitt inlägg. När jag kom in gick jag till skåpet igen och testade att trycka ner knappen ordentligt och sen dra upp den och så slogs strömmen på igen Ingen som sa nått om att trycka ner knappen så jag testade inte det innan...
    En automatsäkring löser ut "termiskt" - för att den blir varm av överbelastning när det varit avslaget en stund så har det kallnat. Och strömförbrukaren har du kanske slagit av.  Eller så har automat säkringen vilat tillräckligt länge så att den kan vara varm en längr tid igen. Hur fort en säkring bryter beror på hur mycket ström som går igenom. En 10 A säkring kan ta tid på sig om den belastas med 11A det beror på vald karakteristik (om den är snabb eller trög). Däremot så skall den vara blixtsnabb om det är 20 A...
Svar på tråden Säkring som gått (ej proppar)