• zazla

Ni som är tjocka

Nu har jag en liten tjej som är inne i den här stora "varför/hurdå"-perioden och jag fasar för dagen som hon kommer att börja fråga saker öppet om människor på stan (det har redan börjat men än så länge har ingen hört hennes frågor än). "Varför har hon glasögon" eller "varför sitter han i rullstol" kan jag hantera men vad sjutton säger man om hon frågar varför någon är tjock? Rent spontant skulle jag ju vilja svara att den personen kanske inte äter så bra mat men det kan man kanske inte göra. Så ni som är tjocka; om ett barn frågade sin mamma ( så att ni hörde) vad hade ni önskat att föräldern svarade?

• Svar på tråden Ni som är tjocka
  • luckyme83

jag skulle nog ha svarat att alla människor ser olika ut...en del är långa en del korta..en del tjocka en del smala osv

• prinsesstårtan

Jag är inte tjock men det är väl bara att förklara att alla ser oklika ut. vissa är korta andra långa vissa större och andra mindre...

om du sen vill förklara olika anledningar till fettma kan du ju göra det hemma i lugn och ro. men jag tror din dotter skulle nöja sig med det svaret.

• Anatha

Jag tycker egentligen inte det spelar så stor roll hur man svarar för dem som är tjocka. Jag är tjock och skiter egenligen i vilka förklaringar andra ger sina barn.

Den viktiga frågan är hur man får barnet att förstå det utan att själv bli rädd för att äta för mycket. Det är ju tex inte helt ovanligt att t.o.m. lågstadiebarn får problme med detta.

Jag skulle nog sagt som det var att man blir tjock om man inte rör på sig och äter onyttig mat.

• prinsesstårtan

en tanke två personer...

luckyme83 skrev 2010-01-28 13:13:45 följande:
    jag skulle nog ha svarat att alla människor ser olika ut...en del är långa en del korta..en del tjocka en del smala osv
  • zazla
    prinsesstårtan skrev 2010-01-28 13:14:03 följande:
    Jag är inte tjock men det är väl bara att förklara att alla ser oklika ut. vissa är korta andra långa vissa större och andra mindre... om du sen vill förklara olika anledningar till fettma kan du ju göra det hemma i lugn och ro. men jag tror din dotter skulle nöja sig med det svaret.
    Fast då har du aldrig haft en envis 4-åring som inte ger sig i första taget va?
  • zazla

Jo nu kom jag på en gång. Det var en ganska stor tjej som gick förbi oss på tåget och dottern frågade mig om hon hade en bebis i magen. Jag tror inte att hon hörde och jag blev så ställd att jag bara svarade "Ja du, jag vet inte, det kanske hon har".

• CinnamonMai

För min del får du gärna svara henne att det beror på att jag äter dålig mat och tittar på tv för mycket istället för att röra på mig.

Det kanske inte stämmer i alla fall, men i de allra flesta gör det ju det.

• lokisse

efter som det finns lika manga anledningar till att vara tjock som det finns tjocka skulle jag nog svara att det är väldigt olika en del föds tjoka andra äter fel saker ater andra har problem med att dom inte rör sig tilräkligt och sen finns det dom som är sjuka... det finns ju tusen anledningar till att man blir tjock.

det enda som jag tror att man skulle bli sur av är om man hävdar att det har med lathet att gjöra för det är väldigt sällan fallet.

Difficile est saturam non scribere
  • zazla
    teflonminne skrev 2010-01-28 13:19:42 följande:
    För min del får du gärna svara henne att det beror på att jag äter dålig mat och tittar på tv för mycket istället för att röra på mig. Det kanske inte stämmer i alla fall, men i de allra flesta gör det ju det.
    Men nu har ju inte alla sådan underbar självdistans Och så stämmer det ju att det finns de som är tjocka pga av andra orsaker...
  • prinsesstårtan
    zazla skrev 2010-01-28 13:15:43 följande:
    Fast då har du aldrig haft en envis 4-åring som inte ger sig i första taget va?
    jodå....  men det är väl du som förälder som har övertaget? du kann väl styra disskusionen.
Svar på tråden Ni som är tjocka