• Vivvi

NAN 1 HA?

Har hört att NAN skulle vara lite bättre för magen och eftersom sonen (8 dagar gammal) är stenhård i magen i nu när vi använder Semper så skickade jag maken till affären för att köpa NAN. På paketet står det NAN 1 HA. Är det rätt eller finns det två sorter? Har för mig att jag sett förpackningar där det bara står NAN men jag kan ju ha fel. Vad är i så fall skillnaden mellan dem?
    Hur byter jag ersättning till den lille? Ska man börja med att byta ut nåt mål eller blandar man de olika sorterna? Känner mig helt förvirrad.

• Svar på tråden NAN 1 HA?
  • bebecka

Börja med baby semp lemolac eller sempers magdroppar. Det gör att magen blir lite bättre.

• April Mamma

Det finns två olika...Ha är mjölkfri tror jag....

Byt rak av,det gjorde vi...

• ElmaJ

NAN HA är inte laktosfri, men den ska vara med anpassad för att skydda mer mot alleriger än NAN.
    (och då kan man självklart ta mer betalt)

• Mamma Tes

HA står för hypoallergen. Den ska hjälpa till att förhindra utvecklingen av allergier och så innehåller den bra bakterier för magen. Därför är den skonsammare. Vi har precis gått över från NAN 1 till NAN HA då våran dotter har fått kolik. 

• Vivvi

Så skillnaden är (om jag fattat rätt) endast att den innehåller hypoallergen och att den för övrigt är samma som NAN 1? Eller innehåller NAN 1 inte de bra bakterierna för magen?

• Mamma Tes
    Vivvi skrev 2010-01-29 14:35:46 följande:
    Så skillnaden är (om jag fattat rätt) endast att den innehåller hypoallergen och att den för övrigt är samma som NAN 1? Eller innehåller NAN 1 inte de bra bakterierna för magen?
    NAN 1 har inte bakteriera för magen...
  • vilda bebin

Våran pojke blev också hård av sempers mjölkersättning. Vi blev rekomenderade av BVC att byta till NAN då den ska vara mildare. Vi körde NAN 1. NAN HA upplevde vi som lite lösande, perfekt när han blev lite hårdare i magen.
    Alternativ är att använda Sempers Bifidus, finns på Apoteket. Det är mjölkersättning som är just mot förstoppning. Man byter ut ett el flera mål om dagen mot bifidus. Funkade jättebra för oss. Det är jobbigt när de små är förstoppade, men det blir bättre. Våran är 10 månader nu och bajsar som aldrig förr!

• Vivvi

Tack för alla råd, tips och erfarenheter! Jag kör med NAN 1 HA som maken köpte hem och så ska jag köpa "vanlig" NAN 1 också och skippa Semper helt.

• Twitter

Vi använder vanliga NAN och ger istället 1-2 ml laktulos om dagen för att hålla magen igång då vår tjej blev hård i magen. Specialersättningarna kostar ju betydligt mer än den vanliga NAN:en och en flaska laktulos räcker i evigheter samt är ofarligt att ge.

• mia83

precis som alla andra säkert skrivit här; det fins två sorter. nan 1 och nan ha1. nan ska i regel vara snällare mot magen än semper, som fler ska ha blivit hårda i magen av. vår dotter fick jätteproblem med semper. vi blev rekommenderade spemper lemolac som är en lite snällare sort. den hjälpte ett tag. då rekommenderade de nan. det blev en katastrof. hon blev gasig och jättehård i magen och bara skrek. nan ha1 är en snällare sort, som någon över här skrev så har jag för mig att det är någon skillnad på själva mjölken. den fungerade medsamma; hon började bajsa varenda dag, för första gången i sitt liv, och mådde kanon. jag tror inte att vi trappade ner ersättningarna när vi bytte..minns inte riktigt. men det verkar ju inte logiskt. för det gör man väl just för att barnet ska få en snäll övergång och slippa bli hård i magen av nåt nytt. blir barnet redan hårt i magen av ersättningen så är väl meningen med det förlorad.
    lycka till!

Svar på tråden NAN 1 HA?