• Marianne83

Får man som anhörig ringa BB och fråga vad som "händer" under en förlossning?

Hallå!

Jag håller på att krypa ur skinnet av oro här hemma... Min syster väntar sitt första barn, har nu gått 15 dagar över tiden, och åkte in till förlossningen igår på morgonen. Då hade hon haft smärtor sedan dagen innan, alltså i förrgår.

Sedan igår när hon åkte in har vi inte hört någonting om vad som händer... Får man ringa till sjukhuset och höra vad som händer..? Eller får de inte säga något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får man som anhörig ringa BB och fråga vad som "händer" under en förlossning?
  • MeYou

Jag gjorde det när min syster legat på förlossningen, hennes första drog oxå ut på tiden och man vill ju veta... :)
    Det var inga problem när jag ringde dit, förklarade att allt var bra, och de meddelade min syster att jag ringt och bad henne ringa tillbaks till mig när hon kunde..

Jag hade ringt!!
    Lycka till!

• straw2008

Snälla låt din syster vara!! Skulle hon vara död skulle du veta det nu o skulle hon VELAT ha kontakt/ringa dig skulle hon gjort det redan.

Våra kompisar ringde BB för att försöka få reda på när vårt barn var planerat (KS) vi ville inte berätta och blev rejält kränkta när de gick så långt som att ringaBB o snoka.

Du komemr att få ditt/har fått ditt då du får egna barn o jag lovar, syrran komemr att ringaförr eller senare.

Låt de vara för guds skull.

Och nää bb lämnar inte ut någon info om barnet är fött eller om din syrra spruckit 8cm liksom...

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • nano

Jag hade inte ringt. De hör av sig när de orkar.

Skulle också blir lite förnärmad om så min mamma ringe bb och undra.

• Mumselumsan

Fl och BB får inte lämna ut några uppgifter om patienter så det är lönlöst att ringa. Om de ska få lämna ut något så måste det godkännas av patienten i fråga vid tillfället då anhörig ringer och jag tror inte du vill att de stör din syster i arbetet

Första gången är det ju inte ovanligt att det drar ut på tiden och att förlossningsarbetet blir långvarigt så jag tror du kan andas ut och ta det lugnt. SKulle något hänt så skulle du blivit kontaktad så att du inget hör är säkert bara för att arbetet är långdraget.

• straw2008

Ja o vad ska du säga när hon väl ringer o vill berätta den glada nyheten ?

"jag vet ajg ringde BB o snokade"

Snacka om att ta udden av hennes dag....

• sunshine03

när jag blev inlagd så fick jag ett nr som folk som ringde skulle säga för att få veta nått,,jag sa nr till mina systrar och mamma och pappa..

hade man inte nr:et så sa dom ingen info

• Marianne83

Ok, tack för Era svar!

Ser att jag uttryckt mig lite konstigt i trådstarten. Jag menade inte att jag skulle fråga vad som hände rent förlossningsmässigt, utan bara om mor och barn mår bra...

Straw2008: Onödigt aggresiva inlägg tycker jag... Jag frågade inte för att jag ville ringa och "snoka", jag är bara orolig för min syster och hennes barn, att något ska ha hänt!
    Det är väl en helt annan sak att göra vad Dina kompisar gjorde, av ren nyfikenhet. Det tyckte jag också var riktigt illa! Sedan handlar det inte om att ta udden av att hon ska få berätta något heller! Jag skulle inte ha frågat efter detaljer, utan enbart om allt var ok.

Jag hade ett planerat snitt med min son, och förvisso hade jag redan berättat för alla anhöriga när det skulle ske, eftersom jag inte tyckte att det på något sätt var hemligt. Då ringde min mamma till BB för att hon var orolig då vi inte hört av oss efter ett par timmar efter den planerade snitt-tiden. Anledningen var att vi fått vänta ett tag innan operationen då det var något annat som drog ut på tiden, så när hon ringde hade vi just kommit upp på salen.  Jag kände mig definitivt inte kränkt, utan snarare rörd, då hon ju ringde för att hon var orolig för oss!

Men som jag misstänkte och som Ni bekräftar så får de hur som helst inte lämna ut några uppgifter. Jag vill ju definitivt inte att de ska springa in och fråga dem om de får berätta något.

Sunshine03: Det lät ju som ett bra system!

• straw2008
    Marianne83 skrev 2010-01-29 11:36:58 följande:
    Ok, tack för Era svar! Ser att jag uttryckt mig lite konstigt i trådstarten. Jag menade inte att jag skulle fråga vad som hände rent förlossningsmässigt, utan bara om mor och barn mår bra...Straw2008: Onödigt aggresiva inlägg tycker jag... Jag frågade inte för att jag ville ringa och "snoka", jag är bara orolig för min syster och hennes barn, att något ska ha hänt! Det är väl en helt annan sak att göra vad Dina kompisar gjorde, av ren nyfikenhet. Det tyckte jag också var riktigt illa! Sedan handlar det inte om att ta udden av att hon ska få berätta något heller! Jag skulle inte ha frågat efter detaljer, utan enbart om allt var ok.Jag hade ett planerat snitt med min son, och förvisso hade jag redan berättat för alla anhöriga när det skulle ske, eftersom jag inte tyckte att det på något sätt var hemligt. Då ringde min mamma till BB för att hon var orolig då vi inte hört av oss efter ett par timmar efter den planerade snitt-tiden. Anledningen var att vi fått vänta ett tag innan operationen då det var något annat som drog ut på tiden, så när hon ringde hade vi just kommit upp på salen.  Jag kände mig definitivt inte kränkt, utan snarare rörd, då hon ju ringde för att hon var orolig för oss!Men som jag misstänkte och som Ni bekräftar så får de hur som helst inte lämna ut några uppgifter. Jag vill ju definitivt inte att de ska springa in och fråga dem om de får berätta något. Sunshine03: Det lät ju som ett bra system!
    Tycker fortfarande du gör precis samma sak som våra vänner, inte lät oss vara ifred.

Hon kommer höra av sig.
  • Marianne83

Straw2008: Ja, jag kan ju inte ta ifrån Dig Din åsikt, men eftersom jag inte ringt så gör jag väl knappast samma sak.

Hur som helst! Har fått ett sms från pappan nu, och allt går långsamt framåt, så jag har pustat ut och känner att läget är under kontroll! Fortsätter dock att vanka av och an här, och väntar på besked om att de snart är "i hamn"!

Kan tilläggas att jag fick mitt planerade snitt för att jag själv har sådan förlossningsskräck, så det är nog en del av anledningen till att jag oroar mig så för hennes förlossning!

Svar på tråden Får man som anhörig ringa BB och fråga vad som "händer" under en förlossning?