• bocabo

Norgetråden del 4

Startar den 4:e tråden.

För alla som bor eller har någon koppling till Norge. Eller helt enkelt undrar något.

Välkommen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 09:07
    Den gamla tråden

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m48348736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 16:59
    Vi som hänger i tråden:

-Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 år

-Angelzezzan, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

-Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle 1 år

-MrsQ, Kongsberg, Filip 5år

-MaryLi, Bergen, hoppas på att första barnet ska blir till snart

-Xwp, Aust-agder, Philip Juli -09

-Janiem, Trondheim, 2 pojkar 5 och 6 år, flicka 10mån

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 09:43
    Jaz1, Trondheim, 3 pojkar: 4 år, 1 år, 1 år

Angelzezzan, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle 1 år

MrsQ, Kongsberg, Filip 5år

MaryLi, Bergen, hoppas på att första barnet ska bli till snart

Xwp, Aust-agder, Philip Juli -09

Janiem, Trondheim, 2 pojkar 5 och 6 år, flicka 10mån

AEL, (ska flytta till) Trondheim, Ludvig 1 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 17:26
    Uppdaterad lista av vem som hänger i tråden

Angelzezzan, Oslo, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

AEL, (ska flytta till) Trondheim, Ludvig 1 år

tteessssaa, Larvik sambo

mathea, Sarpsborg, Mons Benjamin 2 år, BF december 2010

Hormonstinn: Langhus (Oslo), Agnes 10 mån

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-03 11:36
    Ny uppdaterad lista om oss i tråden:

Angelzezzan, Sarpsborg, Samuel mars -08, Jonatan Maj -09

AEL, Trondheim, Ludvig född 090402, andra barnet kommer vid årsskiftet 2010/2011

tteessssaa, Larvik sambo

mathea, Sarpsborg, Mons Benjamin 2 år, BF december 2010

Hormonstinn: Langhus (Oslo), Agnes 10 mån

EmilyTheStrange, Oslo, jobbar på första barnet

Lotten08, (ska flytta till )Oslo, Miranda 9 mån

• Svar på tråden Norgetråden del 4
  • Lotten08

En liten update ang arbetstider..har inte gått ner i arbetstid men har fått anpassade arbetstider så att jag jobbar kortare dagar alla dagar i veckan utom en då jag "jobbar ikapp" och stannar lite längre..men totalt sett är det fortfarande 100 % stilling jag har då..Så det löste sig även om detta med frågan om hur den där arbetslagen ska tolkas egentligen fortfarande står obesvarad : )

• daimstrut

Hej!

Jag har två barn födda i Norge men som är svenska medborgare eftersom både pappan och jag är svenska. Funderar på att skaffa pass till dem under besök i Sverige vid jul.

Hur gör jag för att få svenska samordningsnummer? (Försökte få det för dottern på Skatteverket, men tror inte de visste hur de gjorde för fick bara nåt familjebevis utan samordningsnummer på)

Vad ska jag ta med till polisen? Utdrag från folkeregistret har jag fått med mig att man ska ha. Får man passen på en gång eller måste man hämta ut dem personligen? Kan man i så fall få de skickade till Norge?

Tacksam om nån har info hur vi smidigast ska gå tillväga! Att dra till Oslo för att skaffa pass via ambassaden orkar vi inte om vi inte måste (bor i Stavanger).

• Kaxmaja
    daimstrut skrev 2011-11-13 09:14:49 följande:
    Hej!

Jag har två barn födda i Norge men som är svenska medborgare eftersom både pappan och jag är svenska. Funderar på att skaffa pass till dem under besök i Sverige vid jul.

Hur gör jag för att få svenska samordningsnummer? (Försökte få det för dottern på Skatteverket, men tror inte de visste hur de gjorde för fick bara nåt familjebevis utan samordningsnummer på)

Vad ska jag ta med till polisen? Utdrag från folkeregistret har jag fått med mig att man ska ha. Får man passen på en gång eller måste man hämta ut dem personligen? Kan man i så fall få de skickade till Norge?

Tacksam om nån har info hur vi smidigast ska gå tillväga! Att dra till Oslo för att skaffa pass via ambassaden orkar vi inte om vi inte måste (bor i Stavanger).
    Maila ambassaden och fråga. Jag vet bara att man kan dra till ambassaden alt till en polisstation i sverige och ordna det.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ www.grodfamiljen.se ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • BuoBä

Man behöver bara ta med utdraget ur folkeregistret. Och barnen såklart. Kolla upp vilka ställen som utfärdar pass. Inte alla polisstationer har maskinerna. Det tar ca en vecka innan passen är klara. Man kan hämta dem hos polisen (där man sökte eller annat kontor), eller så kan de skicka dem till konsulatet i Stavanger. Hur du får samordningsnummer vet jag inte, men ambassaden (ev konsulatet) borde veta.

• Kaxmaja

Ja maila och kolla. Samordningsnr måste vara ordnat innan man kan få pass. När jag mailade med polisstationen i Strömstad fick jag till svar att jag kunde få. Ordnat samordningsnr via mail.

• daimstrut

Det låter ju toppen om det går att ordna via mail! Har mailat Skatteverket nu och ska dra iväg ett mail till ambassaden också. Tack igen!

• Kaxmaja
    daimstrut skrev 2011-11-13 12:53:22 följande:
    Det låter ju toppen om det går att ordna via mail! Har mailat Skatteverket nu och ska dra iväg ett mail till ambassaden också. Tack igen!
    Jag mailade direkt till polisstationen i strömstad. Testa att maila till den polisstation där ni tänkt ordna pass.
  • Kaxmaja

Nackdel för oss är att mitt pass oxå gått ut så vi måste dit för att ordna pass till mig innan vi kan ordna samordningnr för Jonatan och sen tillbaka igen för pass till han

• daimstrut

Ja det ska jag göra! Själv har jag nyss sökt om norskt körkort då mitt svenska går ut snart och då kan jag inte gå nytt svenskt enligt nya regler, det är inte bara inte att leva i exil

Svar på tråden Norgetråden del 4