• canin

Biverkningar vid behandling

Hej tjejer.

Tänkte bara höra hur ni har mått under behandlingen inför ÄD? Ska snart börja med Primolut Nor och därefter Progynon och funderar lite på hur jag kommer att påverkas. Har ni kunnat leva som "vanligt" eller har ni mått helt kass?

Berätta gärna, ni som varit med i denna karusellen tidigare..

Kram, Canin

• Svar på tråden Biverkningar vid behandling
  • crijo

Jag får många biverkningar av progesteron (i alla former): uppsvullen, hungrig, går upp i vikt (snabb och mycket!), magsmälltingen blir kass, trött, lite konstig i skallen, flåsig, svettas mycket, större bröst...Liknande biverkningar från procreen sprutan, men kraftigare svettningar. 
    Östrogentabletterna kände jag ingenting av.
    Det beror dock på behandlingslängden och hur känslig man är, antar jag.

• Bengalen

Jag fick huvudvärk den första veckan med Progynon, även yrsel på nätterna och precis när jag vaknar.

• plupp06

Jag har mått bra, inte fått några biverkningar alls.

• spiralling

Av progynonen mådde jag illa i börjen men det försvann efter en tid. Progesteronet gör även mig flåsig (som dålig kondis), skum i magen, ömma bröst och yr men inga jobbiga saker precis. Det har gått bra. Min kropp har vant sig efterhand. Värst de första dagarna.

• isisisis

Jag har aldrighaft biverkningar av progestern eller östrgen.Däremot nedregleringsrutor och pergo.

Äter man  progesteron bruar sexlust försvinna.

Andra biverkningar man inte märker är att progynonen är cancerogen.
    Cancerrisken kan reduceras kraftigt om man istället använder östrogenet vaginalt.
    Då får man ta en annan tablett Estrofem istället.

• canin

Ja, det där med cancerrisken är ju inte så trevligt.. Har oxå hört att Estrofem är bättre ang det. Är den relativt ny i Sverige eller vet ni vad det beror på att man skriver ut progynon trots att Estrofem anses mindre riskfylld?

• isisisis
    canin skrev 2010-01-29 18:29:03 följande:
    Ja, det där med cancerrisken är ju inte så trevligt.. Har oxå hört att Estrofem är bättre ang det. Är den relativt ny i Sverige eller vet ni vad det beror på att man skriver ut progynon trots att Estrofem anses mindre riskfylld?
    Den finns inte i Sverige.Den används utomlands.
    Men man kan beställa den om man har en välvillig läkare
    Den bgger slemhinnan bättre också.
  • canin

Ok, tack!

Blir nog inte aktuellt för min del denna gången eftersom jag redan hämtat ut det jag ska ha och jag tvivlar på att läkaren är välvillig nog att ändra nu, men det kan ju vara bra att veta om det blir fler behandlingar framöver.

• canin

Har nu hållit på med beh ett litet tag nu och biverkningarna har varit snälla än så länge. Lite huvudvärk och grötig i skallen men det går bra ändå.

Tack för era svar och trevlig helg!

Svar på tråden Biverkningar vid behandling