• zazla

Ni som är tjocka

Nu har jag en liten tjej som är inne i den här stora "varför/hurdå"-perioden och jag fasar för dagen som hon kommer att börja fråga saker öppet om människor på stan (det har redan börjat men än så länge har ingen hört hennes frågor än). "Varför har hon glasögon" eller "varför sitter han i rullstol" kan jag hantera men vad sjutton säger man om hon frågar varför någon är tjock? Rent spontant skulle jag ju vilja svara att den personen kanske inte äter så bra mat men det kan man kanske inte göra. Så ni som är tjocka; om ett barn frågade sin mamma ( så att ni hörde) vad hade ni önskat att föräldern svarade?

• Svar på tråden Ni som är tjocka
  • Jezamine

Jag blir inte sur när jag hör et barn fråga,el vad föräldern svarar.

• zazla
    prinsesstårtan skrev 2010-01-28 13:27:20 följande:
    jodå....  men det är väl du som förälder som har övertaget? du kann väl styra disskusionen.
    Jaha, en sådan där kommentar, vad förvånad jag blir... Nej, jag har inte alltid övertaget i våra diskussioner, det vore väl inte speciellt utvecklande för barnet? Hon har all rätt i världen att undra och fråga.
  • LeWi

Jag har fått frågan både från mina egna barn om andra och från svägerskans barn för några år sen som då har frågat mig varför jag var tjock.

I både fallen så har jag svarat att människor är olika, långa, korta, tjocka, smala. Och sen har jag vänt frågan tillbaka till "Spelar det någon roll?" (typ)

Svägerskans barn kom fram till att det var bra att jag var tjockare än deras mamma för mitt knä var mycket mjukare och gosigare att sitta i
    Min dotters reflektion var att det kanske var svårt för tjocka att hitta kläder baserat på att hennes bästa kompis, som är lite rundlagd, inte kunde låna hennes klä-ut-kläder så lätt...

I reject your reality and substitute my own.
  • snartfaster

Tycker att Thina i sin blogg beyondsizes svarar bra på frågan:

Här om dagen frågade ett barn på min dotters dagis när jag skulle hämta henne  "Varför är du så tjock” Jag svarade så pedagogiskt jag kunde och sa  -Titta på dej och din kompis, du är mörkhårig och har bruna ögon och han är blond och har blå ögon. Ni ser olika ut eller hur?  Ja svarade han. Det är precis som att en del är långa, en del korta, en del smala och en del tjocka, människor ser olika ut, fortsatte jag.  Men min mamma är inte tjock, säger pojken. Nej din mamma är smal och jag är tjock. Ingenting är bättre än det andra. Det beskriver bara hur man ser ut, som att bollen är rund eller bananen är gul. Han verkade nöjd med svaret.
    citerat från detta inlägg http://beyondsizes.wordpress.com/2009/09/22/att-vara-en-forebild-for-sina-barn/

• lokisse
    zazla skrev 2010-01-28 13:32:58 följande:
    Jaha, en sådan där kommentar, vad förvånad jag blir... Nej, jag har inte alltid övertaget i våra diskussioner, det vore väl inte speciellt utvecklande för barnet? Hon har all rätt i världen att undra och fråga.
    sa du kan inte styra diskutionen om den blir sarande eller kanske gar in pa teman som din dotter inte är redo för?
    Difficile est saturam non scribere
  • Eshka
    snartfaster skrev 2010-01-28 13:45:57 följande:
    Tycker att Thina i sin blogg beyondsizes svarar bra på frågan:Här om dagen frågade ett barn på min dotters dagis när jag skulle hämta henne  "Varför är du så tjock” Jag svarade så pedagogiskt jag kunde och sa  -Titta på dej och din kompis, du är mörkhårig och har bruna ögon och han är blond och har blå ögon. Ni ser olika ut eller hur?  Ja svarade han. Det är precis som att en del är långa, en del korta, en del smala och en del tjocka, människor ser olika ut, fortsatte jag.  Men min mamma är inte tjock, säger pojken. Nej din mamma är smal och jag är tjock. Ingenting är bättre än det andra. Det beskriver bara hur man ser ut, som att bollen är rund eller bananen är gul. Han verkade nöjd med svaret.citerat från detta inlägg beyondsizes.wordpress.com/2009/09/22/att-vara.../
    Det var riktigt bra!

För att svara på Ts. Det är väl inte svårare än att försöka förklara att alla är olika, eller varför skulle din dotter inte nöja sig med det svaret?
  • snartfaster
    Eshka skrev 2010-01-28 13:58:46 följande:
    Det var riktigt bra!
    ja jag tycker henens svar var jättebra, och had elaggt det på minnet ifall man själv skule behöva svara på samma. jag fick samam fråga av ett barn en gång och hade inte alls något bra svar, så nästa gång har jag minsann plugagt in detta som manus :D
  • idiblon

Jag undrar samma som du, ts. Än så länge har jag inte sett något jättevettigt svar här.

Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • liag

Är det inte lika viktigt att ha ett bra svar till barnet när h*n frågar varför en jätte smal person är så smal?
    Eller är det för dig hemskt att svara ditt barn varför någon är tjock?
    Du kan inte här på forumet få ett svar för de som är överviktiga har flera olika anledningar till sin övervikt och alla är inte tjocks endast för att de äter fel utan för att de har sjukdomar som orsakar övervikten.
    Jag personligen tycker du ska meddela ditt barn om frågan kommer att alla ser olika ut.

Lycka till

• prinsesstårtan
    zazla skrev 2010-01-28 13:32:58 följande:
    men du... om jag var tjock och en flicka frågade sin mamma varför jag var det och mamman svarade: för att hon äter dålig mat så skull jag reagera mer på mammans okunskap en barnets nyfikenhet.
    och har man förklarat för barnet att alla ser olika ut och barnet inte ger sig så kan man faktiskt förklara för barnet att det inte är trevligt att komentera människors utseende....
    det fick jag göra när min guddotter frågade varför mannen mitt emot var bajsbrun....
Svar på tråden Ni som är tjocka