• Anna83 m Juline och Vincent

Tips och råd om kost och träning??

Jag skulle vilja veta hur och vad jag ska äta för att för det första orka träna.Min energi är slut på eftermiddagen trots att jag inte anstränger mig.När ska jag äta?Hur ofta ska jag äta?Och vad ska jag äta?Frukost?Lunch?Middag?Före och efter träning?Ska jag dricka proteinshakar för att orka lite mer?Jag vill gå ner i vikt och jag vill få fina muskler.Jag skulle bli väldigt glad om ni hade några tips och ideér.....

• Svar på tråden Tips och råd om kost och träning??
  • Kjell2

Det är svårt att orka med rejäl träning och samtidigt äta väldigt lite. Vad som funkar är individuellt och man får prova sig fram lite.

En bra grund är rejäl frukost,vettig lunch och  middag och sen två mellanmål. Vill du bygga muskler bör du inte minska för mycket på proteinintaget. Undvik socker och junk som godis, fikabröd, glass, läsk, chips mm.

Jag brukar få i mig ett mer stadigt mellanmål ca två timmar innan träning. Kan var t ex en kesomacka, shake, eller fil med havregryn. Ska jag köra långt konditionspass kompletar jag med en banan.

För en del funkar någon form av LCHF-kost men inte för mig.

/Kjell

• Anna83 m Juline och Vincent

Kjell:Jag äter nästan aldrig godis eller snacks.Dricker typ aldrig läsk,saft eller juice.Jag har inte gått upp i vikt på 3 år.Har jag gått upp 2-3 kg så har dem varit borta på 1 vecka sen.Nu går jag upp och jag kan inte gå ner det:(Men jag har inte ändrat något i min kost eller vardag.Jag fattar ingenting....

• Kjell2

Annan våg?

Tyvär är det också så att det händer saker med kroppen när man bli äldre. Plötsligt är det +3 kg utan förklaring. Vissa saker få man lära sig acceptera som gråa hår och annat.

Om du känner att det inte funkar med nuvarande ätande för dig pröva något annat, LCHF, GI, tallrik, mer träning.  Man måste experimentera lite ibland.

/Kjell

• testardetmesta
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2010-01-29 13:59:14 följande:
    Jag skulle vilja veta hur och vad jag ska äta för att för det första orka träna.Min energi är slut på eftermiddagen trots att jag inte anstränger mig.När ska jag äta?Hur ofta ska jag äta?Och vad ska jag äta?Frukost?Lunch?Middag?Före och efter träning?Ska jag dricka proteinshakar för att orka lite mer?Jag vill gå ner i vikt och jag vill få fina muskler.Jag skulle bli väldigt glad om ni hade några tips och ideér.....
    Allt varierar från person till person.

Nybörjarträning behöver inte ske så ofta, om du har svårt för att komma igång.
    Minska intaget på allt onyttigt som inte är bra för kroppen, men minska inte så mkt att du sätter kroppen i försvar (som att den ska välta).
    Ska du väl följa en diet, träna då också! Annars är risken att du går upp allt igen.
    Jag skulle rekomendera promenader i rask tempo 30 min åt gången någon gång i veckan (de kan du bedöma själv)

Även om man är dötrött efter jobbet, så ska man släpa sig ut, för man kommer känna sig så stolt över sig själv efter det! Jag lyckades gå ner 4kg på endast lätt ändrad kost och promenader (på endast 2 veckor!!!!)

Allt ska ske med variation, så man ej blir less och ger upp direkt!

elinwallgren.wordpress.com/
Svar på tråden Tips och råd om kost och träning??