Hur får man kött mört?
Tycker aldrig jag får köttet riktigt bra när jag gör dte hemma, blir alltid mkt godare på restaurang, vad gör jag för fel?
Tycker aldrig jag får köttet riktigt bra när jag gör dte hemma, blir alltid mkt godare på restaurang, vad gör jag för fel?
Beror på vilken sorts kött det handlar om. Man kan köpa kött som är mört från början, tex filé. Är det typ ryggbiff ska man inte steka för hårt. Handlar det om grytbitar ska man tvärtom koka länge, typ en och en halv timma..
Idag köpte jag nåt som hette Skivat kalv innanlår, hur gör jag med det?
Nötkött är som allra bäst precis innan det börjar bli för gammalt. Lite slarvigt kan man uttrycka det såhär: tillaga det på sista "bäst före dagen".
Lägg köttet tillsammans med skivad kiwi i en påse ett tag innan det är dags för tillagning.
Aha, ja detta går ut 1/2.
Något många gör fel är att steka/grilla köttet på för låg teperatur för länge, vilket gör att det blir torrt och tråkigt. Många köttbitar ska man slänga i en het panna, blinka två gånger, vända och sen äta. Typ.
Ja det är det är det de säger på Hells kitchen, pan on!
Men ska man steka på 12:an, som är på den största plattan, som jag brukar anv?
Har hört det d'är med kiwi förut, men funkar det verkl?
ju längre tid i förruttnelse processen köttet kommit desto mörare blir det, dock så vill de flesta människor ju inte äta surt kött givetvis så man ska passa på när de gått så pass länge att de precis inte hunnit surna då det är som mest aptitligt att äta köttet.
Sen ska kött aldrig överstekas, då blir det hårt torrt och jävligt tråkigt, de ska i pannan snabbt på hög värme, vändas och sen är de klart i princip :) De ska rinna köttsaft (eller blod som vissa kallar det) ur köttet när man skär det på tallriken, då är det inte överstekt. .
aha, blir att handla hem lite kiwi då :)
Har ni nåt annat tips än kiwi.. är skitallergisk mot det.... men älskar mört kött...
Man kan lägga det i mjölk en stund o lixom marinera det.....
....förutom att ha en "välhängd" köttbit som man sa förr (alltså då lite "äldre" utan att vara dålig) finns ju klassikern att gå loss på biffen (eller vad det nu är) med en köttklubba, helt enkelt banka skiten ur den! Men det ska vara en köttbit (lite tjockare biff t ex) som tål det, du får ju inte slå sönder köttstycket.