• Lilaa

Är det viktigt med fleecebyxa?

Min son har precis börjat på dagis och han är 16 mån men jag vet inte om det är viktigt att köpa en fleecebyxa till honom. Använder ni det? De senaste dagarna har jag klätt honom med långkalsonger, byxa, tröja, fleecejacka, overall, mössa, vantar och sockor när de är ute men kanske är det bättre med vanliga byxor och fleece  byxa istället? Men då vill jag köpa både ny fleece jacka och byxa så de matchar och det blir lite dyrt men kanske nödvändigt?

• Svar på tråden Är det viktigt med fleecebyxa?
  • Mars2007

Kanske beror på var man bor men jag har inte haft eller har några..

• MrsMia

Jag tror att de kläder du redan har räcker bra! Enda gångerna vi har underställ+fleeceställ+overall är när temperaturen är under -10 och barnen ska kunna vara ute iallafall en timme utan att frysa. Kom ihåg bra vinterkängor (t.ex. viking winterfriend) med ullstrumpa i och gärna 1 1/2 cm tillgodo i skon.

• Nightswimmer

Äh, jag skulle inte vilja kalla det viktigt. Däremot tycker jag att det är mycket smidigare än långkalsonger el. dylikt!

Min son är 19 månader. När han är ute har han alltså bara "vanliga" byxor + fleecebyxor + overall. (Ja, och tröja, fleecetröja, fuskpolo och mössa också! Och ullstrumpor och strövlar! ) Han var ute i ungefär 30 minuter när det var 19 minus och t.o.m lite svettig när vi kom in!

(Hans fleecekläder är från Stadium, som har enfärgade grejer till rimliga priser. Då är det ju lite lättare att matcha, menar jag )

Man äger icke snille för det att man är galen
  • Stora Havet

Jag klär oftast sonen som du redan gör långkalsonger/strumpbyxa och vanliga byxa samt de övriga du nämner.

Men är det mer än -10, så får han ha strumpbyxor (det kan bli glipor mellan sockan och långkalsongen) och fleecebyxa + overall (plus det du nämner på överkroppen).

Åhléns har bra och prisvärda fleecekläder (märke "VarförDärför). Och så brukar jag passa på och köpa på PoP-rean - köper oftast en storlek större än vad han har så räcker det till nästa säsong.

• Kajak

Vi hoppar över långkalsonger.
    Det blir för varmt för mina ban att ha långkalsong på sig inomhus när dom ha varit ute o lekt.
    Så vanlig byxor och fleecebyxor räcker bra under overaller.

Samma sak på hösten/våren när det är varmt (att ha overaller på sig) då är fleecebyxor under galonbyxor bra! så man är varmt och torrt.
    Lätt att röra på sig oxå...

• sarsparis

Nja, hur kallt är det där ni bor? Vi har satsta på en bra overall, sen behöver han inget annat under än vanliga kläder. ska man ha långkalsoner så är ju de av ull bäst.

• FrkJenny
    Lilaa skrev 2010-01-28 22:56:11 följande:
    Min son har precis börjat på dagis och han är 16 mån men jag vet inte om det är viktigt att köpa en fleecebyxa till honom. Använder ni det? De senaste dagarna har jag klätt honom med långkalsonger, byxa, tröja, fleecejacka, overall, mössa, vantar och sockor när de är ute men kanske är det bättre med vanliga byxor och fleece  byxa istället? Men då vill jag köpa både ny fleece jacka och byxa så de matchar och det blir lite dyrt men kanske nödvändigt?
    Jag skulle struntat i vanliga byxor eftersom de troligen kyler och kört på bara långkalsonger (ej i bomull, förstås) och fleecebyxor för värme och fukttransport.
    På överkroppen underställströja + tunn fleecetröja. På fötterna är ullstrumpor oslagbart.
    Över det overall, mössa och helst ullvantar också.

Som alternativ till vanlig fleece är ullfleece eller ullfrotté toppen.

Ett fleeceställ är också perfekt att ha på barnet i bilen eftersom de inte kan ha overall i bilstolen.
Svar på tråden Är det viktigt med fleecebyxa?