• Rosa Helena

Jag är ju fan korkad..

Var hos doktorn idag för jag trodde jag fått halsfluss, vilket det sen visade sig inte vara.
    Däremot sa han att blodproven visade en infektion, " värdena borde ligga på max 8 sa han , dina är på 55!"
    Jaha , sa jag och så fick jag medicin och åkte hem. På väg hem tänkte jag - infektion , vadå för infektion? Det kanske jag skulle ha frågat {#lang_emotions_embarassed}
    Är en infektion kort och gott en infektion eller finns det olika sorters infektioner, någon som vet det?

• Svar på tråden Jag är ju fan korkad..
  • Probably the best    in the

Känns ju lite som du är överbehandlad.
    55 i CRP är ju verkligen inte högt så att det måste vara en bakteriell infektion. Kan lika gärna vara virus. Och då hjälper inte medicinen: Och varför du får ett bredspektra när det är så oklart vart det sitter om du ens har en bakteriell infektion, det förstår jag inte. Man behöver väl inte skjuta mygg med älgstudsare?
    Nya riktlinjer är väl ändå att spara in på antibiotikan/penicillinet så vi slipper multiresistenta bakterier.
    Kroppen läker ju ofta sig själv väldigt bra och om det nu inte var en uppenbar halsfluss så kanske du hade kunnat vänta några dagar.
    Men det är ju inte lätt för dig att veta, det skulle ju doktorn ha haft bättre vett kan man tycka (baserat på det lilla du skrivit alltså, jag var inte där).

• Rosa Helena
    Probably the best in the skrev 2010-01-29 14:03:24 följande:
    Känns ju lite som du är överbehandlad.55 i CRP är ju verkligen inte högt så att det måste vara en bakteriell infektion. Kan lika gärna vara virus. Och då hjälper inte medicinen: Och varför du får ett bredspektra när det är så oklart vart det sitter om du ens har en bakteriell infektion, det förstår jag inte. Man behöver väl inte skjuta mygg med älgstudsare?Nya riktlinjer är väl ändå att spara in på antibiotikan/penicillinet så vi slipper multiresistenta bakterier. Kroppen läker ju ofta sig själv väldigt bra och om det nu inte var en uppenbar halsfluss så kanske du hade kunnat vänta några dagar.Men det är ju inte lätt för dig att veta, det skulle ju doktorn ha haft bättre vett kan man tycka (baserat på det lilla du skrivit alltså, jag var inte där).
    Ha ha, nu snackar vi svar på frågan. Jag kunde ju inboxar dig istället för att kravla mig iväg till doktorn...
    Vad står CRP för om jag får fråga?
  • Näckros
    Rosa Helena skrev 2010-01-28 13:42:39 följande:
    Var hos doktorn idag för jag trodde jag fått halsfluss, vilket det sen visade sig inte vara. Däremot sa han att blodproven visade en infektion, " värdena borde ligga på max 8 sa han , dina är på 55!" Jaha , sa jag och så fick jag medicin och åkte hem. På väg hem tänkte jag - infektion , vadå för infektion? Det kanske jag skulle ha frågat Är en infektion kort och gott en infektion eller finns det olika sorters infektioner, någon som vet det?
    Jag tycker inte att det är du som är korkad utan doktorn som inte talar om för dig vilken diagnos han/hon har satt. Som andra skrivit tidigare är Ery-Max ett antibiotikum med brett spektrum och då tycker jag att du självklart skall få reda på vilken infektion doktorn tror att du har!
    Ja jisses...
    Rosa Helena skrev 2010-01-29 14:05:30 följande:
    Ha ha, nu snackar vi svar på frågan. Jag kunde ju inboxar dig istället för att kravla mig iväg till doktorn... Vad står CRP för om jag får fråga?
    Ja, varför gjorde du inte det?
    CRP är snabbsänka. Ett mkt vanligt prov som typ visar om vi pratar virusinfektion eller bakteriell infektion. Inte mkt mer. Bör ligga under 10 (lite olika en del säger 8).
    Sen så är det ju upp till doktorn att bedömma. CRP på 55 är enl de doktorer jag jobbbat ihop med mer åt virushållet. Kommer det uppåt 80 då kan man börja tänka bakterie. Men det handlar ju också om symtom såsom feber, frossa, smärta osv. Nu skrev ju du inte spec mkt om dina symtom så det är ju inget jag ska lägga mig i eg...Men då högre instans går ut och menar på att det ska skrivas ut mindre antibiotika/penicillin så kan man ju tycka att den här dr var lite snabb i svängarna...kanske...
  • Rosa Helena
    Näckros skrev 2010-01-29 14:09:45 följande:
    Jag tycker inte att det är du som är korkad utan doktorn som inte talar om för dig vilken diagnos han/hon har satt. Som andra skrivit tidigare är Ery-Max ett antibiotikum med brett spektrum och då tycker jag att du självklart skall få reda på vilken infektion doktorn tror att du har! Ja jisses...
    Det var snällt sagt, nu känner jag mig liiite mindre korkad.
  • Toboas
    Probably the best in the skrev 2010-01-29 14:34:14 följande:
    Ja, varför gjorde du inte det? CRP är snabbsänka. Ett mkt vanligt prov som typ visar om vi pratar virusinfektion eller bakteriell infektion. Inte mkt mer. Bör ligga under 10 (lite olika en del säger 8). Sen så är det ju upp till doktorn att bedömma. CRP på 55 är enl de doktorer jag jobbbat ihop med mer åt virushållet. Kommer det uppåt 80 då kan man börja tänka bakterie. Men det handlar ju också om symtom såsom feber, frossa, smärta osv. Nu skrev ju du inte spec mkt om dina symtom så det är ju inget jag ska lägga mig i eg...Men då högre instans går ut och menar på att det ska skrivas ut mindre antibiotika/penicillin så kan man ju tycka att den här dr var lite snabb i svängarna...kanske...
    Så ju högre desto sannolikare att det är bakterier?

