• Jessie 89

Ont i höger äggstock.

Nu har jag jätte ont i min högra äggstock.
    Fick någon blödning idag, vet ej om det är mens, men tror det.

Kan man få ont i ena äggstocken då? (Har aldrig haft det innan nämligen).

• Svar på tråden Ont i höger äggstock.
  • colera

Jag brukar också ha väldigt ont i min högra äggstock, inte bara vid mens utan alltid, men det blir alltid värre vid mens.
    Om det fortsätter bör du söka upp gynekolog.
    Lycka till !

• LillC

Jag har också ont, eller jag är öm i höger äggstock och för mig har det varit värre de senaste dagarna.
    Skulle ha fått min mens 7/2 men har inte ens känningar att den skulle va på väg (testat neg på gravtest idag) Skumt :S

Hoppas det går över för dig!

• LadyCaCa

Jag säger inte att det är såhär, men kanske bör ni kolla upp det.
    I december hade jag kraftiga smärtor i äggstockarna...besökte gyn som gjorde grav test och diverse prover. Därefter ett vaginalt ultraljud som visade att jag hade fått en cysta på äggstockarna.
    Försvinner inte smärtan om några dagar bör ni kanske söka vård.

LadyCaCa
  • LillC
    LadyCaCa skrev 2010-02-10 18:03:28 följande:
    Jag säger inte att det är såhär, men kanske bör ni kolla upp det. I december hade jag kraftiga smärtor i äggstockarna...besökte gyn som gjorde grav test och diverse prover. Därefter ett vaginalt ultraljud som visade att jag hade fått en cysta på äggstockarna. Försvinner inte smärtan om några dagar bör ni kanske söka vård.
    Ush, låter läskigt! Hur har det gått för dig?

Tack för att du delar med dig, ska definitbt kontakta gyn om det inte blir bättre.
  • LadyCaCa

Det har gått bra...jag hade otroligt besvär ett tag, fruktansvärt ont. Men det var ingenting livsfarligt så man fick stå ut med smärtan helt enkelt bara!
    Det finns olika typer av cystor...blod och vattenfylld. Jag hade en vattenfylld, och om jag förstod det hela rätt så är de inte lika "agressiva" som de blodfyllda.

De sa att den skulle försvinna av sig själv nästa gång jag hade mens, och det gjorde den.
    Försvinner den inte av sig själv utför man en titthålsoperation...inget större ingrepp och det går alltid vad jag hört bra!

Oroa dig inte för mycket, och skulle det vara en cysta är detta inte farligt - bara besvärligt och smärtande!
    Men blir det inte bättre tycker jag att du ska boka en tid hos gyn.!

Lycka till.

LadyCaCa
  • Lindreas

Jag säger som LadyCaCa, det KAN vara en cysta. Om det inte går över så kolla upp det! Cystor är nästan alltid ofarliga, och som sagt, en titthålsoperation är ett litet ingrepp som nästan aldrig ger några komplikationer. Dessutom kan de försvinna av sig själva. Men de gör ont, och om de spricker gör det ännu mer ont. Så ta och kolla upp det om det fortsätter, båda två!

• LillC

Tack än en gång för att du delar med dig! Skönt att allt gått bra:)

Jag ska absolut hålla koll.

• Shmone

Jag brukar ha smärta i äggstockarna vid ägglossning.. ibland så kraftig att jag inte kan gå upprätt ens. Jag har ont vanligen i 2-3 dagar - i värsta fall upp till fem dagar. Normalt men otrevligt. Jag har också haft lindrigare värk vid ungefär samma ställe i början av graviditeterna.. Men bara till och från - och jag vet inte om det kommit från äggstockarna då eller om det bara är ligamenten jag känt.

• LadyCaCa
    Shmone skrev 2010-02-10 18:20:44 följande:
    Jag brukar ha smärta i äggstockarna vid ägglossning.. ibland så kraftig att jag inte kan gå upprätt ens. Jag har ont vanligen i 2-3 dagar - i värsta fall upp till fem dagar. Normalt men otrevligt. Jag har också haft lindrigare värk vid ungefär samma ställe i början av graviditeterna.. Men bara till och från - och jag vet inte om det kommit från äggstockarna då eller om det bara är ligamenten jag känt.
    Det stämmer att man kan känna smärta vid ägglossning också, helt riktigt.
    Det måste som sagt var inte vara en cysta, men det är ju alltid bättre att vara på den säkra sidan och kolla upp det - om smärtan håller i sig vill säga.

Nu efter att min cysta försvunnit (hade den som sagt i december) så har jag ganska jobbiga problem just vid ägglossning...detta sägs bero på att det fortfarande är ett "skadat och sårigt område".
    Jag hoppas att det läker och blir bra snart...

Och orolig blir jag ju, i situationen jag har...sambon och jag försöker skaffa barn, och man undrar ju om detta kan förhindra/försvåra/förlänga läntan? Vi får väl se. Men på gyn sa de att cystan inte skulle ge mig några problem alls nu i efterhand - hoppas de har rätt!
    LadyCaCa
Svar på tråden Ont i höger äggstock.