• AnnelieTyresö

Hur får man kött mört?

Tycker aldrig jag får köttet riktigt bra när jag gör dte hemma, blir alltid mkt godare på restaurang, vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Hur får man kött mört?
  • Fennyxx

Beror på vilken sorts kött det handlar om. Man kan köpa kött som är mört från början, tex filé. Är det typ ryggbiff ska man inte steka för hårt. Handlar det om grytbitar ska man tvärtom koka länge, typ en och en halv timma..

• AnnelieTyresö

Idag köpte jag nåt som hette Skivat kalv innanlår, hur gör jag med det?

• FixarFrasse

Nötkött är som allra bäst precis innan det börjar bli för gammalt. Lite slarvigt kan man uttrycka det såhär: tillaga det på sista "bäst före dagen".

• AnnelieTyresö

Aha, ja detta går ut 1/2.

• Aros

Något många gör fel är att steka/grilla köttet på för låg teperatur för länge, vilket gör att det blir torrt och tråkigt. Många köttbitar ska man slänga i en het panna, blinka två gånger, vända och sen äta. Typ.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • AnnelieTyresö

Ja det är det är det de säger på Hells kitchen, pan on!
    Men ska man steka på 12:an, som är på den största plattan, som jag brukar anv?

• AnnelieTyresö

Har hört det d'är med kiwi förut, men funkar det verkl?

• Pumpkin
    AnnelieTyresö skrev 2010-01-28 23:15:04 följande:
    Har hört det d'är med kiwi förut, men funkar det verkl?
    Ja det funkar verkligen Därför ska man inte låta det ligga för länge, för då blir det typ bara mos kvar av köttet när man tillagat det sen (har egen erfarenhet av det...).
  • johanskii

ju längre tid i förruttnelse processen köttet kommit desto mörare blir det, dock så vill de flesta människor ju inte äta surt kött givetvis så man ska passa på när de gått så pass länge att de precis inte hunnit surna då det är som mest aptitligt att äta köttet.

Sen ska kött aldrig överstekas, då blir det hårt torrt och jävligt tråkigt, de ska i pannan snabbt på hög värme, vändas och sen är de klart i princip :) De ska rinna köttsaft (eller blod som vissa kallar det) ur köttet när man skär det på tallriken, då är det inte överstekt. .

• AnnelieTyresö

aha, blir att handla hem lite kiwi då :)

• Sol Angelica

Har ni nåt annat tips än kiwi.. är skitallergisk mot det.... men älskar mört kött... {#lang_emotions_laughing}

• anna klara

Man kan lägga det i mjölk en stund o lixom marinera det.....

• HellviHumle
    johanskii skrev 2010-01-28 23:18:40 följande:
    ju längre tid i förruttnelse processen köttet kommit desto mörare blir det, dock så vill de flesta människor ju inte äta surt kött givetvis så man ska passa på när de gått så pass länge att de precis inte hunnit surna då det är som mest aptitligt att äta köttet. Sen ska kött aldrig överstekas, då blir det hårt torrt och jävligt tråkigt, de ska i pannan snabbt på hög värme, vändas och sen är de klart i princip :) De ska rinna köttsaft (eller blod som vissa kallar det) ur köttet när man skär det på tallriken, då är det inte överstekt. .
    Nu blandar du ihop två skilda saker. Förruttnelse har ingenting med mörningen att göra. Förruttnelsen inträffar när bakterier börjar verka i köttet. Mörning innebär att enzymer bryter ner bindväven som håller ihop cellerna.
    Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    Sol Angelica skrev 2010-01-28 23:37:28 följande:
    Har ni nåt annat tips än kiwi.. är skitallergisk mot det.... men älskar mört kött...
    Ananas, papaya!
    Fjollig fittpappa!
  • FixarFrasse

....förutom att ha en "välhängd" köttbit som man sa förr (alltså då lite "äldre" utan att vara dålig) finns ju klassikern att gå loss på biffen (eller vad det nu är) med en köttklubba, helt enkelt banka skiten ur den! Men det ska vara en köttbit (lite tjockare biff t ex) som tål det, du får ju inte slå sönder köttstycket.

Svar på tråden Hur får man kött mört?