Jag åkte på rosfeber för några år sedan. Gick och kände mig trött och hängig och fötterna svullnade upp. Snabbsänkan då låg på 399. Om den normalt ska ligga runt 10 så förstår jag att jag kände mig lite trött :)
    Toboas skrev 2010-01-29 15:28:10 följande:
    Så ju högre desto sannolikare att det är bakterier? Jag åkte på rosfeber för några år sedan. Gick och kände mig trött och hängig och fötterna svullnade upp. Snabbsänkan då låg på 399. Om den normalt ska ligga runt 10 så förstår jag att jag kände mig lite trött :)
    Ja precis.
    399 är mkt högt! Tror nåt rekord ligger på 600 men är inte säker....
    Vid 100 brukar det vara ganska tydligt att det är en bakteriell infektion. Men som sagt man ska inte bortse från symtomen. Dessutom kan det ta några dagar för CRP att stiga. Akuta infektioner kanske inte har så högt CRP första dagen.
    Vanlig influensa, fast man känner sig dödsjuk ska inte få CRP att stiga spec högt då det är virus. Har man högt CRP då beror det troligen på att man fått nån följdsjukdom.
  • Rosa Helena

Alltså nu när vi har experternas expertpanel här *fjäsk fjäsk*..
    Jag har sen flera veckor tillbaka haft kliande utslag på armarna, magen men framför allt under armarna, inte i armhålan dock. Nu har jag ätit mina ery-max tabletter i 2 dagar o de börjar bli bättre.. Har de ngt samband med min infektion/virus eller vad jag nu har?

Rosa Helena skrev 2010-01-29 15:34:36 följande:
    Alltså nu när vi har experternas expertpanel här *fjäsk fjäsk*.. Jag har sen flera veckor tillbaka haft kliande utslag på armarna, magen men framför allt under armarna, inte i armhålan dock. Nu har jag ätit mina ery-max tabletter i 2 dagar o de börjar bli bättre.. Har de ngt samband med min infektion/virus eller vad jag nu har?
    Kan dom kanske ha....kanske det var dags för dom att bli bättre än då just nu, alt så hade du lite lätt halsfluss som nu blir bättre av medicinen. Men som troligen hade blivit bra ändå Visade du dom inte för dr? Har du kännt dig sjuk så länge?

osså du Rosa....*visar* jag e ingen expert...har bara samlat på mig en massa erfarenhet från primärvården genom åren...dock var det några år sen jag jobbade där sist, och garanterat är det nån som ändå har avvikande åsikter från mina...det brukar vara så inom vården, inte ens dr är ju ense alla gånger

• Rosa Helena

Nä jag visde dem inte för honom, han hade uppenbarligen inte tid för något överhuvudtaget just då. Han var bara sur, stressad och inte alls rolig. Jag som har mildare variant av läkarfobi ( ha ha ) kände att jag nog inte skulle störa honom mer än jag gjorde just då..
    Nja, jag har känt mig halvrisig att par veckor och det är inte mer än kanske 5 veckor sen som jag hade högfeber, halsont och var rejält kass.
    Sen dess har jag gått lite på halvfart, men sen är det ju mörkt o grått, kallt och ruggit så jag har tänkt att jag är väl "vintertrött" liksom.

• Toboas
    Probably the best in the skrev 2010-01-29 15:31:28 följande:
    Dessutom kan det ta några dagar för CRP att stiga. Akuta infektioner kanske inte har så högt CRP första dagen.
    Jag hade väl gått med det några dagar. Jag gör mitt bästa för att balansera myten om män som blir gnälliga när de blir sjuka så jag brukar tänka "det går över". I det här fallet skickade min chef iväg mig till doktorn, själv hade jag planerat att jobba veckan ut i alla fall :)
    Toboas skrev 2010-01-29 16:28:05 följande:
    Jag hade väl gått med det några dagar. Jag gör mitt bästa för att balansera myten om män som blir gnälliga när de blir sjuka så jag brukar tänka "det går över". I det här fallet skickade min chef iväg mig till doktorn, själv hade jag planerat att jobba veckan ut i alla fall :)
    Nån med CRP på 40 kan vara "dödssjuk" (influensa) och  någon med 200 står på benen och funderar på om det är en liten förkylning på g
    Sjukvård är spännande för det är inte alltid enligt skolboken. Dock är det oftare till det bättre än att folk är sjukare än vad man tror
  • Näckros
    Rosa Helena skrev 2010-01-29 14:45:53 följande:
    Det var snällt sagt, nu känner jag mig liiite mindre korkad.
Svar på tråden Jag är ju fan korkad..